• Anonym

Jag vill inte ha ett barn med DS

Ser på debatt och diskussionen om downs syndrom och fosterdiagnostik.
    Självklart sitter med föräldrar som har barn med handikapp och säger att min unge är sååå fin ändå och självklart ska man inte välja bort ett sånt barn, och så sitter det en kvinna med Downs och säger att vi måste få finnas.

Ja,ja bra! och jag dömmer ingen som har ett handikappat barn och har valt det.

MEN om jag får veta att jag är gravid med ett sånt barn skulle JAG göra abort!!! Låt varje människa själv få välja.

Föräldrar som har den typen av barn tycker att det är så hemskt om man skulle abortera ett downs foster, men det är ju inte så att man väljer bort DERAS barn utan man/ jag väljer bort att inte vilja vara förälder till en sådan.

• Svar på tråden Jag vill inte ha ett barn med DS
  • Anonym

tyvärr så skäms jag att säga: Jag håller med digSkäms

• Ejin

Men alltså ingen önskar väll sej ett barn med ett handikapp? Alla vill väll ha ett friskt barn. Det vill jag iaf. Skulle som du också överväga abort om jag fick veta att barnet hade downs, Därmed inte sagt att jag ser ner på dom som gör annolunda.

Men jag förstår inte hur man skulle kunna önska sej något annan än ett friskt barn...

• Anonym

Jag håller inte med. Jag har aldrig gjort fostertester och kommer inte att göra det heller. Hur kan man välja bort sitt eget barn bara för att just den ungen inte duger?! Jag förstår att ni skäms.

• Husis

Vad mer tycker du att man har för rättighet att välja bort?

Rödhåriga, barn med dyslexi, lågbegåvade i allmänhet, omusikaliska, feta, ryggmärgsbråck, blinda, döva eller barn som kommer få psykiska problem i tonåren?

Jag bara undrar, om vi får lättare liv, för att vi kan välja bort en "defekt" hos barn i magen, men inte alla andra.... 

• Anonym (?)

För det första så säger man inte Mongo! Så sa man för typ 50 år sedan när man inte visste bättre!
    Så skäms på dig för det uttrycket!
    Sen är det väl ingen som VILL ha ett förståndshandikappat barn?!
    Men visst man har rätt att välja att ta bort det. Men de som har DS kan faktiskt leva ett rätt bra liv ändå med stöd och insatser från samhället. De är människor de med!

• Anonym (Hmm)

Vad bra att du som förälder kan välja, synd bara att barnet i din mage inte får samma chans vad det gäller att välja föräldrar. 

• Anonym (?)
    Anonym (Hmm) skrev 2012-03-26 11:44:32 följande:
    Vad bra att du som förälder kan välja, synd bara att barnet i din mage inte får samma chans vad det gäller att välja föräldrar. 
    Gillar skarpt!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-26 11:36:29 följande:
    Jag håller inte med. Jag har aldrig gjort fostertester och kommer inte att göra det heller. Hur kan man välja bort sitt eget barn bara för att just den ungen inte duger?! Jag förstår att ni skäms.

Jag skäms inte ett dugg jag. Jag skulle med all sannolikhet välja en abort om jag hade den möjligheten och väntade ett barn med ds. Jag har växt upp med en bror med ds och hur mkt jag än älskar honom och hela min familj tänker jag inte villigt utsätta mina andra barn för att bli så extremt åsidosatta som jag blev så illa tvungen att bli när min bror kom. Allt fick ju anpassas efter honom och mina föräldrar hade ingen avlastning alls så vi andra barn hamnade i en väldig skugga, vilket även har gett oss problem i uppväxten.

Jag älskar min bror och änskar honom ej "ogjord", men jag undviker till max att få barn med ds. Och jag skäms inte det minsta över det tack.  
  • MissLavinia
    Anonym (?) skrev 2012-03-26 11:42:36 följande:

För det första så säger man inte Mongo! Så sa man för typ 50 år sedan när man inte visste bättre!
    Så skäms på dig för det uttrycket!
    Sen är det väl ingen som VILL ha ett förståndshandikappat barn?!

Håller med!
    Mäh! Jag vill också ha en frän sidfot juh! :-s
Svar på tråden Jag vill inte ha ett barn med DS