Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Vad är så speciellt med lärare?

Tuffen skrev 2012-03-26 18:06:22 följande:
    I många fall är det så att läraren träffar barnet mer än föräldern vissa dagar. DET borde uppskattas. Inte för att man på något sätt "står ut" med barnet utan bara för att man som lärare BRYR sig. 

Ja, eller helt enkelt bara för att läraren och barnen utvecklar en viss relation, de ses varje dag, många timmar.
  • Veladis
    Themis skrev 2012-03-26 18:11:46 följande:
    Om det vore så viktigt, tror du inte att barnen hade tagit upp det snarare än föräldrarna?

Det är ju inte säkert att barn tänker på det, att man ska avtacka med ngt. Men frågar man barnen tror jag alldeles säkert att de flesta vill göra något för/till sin fröken. Och det bästa hade kanske varit att fråga barnen hur de vill göra, inte att ngn förälder bestämmer.
  • Veladis
    Themis skrev 2012-03-26 18:17:28 följande:
    Där kan vi vara överens. Jag ska fråga min son om han vill göra en teckning till fröken, eller nåt annat, och så får vi se hur det blir.

Han kanske hellre vill skriva en dikt eller något...

Nä, men jag menade att man ju kunde ha frågat barnen i klassen från början om och i så fall vad de skulle villa göra som minne från dem när deras lärare nu ska sluta. Jag vet att för 100 år sen (typ) när jag gick i skolan så var det en lärare som skulle gifta sig. En annan lärare kallade oss elever (liten skola) till möte och frågade om vi ville hitta på något. Vi röstade fram att vi skulle sjunga in en sång på ett kasettband och ge bort i present.
    Banalt, men det kom från hjärtat, och det var egenvalt och det var uppskattat.

• Veladis
    Tow2Mater skrev 2012-03-26 18:24:46 följande:
    Egenvalt bara av de som ville sjunga, resten vars röster inte blev beaktade fick ju andå göra nåt de kanske inte alls ville....

Hey, du var inte där ju! Hur vet du att "resten" fick göra något som de inte ville? Vad jag minns var vi rätt överens och jag tror inte att någon som inte ville sjunga gjorde det... I vilket fall torde det vara mer på sin plats att barnen tillsammans bestämemr ngt, inte en förälder.
Svar på tråden Vad är så speciellt med lärare?