• Pärla

Det här med vikten efter förlossningen..

Hej

Jag födde min son i februari, och nu är han snart fem veckor gammal.

En vecka efter förlossningen hade jag bara gått ner 2 kg, och sen började kilona gå ner vecka efter vecka..Så fram till tredje veckan hade jag gått ner 7,5 kg.

Men fjärde veckan när jag skulle väga mig, så visade vågen att jag hade gått upp 200 gr denna gång..??
    Och det tyckte jag att det var konstigt med tanke på att jag helammar, och det KONSTANT! Samt att jag försöker promenara några ggr i veckan..

Finns det nån erfaren som upplevde samma sak som mig, men sen började gå  ner i vikt igen?

Jag äter som vanligt, men kanske mer på kvällen..och på dagarna är jag rätt dålig på att fixa mat, så det blir nån bulle och choklad några ggr i veckan..

Med mitt första barn, så hände så igen att jag hade gått upp men sen började jag gå ner igen...Så händer det kanske samma sak igen, och varför blir det så?

Jag var rätt smal innan graviditeten, och hade gått upp 20 kg..Så påverkar det på nåt sätt allt det här?

Nån erfaren som kan vara gullig och svara

• Svar på tråden Det här med vikten efter förlossningen..
  • MissLavinia
    Pistou skrev 2012-03-27 13:06:00 följande:
    Din bebis är ju fortfarande mer eller mindre nyfödd, så ge dig själv lite tid. Kroppen behöver fettdepåerna så länge du helammar.
    Precis!
    Mäh! Jag vill också ha en frän sidfot juh! :-s
  • Loreena

Jag gick upp från 60 till 80 kilo under min gravidtet. Hemma från BB så vägde jag 73 kg. En vecka senare så vägde jag 67. Sedan promenerade jag, ammade och försökte äta "nyttigt" under 9 månaders tid och gick ner till 62.5. Där stod vikten tvärstill, magen var svullen och inget hände vad jag än gjorde. Jag var konstant hungrig av ammandet och åt ofta, mycket fullkornsbröd, flingor, fullkornspasta etc.. för det var ju "nyttigt".

Sen snubblade jag över boken Matrevolutionen och började käka LCHF. Jag gick ner 3 kg på tio dagar och landade ett par mån senare på 55 kg. Svulllnaden om magen försvann också. Jag kan varmt rekommendera LCHF för att bli av med de sista graviditetskilona och för hälsan i största allmänhet! :)

• Pärla

Tack för tipset!
    Ska se på fredag och väga mig då. Jag väger mig en gång i veckan..

• SailorGirl

Gick upp 16,5 kg och hade tappat 10,5 kg efter 2v, varav de 7 första var barnet, fostervatten etc. som "försvann" med förlossningen. Sen gick det långsammare och först efter 16 veckor var jag nere på samma vikt som innan jag blev gravid. Fram till avslutad amning (9 månader) gick jag ner 20 kg, men det var inte direkt snyggt. Ingen pratar om att man kan se ut som värsta svältoffret lika gärna som att hullet sitter som berget :-/

Kan förresten tillägga att även om vikten gick tillbaka, så var det inte förrän långt efter avslutad amning som jag känt att min kropp är som förr i "form och funktion". Och nu när den är det, så ser magen, låren och brösten ändå lite annorlunda ut.

Magmusklerna är på plats i alla fall och det kan jag rekommendera att du satsar på, för det är viktigt för att slippa ryggont som man annars lätt får när man bär på sitt lilla pyre. Gör plankan, så går de tillbaka och du får fin midja igen. (Då ser man smalare ut, även om man har lite mer hull än vad man skulle önska kring midjan). Kör 3x30s om dagen, först på knä och sen när du kan på tå. Öka sen tiden efter hand till 3x 60s. Du kan kolla om musklerna gått hop genom att böja dig bakåt. Blir magen spetsig som en pil istället för bågformad. När du fått tillbaka bågformen kan du göra plankorna lite mer när du har lust. Gör inte situps innan magen är på plats, de drar isär bukmusklerna!

I alla fall: Sköt maten! Det är det absolut viktigaste för att må bra och orka med att vara förälder. På köpet kommer kroppen tillbaka i en sund takt. Lite choklad då och då skadar inte, själen ska ha sitt, men själen behöver inte choklad varje dag.

Och går du inte ner i vikt, trots bra mat, så kan du gå till din BM/VC och be att få kolla upp din sköldkörtel.

• Egendomligt

Det har ju inte gått så lång tid ännu, jag tror att jag har läst att det är bra att ha gått ned den extra vikten inom ett år efter förlossningen, men man behöver inte ha så bråttom.

Jag gick upp 28 kg under min första graviditet (jag var rätt svullen på slutet), då var jag i övre kanten för normalvikt innan jag blev gravid. När vi kom hem från förlossningen hade jag gått ned 7,5 kg, vid 3,5 månad hade jag gått ned 21 kg, och vid 6 månader hade jag gått ned till normalvikt utan att direkt göra något alls.

Sen hade jag tänkt att jag skulle försöka gå ned några kilon till när jag hade slutat amma (eftersom man inte rekommenderar att banta under amningen), men det blev först då sonen var 13,5 månader och sen visade det sig att jag var gravid igen, så då blev det inte så :)

• Pärla
    Egendomligt skrev 2012-03-27 14:25:33 följande:

Det har ju inte gått så lång tid ännu, jag tror att jag har läst att det är bra att ha gått ned den extra vikten inom ett år efter förlossningen, men man behöver inte ha så bråttom.

Jag gick upp 28 kg under min första graviditet (jag var rätt svullen på slutet), då var jag i övre kanten för normalvikt innan jag blev gravid. När vi kom hem från förlossningen hade jag gått ned 7,5 kg, vid 3,5 månad hade jag gått ned 21 kg, och vid 6 månader hade jag gått ned till normalvikt utan att direkt göra något alls.

Sen hade jag tänkt att jag skulle försöka gå ned några kilon till när jag hade slutat amma (eftersom man inte rekommenderar att banta under amningen), men det blev först då sonen var 13,5 månader och sen visade det sig att jag var gravid igen, så då blev det inte så :)

Stort grattis till graviditeten!
    Och tack för svaret

Lycka till med pyret i magen
  • pilliplutt

Jag gick upp 12kg och dagen efter förlossningen så hade 7kg försvunnit!
    Sen så rasade resten, men jag har hund så från dag tre var vi ute och gick ca tre ggr/dag. 

• SailorGirl

pilliplutt skrev 2012-03-27 15:44:58 följande:

Sen så rasade resten, men jag har hund så från dag tre var vi ute och gick ca tre ggr/dag. 
    De första sju kilona är vad som kommer ur kroppen vid förlossningen och inget man kan klappa sig själv på huvudet för. Likaså med motion som du utförde innan förlossningen i samma grad som efter; det påverkar inte vikten nämnvärt.
  • Pistou
    pilliplutt skrev 2012-03-27 15:44:58 följande:

Så du råder TS att skaffa hund?
    People don't care how much you know until they know how much you care.
Svar på tråden Det här med vikten efter förlossningen..