• Anonym (tidig?)

Kan barnen börja använda vårjacka nu, eller är det för tidigt?

Kan barnen börja använda vårjacka nu? Eller är det för tidigt?
    Snön är helt borta här och tussilagos har kommit fram på sina ställen, solen har strålat i flera dagar nu men idag är det lite molnigt, dock inte kallt.
    Min fyraåring hade på sig trosor, strumpor, byxor, tröja, luvtröja, vårjacka och mössa idag när hon gick till förskolan. Är det för lite kläder?
    Jag sitter här och har ångest över om jag kanske tog på henne vårjackan lite för tidigt i år?

• Svar på tråden Kan barnen börja använda vårjacka nu, eller är det för tidigt?
  • Hallonmumsan

Mina barn har fleece och en skaljacka. På dagen när det når 10 grader har dom bara jackan. Dom säger ju till om dom fryser.

• Nordanvinden08

Imorse hade vi noll grader utanför Stockholm så då blev det vinterjackan, dock så tog jag med skaljackan och en tröja som hon kan ha på em. Har alltid både varma och kalla kläder på fsk så det kan bytas vis behov...

• Mattias 81

Det viktiga är att fråga barnen och se hur de känner sig.
    Känn efter ifall de är svettiga eller liknande.

Min dotter är 15 månader och har precis börjat på dagis men några där har en förkärlek till att överdriva klädseln.
    Vårjacka och overall plus mössa och vantar när det är 10-15 grader och solsken. Flickstackarn var röd i ansiktet när jag hämtade henne.

• Anonym (Olika)

Att titta efter hur andra klär sina barn ger inte så mycket tycker jag. Barn är så olika, vissa fryser lätt och andra inte alls. Min son är en riktig kamin och har alltid varit. Det finns säkert föräldrar som höjer på ögonbrynen och tycker att han är för lite klädd ibland, men så får det vara! 

• eval

Många lager så går det lätt att anpassa under dagen!
    Skicka med vattentäta kläder om inte "de vanliga" är det, och gummistövlar med ullstrumpor eller raggsockor. Sååå tråkigt att stanna inne hela eftermiddagen för att någon förälder glömde bort att det inte alltid är samma väder hela dagen som på morgonen!

• Falumamman

Vi har börjat med vårjacka nu. Min dotter har en skaljacka och sonen en tjock fleecejacka med huva. Samt tunna mössor. Men vädret är lite klurigt sol och varmt ena dagen, kallt och blåsigt nästa. Skicka med barnet någon extra varm tröja till dagis om du är orolig för att det ska frysa.

Jag har alltid klätt mina barn som om vi bodde på nordpolen det är nu jag kan slappna av lite mer Sen rör barnen på sig väldigt mycket så de blir inte att frysa. 

• viseversa

Mina ungar har haft vårjacka i en vecka nu. Har en tunnare kofta under och vanliga jeans och vårskor. Dom fryser då inte.

• Anonym (Nova)

En tumregel brukar vara att klä på barnet ungefär lika mycket som du har själv har på dig.
    Tänk på att barn också rör sig mer än vuxna, exempelvis springer och leker hela tiden.
    Då är det bättre med lager på lager så att de kan ta av sig en extra tröja om det blir för varmt.

Ett annat tips är att också tänka på vilka material du sätter på under jackan.
    Exempelvis så blir bomull lätt blött av svett vilket leder till att barnet kan frysa om hon/han behöver
    vara fuktig en längre stund. Då skulle jag istället vela säga att det är bättre med material som andras
    och släpper igenom fukt, exempelvis polyester eller fleece. Om möjligt så gärna en vindtät jacka som 
    yttersta lager så blir det inte så jättekallt även om det skulle blåsa lite grann. Mössa för yngre barn
    är nog att rekommendera fortfarande om du bor där det är lite kallare, och kanske ett par tunna
    fingervantar.

Tycker själv det är rätt kallt även fast solen lyser på (Bor i Sthlm), framför allt när det blåser på.
    Har personligen både underställ, halsduk och vinterjacka på fortfarande då jag inte tycker
    det är helt varmt än.

• viseversa
    Anonym (tidig?) skrev 2012-03-26 10:07:37 följande:
    Vi bor i södra dalarna, det står på en vädersida att det kommer bli max 13 plusgrader idag.
    Vid vilken temp är det lagom att börja med vårjacka? Det borde jag ju veta vid det här laget men jag har glömt bort sen ifjol Obestämd

I förrgår när vi var ute så hade dottern vinterjacka på sig, men när vi kom in sen så var hon alldeles genomblöt av svett så igår när vi gick ut tog jag på henne vårjackan istället och hon sa ingenting om att hon frös. Så det var därför jag tog på henne vårjackan imorse också. Men när jag kom dit såg jag föräldrar som fortfarande hade overall på sina barn, därav ångesten att jag kanske tog på henne för lite kläder trots allt.
    Det är inte du som satt på henne vårjackan för tidigt det är föräldrarna som sätter på sina barn vinteroverall som gör fel. Varje vår ser man detta fenomen och jag tycker lika synd om ungarna varje gång. Mamman/pappan brukar dock själva gå med passande kläder men ungarna ser ut som dom ska till nordpolen!
  • Lavish

Man bör väl kolla efter temperaturen och väderlek snarare än tid på året. Det man får tänka på är väl att om man ska komma hem sent har det oftast hunnit bli väldigt kallt på kvällen även om det är varmt på dagen.

• Lavish
    viseversa skrev 2012-03-26 15:42:31 följande:
    Det är inte du som satt på henne vårjackan för tidigt det är föräldrarna som sätter på sina barn vinteroverall som gör fel. Varje vår ser man detta fenomen och jag tycker lika synd om ungarna varje gång. Mamman/pappan brukar dock själva gå med passande kläder men ungarna ser ut som dom ska till nordpolen!
    Samma med småbebisar, ser många nu som har bebisarna nedbäddade med tjockt täcke upp till nästippen och sen en rejäl mössa till det. När bebisen ligger i solen inne i liggvagnen där det blir skitvarmt.
  • viseversa
    Lavish skrev 2012-03-26 15:46:27 följande:
    Samma med småbebisar, ser många nu som har bebisarna nedbäddade med tjockt täcke upp till nästippen och sen en rejäl mössa till det. När bebisen ligger i solen inne i liggvagnen där det blir skitvarmt.
    Ja det har jag också sett. Såg det senast igår faktiskt. ungen hade duntäcke OCH en filt över det. vantar tjock vintermössa och vinteroverall. Jag bara stirrade på mamman. Jisses vad TÄNKER kvinnan med undrade jag.
  • Anonym (hm)
    Anonym (tidig?) skrev 2012-03-26 10:00:15 följande:
    Kan barnen börja använda vårjacka nu? Eller är det för tidigt?
    Snön är helt borta här och tussilagos har kommit fram på sina ställen, solen har strålat i flera dagar nu men idag är det lite molnigt, dock inte kallt.
    Min fyraåring hade på sig trosor, strumpor, byxor, tröja, luvtröja, vårjacka och mössa idag när hon gick till förskolan. Är det för lite kläder?
    Jag sitter här och har ångest över om jag kanske tog på henne vårjackan lite för tidigt i år?
    vart bor ni??

vi bor i västmanland och här har barnen inte haft vinteroverall sedan i februari!
    jag kör med skalkläder och fleeceställ inunder-om det behövs. 
Svar på tråden Kan barnen börja använda vårjacka nu, eller är det för tidigt?