• FabulousMom

"Du får betalt för att bära tungt"

Jag behöver lite hjälp. Jag jobbar som skiftledare/kassabiträde på en privatägd restaurang.

På min arbetsplats finns det absolut ingen hänsyn för gravida alls, från chefernas sida. De kräver att man ska göra samma arbetsuppgifter som alla andra eftersom "du är här och får betalt för det". Det innebär t.ex att bära tunga varor upp till 20 kg, dessa ska sen upp över axelhöjd. Arbeta pass på 6-8 timmar utan att sitta ner en enda gång och man får inte äta något under dessa timmar, bara om man har rast (30 min). Man ska in i frysutrymmen (-23 grader) utan ordentliga kläder (det finns en trasig gammal jacka, typ höstjacka, som inte går att stänga) osv. osv. Jag har läst på om att man har rätt att sitta ner vid behov, samt att man ska få arbetsuppgifter som är anpassade till när man är gravid, men det är de inte alls intresserade av.

Vad ska jag göra? De är absolut inte "rädda" för facket och även facket tycker att de är svåra att samarbeta med eftersom de försöker komma undan reglerna. Vi har ingen "förtroende-person" eller vad det heter på vår arbetsplats och det är verkligen tröttsamt att de inte är det minsta intresserade av sina anställda (cheferna alltså).

Kan jag fixa nåt läkarintyg som förklarar exakt vad jag inte får göra? Vad ska jag göra?  

• Svar på tråden "Du får betalt för att bära tungt"
  • Vinterankan

Prata med din bm så kan du få ett läkarintyg. Sedan kommer säkert inte cheferna att bry sig ändå men det är en start. Kanske att det går att få graviditetspenning eller något.

• Eleonor01

Du är inte sjuk, du är gravid å klarar du inte arbetsuppgifterna så försök begära gp om inte dina arbetskamrater kan hjälpa dig genom att ex ta de tunga lyften om du inte klarar dem

• Vallentuna12

Tycker också du ska kontakta din BM för eventuell läkarkontakt. Nej Eleonor hon är inte sjuk men gp får du en väldigt kort tid om du har en sådana tunga arbetsuppgifter. Jag har en stående tjänst där jag inte har möjlighet till att sitta ner. Normalt kanske detta fungerar men inte med foglossning. Innebär sjukskrivning. För andra gången på samma arbetsplats.

• Happymom

Om inte företaget följer reglerna så ska faktiskt facket anmäla dem och de får betala straffavgifter. Facket kan dessutom se till att du helt enkelt får stanna hemma med bibehållen lön om de inte kan anpassa arbetsuppgifterna.

Det behöver inte finnas en förtroendeman hos er. Vem som helst på fackförbundet kan ta tag i ditt ärende. Det har du rätt till om du är medlem.

Kräv det av facket!

• Vallentuna12

Inte vem som helst på förbundet men en handläggare. Ring och be att få tala med en handläggare.

• FabulousMom

Tack! Jag ska göra det.

Det finns ju regler och riktlinjer från Arbetsmiljöverket som de måste gå efter, så jag vet att de inte har rätt i att bara strunta i det. De måste kunna anpassa mina arbetsuppgifter som gravid, speciellt eftersom jag huvudsakligen jobbar i kassan, så borde ju någon annan kunna ta över de tunga arbetsuppgifterna.

Kan man ringa till Arbetsmiljöverket, eller ska jag börja med Facket?  

• Happymom

Du kan prata med båda, men det är facket som ska föra din talan och tar hand om ditt enskilda ärende. Arbetsmiljöverket ställer krav rent allmänt på verksamheten och kan i värsta fall se till att verksamheten måste stängas ifall de inte sköter sig. De kommer nog och gör en översyn.

• Krokuss

Mitt tips är att kontakta Diskrimineringsombudsmannen och ditt fack. DO är bra på att hjälpa till att informera om vilka rättigheter man har som gravid och föräldrarledig!

Svar på tråden "Du får betalt för att bära tungt"