• Catbride

Vad är Du allergisk mot?

Har varit en del trådar om allergier nu. Verkar som vi svenskar blir mer och mer allergiska. Så nu undrar jag vad Du är allergisk mot? Mat/dryck/ämnen/material?? Verkar ibland som man kan vara allergisk mot allt.

• Svar på tråden Vad är Du allergisk mot?
  • sweetbird

Röda frukter/bär/färgämnen/grönsaker
    Citrusfrukter
    Kiwi
    Alla nötter
    Selleri
    Pollen och med de så får jag inte äta äpplen
    Gräs

Päls
    Damm
    Kvalster
    Penicillin
    Acitylsalicylsyra (ASA)(värktabletter mm
    Eldgräs(släkt med ASA finns i vissa hälsokost tillskott
    Getingar/humla
    Ormbett
    Starka parfymer rengöringsmedel
    Vissa tvättmedel
    Sköljmedel
    Gran
    En
    Vide
    Ja dom flesta träd faktiskt
    Lakros känslig
    Jag har Astma oxå
    Ska göra en grundlig utredning nu
    Och visar det att jag inte tål ägg heller så vill dom att jag inte ska äta kyckling heller och se om det blir bättre
    Jag tror jag fick med allt :-/

• stikkem
    Shorona skrev 2012-03-26 12:30:37 följande:
    Kiwi och röda äpplen. Känslig för nickel och laktos.
    Samma har, forutom att jag tal applen (men inte tomater och mango daremot). Dock bara kontaktallergisa ater allt.

Men jag ar kliande utslag av dessa, kanske bor jag krava att hela min omgivning rattar sig efter det?
  • Little Ms Chatterbox

Fick en allergisk reaktion en gång när jag åt penicillin, kommer inte ihåg vilken men klåda över hela kroppen.
    Myggbett, svullnar upp blir var på en yta stor som en handflata, gäller även Bromsbett. Har testat Clarityn de senaste åren och det har hjälpt väldigt bra.
    Vet inte om det är riktig allergi men blir väldigt dålig av mjölkprodukter, även lactosfria.
    Tål inte när min Porslinsblomma blommar. (Hoya) Alltså inte en porslinsblomma utan blomsorten Porslinsblomma
    http://www.google.se/search?q=hoya&hl=sv&prmd=imvnsr&source=lnms&tbm=isch&ei=Z1BwT6DAMab64QTIy52_Ag&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CCIQ_AUoAQ&biw=1366&bih=643 

• sweetbird

Glömde nickel och jag får kontakt eksem av vatten . Alger. Kan inte bada i vanliga sjöar. Saltvatten går bättre men måste duscha av mig direkt jag kommer upp annars får jag utslag överallt

• Cogito ergo sum

Penicillin och sulfa, soja mandel och pollen. Har sedan en ospecifik allergi beroende på immunsystemets status..dvs om det är sänkt..fler saker man är överkänslig emot men inte kliniskt allergisk.

• hoppipannkakan

Jag är allergisk mot puckon, pälsdjur, nickel och dun. Glad

• Anonym (ALLERGI)

Mat:
    jordgubbar, saffran, vissa viner (svullnar upp som en gris i ansiktet)

Natur:
    katter, björkpollen (och vid denna tid på året även hasselnötter och äpplen), hyacinter & övriga julväxter med stark doft

Svar på tråden Vad är Du allergisk mot?