• USB

Hur säkra är glutenprov vid IgA-brist?

Har nyligen fått konstaterat att jag har IgA-brist. För en månad sedan tog jag prover för celiaki då jag har stora problem med magen. Idag ringde jag och kollade om de fått något svar. Fick prata med en läkare som jag vanligtvis inte går hos. Han kollade i min journal och där stod det att det visade negaitvt på transglutaminas eller vad det heter och att min läkare skrivit att det uteslöt att jag hade celiaki. Den här läkaren, som är överläkare, sa att han ansåg att den andra läkaren gjort ett misstag när hon släppt mitt fall. Han sa att de här proverna inte var tillförlitliga när det gällde personer med IgA-brist och att man borde göra en gastroskopi för att vara säker.

Är det någon här som fått ett negativt provresultat på blodprovet men som sedan ändå visat sig ha celiaki?

• Svar på tråden Hur säkra är glutenprov vid IgA-brist?
  • MrsKavat

Nu har jag inte själv diagnos men vet att det är möjligt med negativa provsvar men ändå kan man ha celiaki. Var med om en ordentlig utredning i fjol. Här i Finland måste gastroskopi alltid göras för att fastställa diagnos. Det är ingen trevlig upplevelse (var med om det i fjol) men nog värt att göra för att utesluta/fastställa celiaki. Dottern har diagnos, jag har symptom men negativa provsvar även negativa svar från gastroskopin. Så mina symtom beror nog på annat, typ IBS.

• USB
    MrsKavat skrev 2012-03-26 16:10:24 följande:
    Nu har jag inte själv diagnos men vet att det är möjligt med negativa provsvar men ändå kan man ha celiaki. Var med om en ordentlig utredning i fjol. Här i Finland måste gastroskopi alltid göras för att fastställa diagnos. Det är ingen trevlig upplevelse (var med om det i fjol) men nog värt att göra för att utesluta/fastställa celiaki. Dottern har diagnos, jag har symptom men negativa provsvar även negativa svar från gastroskopin. Så mina symtom beror nog på annat, typ IBS.
    Nä jag kan tänka mig att gastroskopin inte är det trevligaste att vara med om.....

Vad har du för symptom?

Jag har i alla år haft problem med magont, diareér, förstoppning och detta har tilltagit den senaste tiden. På slutet har även den övre delen av  magen börjat svullna upp så jag ser höggravid ut efter matintag. Bäst mår min mage när jag inte äter något alls. Då är den inte alls svullen och ond. I höstas tog jag blodprover och då visade det sig att jag har zinkbrist och det vet jag kan vara en följd av celiaki.
  • MrsKavat

Jag har också magont och förstoppning, ibland slår det om till diarre, väldigt svullen om kvällarna. Efter min läkarrumba ifjol och ingen diagnos så provade jag glutenfri diet och då lugnade magen lite. Men har nog börjat äta normalt igen. Försöker undvika vittmjöl och rött kött.

• dimi

Man behöver inte ha celialki eller just glutenintolerans, man kan vara veteallergiker också. Det är precis lika jobbigt, och många har sån otur att de tom reagerar på vetestärkelse i de allra minsta mängderna (som glutenallergiker klarar). 

Veteallergi syns inte på gastroskopi eftersom det inte förstör tarmluddet, det är alltså inte farligt för kroppen som glutenintolerans är om man inte sköter det, men man får ont och har jobbiga symptom. Min veteallergi syns varken på blodprovet eller på gastroskopin, men jag får tydliga reaktioner om jag får i mig minsta lilla med vete i.

• Marianne76

Symptomen ni beskriver kan även vara candia svamp. Googla kring denna förrädiska svamp som kan orsaka alla dessa symptom men även trötthet, sömnlöshet och mycket, mycket annat.

Lycka till med din diagnos.

Svar på tråden Hur säkra är glutenprov vid IgA-brist?