• elinkw

ricinolja?

Fridhaa skrev 2012-04-09 18:38:14 följande:

Forskare avråder att använda i håret liksom apoteks personal. Hur många gånger har du testat ?

Nej folk som jobbar på apoteket avråder inte alls folk från att använda ricinolja i håret, tvärtemot har de nu gjort en "speciell" förpackning som heter ricinolja för hårvård.

beleza-blogg.se/wp-content/uploads/2012/12/apl-ricinolja.jpg

Sen har ricinolja flera användningsområden, ricinoljan är ju inte direkt bara gjord som laxermedel, precis som olivolja inte bara är gjord för matlagning etc. Många med torr hy använder ricinolja i ansiktet för återfuktning, användingsområdet är nästan oändlig.

Sen att vissa får finnar osv beror oftast på att deras hårbotten antagligen inte gillar ricinoljans fett (olika hår gillar olika fetter). Sen att folk får mjäll beror på att de använder överdrivet mycket schampoo när de ska tvätta ur oljan så att håret blir uttorkat. Använder mig själv bara av balsam och jag har aldrig fått mjäll av en ricinolja, det låter ganska ologiskt i mina öron då man får mjäll på grund av att hårbottnen är torr och en olja återfuktar.

Har själv exprimenterat en hel del med mitt hår de senaste åren, har prövat massage, visst växte de lite fortare men inget märkvärdigt. Men ricinolja är det som påverkat mitt hår mest, mitt hår växer ungefär 4 cm i månaden nu pga oljan, och argumentet att jag skulle mäta fel, håller inte då jag färgade min utväxt dagen före jag började och mäter alltså utväxten. Sen argumentet som alla andra drar upp att de är massagen som får håret att växa, håller inte heller då jag masserat mitt hår varje dag sen fyra år tillbaka, och jag masserar inte mitt hår så mycket mer när jag använder ricinolja.

Sen näe, självklart funkar inte ricinolja på alla, vissa upplever tex att håret blir frissigt osv. Men jag har ett väldigt torrt hår som i princip aldrig blir flottigt, och hår mår i grund bra av att vara oljigt. Och just därför växer mitt hår fortare av ricinoljan, för att håret tar åt sig av näringen och vitaminerna i oljan och mer näring å vitaminer får håret att växa fortare, så enkelt är det. Alla hår har sin olja, men ricinoljan i sig är mest närings och vitaminrik. Olivolja som tex funkar jättebra på andras hår tycker mitt hår inte om alls osv.

Förlåt för ett väldigt långt inlägg, men hoppas det klarade upp en del saker iallafall.

Och nej, ricinoljan är ingen mirakelprodukt, men det kan hjälpa folk som mig som tex inte får återfuktat hår naturligt (de vill säga att de blir fett) en bit på vägen.

Svar på tråden ricinolja?