• Anonym

Jag vill inte ha ett barn med DS

Ser på debatt och diskussionen om downs syndrom och fosterdiagnostik.
    Självklart sitter med föräldrar som har barn med handikapp och säger att min unge är sååå fin ändå och självklart ska man inte välja bort ett sånt barn, och så sitter det en kvinna med Downs och säger att vi måste få finnas.

Ja,ja bra! och jag dömmer ingen som har ett handikappat barn och har valt det.

MEN om jag får veta att jag är gravid med ett sånt barn skulle JAG göra abort!!! Låt varje människa själv få välja.

Föräldrar som har den typen av barn tycker att det är så hemskt om man skulle abortera ett downs foster, men det är ju inte så att man väljer bort DERAS barn utan man/ jag väljer bort att inte vilja vara förälder till en sådan.

• Svar på tråden Jag vill inte ha ett barn med DS
  • Anonym
    m0desty skrev 2012-03-26 13:21:44 följande:
    Jag är för fri abort enligt den svenska modellen. 

Nu visade det sig att det skulle bli väldigt svårt för oss att bli gravida och när väl undret inträffade efter flera sorger och ett missfall, då kände vare sig jag eller min man att vi skulle göra abort även om vi visste att vårt blivande barn skulle ha DS. Vår statistiska risk för detta är 1:200 och vi valde bort fostervattenprovet som har en precis lika stor risk att ge missfall. Eftersom vi valde bort fostervattenprovet valde vi också bort KUB-test.

Jag är nu i v 23 och vi vet att alla kroppsdelar sitter där de ska och inga allvarliga missbildningar finns. Naturligtvis hoppas vi på att få ett barn med rätt antal kromosomer, men om det blir ett DS-barn så är det välkommet i alla fall. Hellre detta än inget barn alls. Ingen av oss tvivlar på att vi skulle älska barnet lika mycket i alla fall. De DS:are jag träffat är kärleksfulla och min uppfattning är att de allra flesta lever ett ganska gott liv trots allt. Bland "vanligt folk" har jag träffat på både bra människor och dåliga, ouppfostrade, elaka där man undrade vad som egentligen gått snett. Rätt antal kromosomer är ingen garanti för att det ska bli enkelt att uppfostra eller umgås med någon.

Har man normalt lätt att bli gravid och är relativt ung eller redan har barn då kan man kanske kosta på sig fostervattenprov och abort, men för oss var det inte aktuellt.
    Dejag träffar på i mitt jobb är kollin och behöver hjälp med ALLT! De kan inte gå, inte prata, inte äta själva. De har svåra fysiska besvär. Jag skulle absolut inte vilja föda ett barn med DS då alla inte får "vanliga" liv.
  • Guy Gadbois
    Anonym (M) skrev 2012-03-26 11:55:08 följande:
    Men det är ju du som tar bort barnet, oavsett vad du skyller på. "Den här knatten passar inte in i familjen". Stackars knatte. . . Gråter

Min erfarenhet är helt irrelevant för den etiska diskussionen.
    Det är foster som diskuteras, inte knattar. Ts har inte för avsikt att föda ett barn och avliva det vid 5 års ålder för att det inte passar in i familjen.
  • Guy Gadbois
    Anonym skrev 2012-03-26 14:04:02 följande:
    Om vi ska spara pengar, vad sägs om att förbjuda alkohol? Mindre våld, mindre våldtäckter, mindre trafikolyckor, mindre ledsna barn och mindre sjuka människor rent generellt. Känns som ett mer logiskt ställe att börja spara pengar än att "avliva" människor som inte passar din mall av normalt.
    Färre våldtäkter, färre sjuka eller ledsna barn och färre trafikolyckor vore ännu bättre än mindre dito.
  • Loveistheshit
    Mariohn skrev 2012-03-26 14:13:08 följande:
    Skämtar du nu eller? 
    Utveckla då!
  • enautodidakt

Din rubrik och din sista rad där du kallar ett barn med ds för en "sådan" säger ganska mycket om din syn på saken. Jag låter resten vara osagt.

• Loveistheshit
    Mariohn skrev 2012-03-26 13:57:39 följande:
    Du jobbar på en förskola för barn med handikapp och uttrycker dig "Bryr mig egentligen inte om dig TS men jag vill att du ska veta att din bror är ett felknullat missfoster". Hur fan kan du anse att du har rätt att arbeta med handikappade barn? 
    Det var i stridens hetta jag skrav det där, det bara blev. helt fel ordval och jävligt lågt skrivet. 
  • Mariohn
    Loveistheshit skrev 2012-03-26 14:35:37 följande:
    Det var i stridens hetta jag skrav det där, det bara blev. helt fel ordval och jävligt lågt skrivet. 
    Ordningen återställd. JA det var verkligen riktigt dumt skrivet och jätteskönt att du inte menade det
  • Anonym

Mongobarn? Sådant barn? Jaja, man får väl tycka som man vill. Jag tycker inte man har rätt att skaffa barn alls med den synen på människovärde. Men sen bestämmer ju inte jag heller. Det är väl kanske tur det då...  

Sen är jag av den typen som tycker att debatter är bra och för utvecklingen framåt även om de många gånger behövs just för att det finns riktiga stolpskott bland oss. Men stolpskotten tillför ju också något till vår värd, för saker som det här skulle ju inte uppmärksammas alls om der inte vore för dem.

Så min åsikt är att alla har samma rätt att finnas till, tycka och tänka. "Mongo" som stolpskott, ni har lika värde!  

• finskaflikkan

Bara läst TS...

Och jag tillhör en av dom grupperna som ALDRIG skulle abortera bort ett foster med DS. Never ever.
    Skulle enbart göra abort om jag blivit våldtagen eller om barnet e så pass sjukt att den inte skulle överleva utanför magen!

Och vi har DS i min mammas släkt... Min mammas, kusins syster har grav DS. Visst e de mkt, EXTRA MKT jobb.
    Men de är en människa med känslor och hjärna trots sin sjukdom.
    Så nej JAG skulle inte ta bort de. aldrig!       

• finskaflikkan
    Anonym (Hmm) skrev 2012-03-26 11:44:32 följande:
    Vad bra att du som förälder kan välja, synd bara att barnet i din mage inte får samma chans vad det gäller att välja föräldrar. 

Word!
Svar på tråden Jag vill inte ha ett barn med DS