"Du får betalt för att bära tungt"
Jag behöver lite hjälp. Jag jobbar som skiftledare/kassabiträde på en privatägd restaurang.
På min arbetsplats finns det absolut ingen hänsyn för gravida alls, från chefernas sida. De kräver att man ska göra samma arbetsuppgifter som alla andra eftersom "du är här och får betalt för det". Det innebär t.ex att bära tunga varor upp till 20 kg, dessa ska sen upp över axelhöjd. Arbeta pass på 6-8 timmar utan att sitta ner en enda gång och man får inte äta något under dessa timmar, bara om man har rast (30 min). Man ska in i frysutrymmen (-23 grader) utan ordentliga kläder (det finns en trasig gammal jacka, typ höstjacka, som inte går att stänga) osv. osv. Jag har läst på om att man har rätt att sitta ner vid behov, samt att man ska få arbetsuppgifter som är anpassade till när man är gravid, men det är de inte alls intresserade av.
Vad ska jag göra? De är absolut inte "rädda" för facket och även facket tycker att de är svåra att samarbeta med eftersom de försöker komma undan reglerna. Vi har ingen "förtroende-person" eller vad det heter på vår arbetsplats och det är verkligen tröttsamt att de inte är det minsta intresserade av sina anställda (cheferna alltså).
Kan jag fixa nåt läkarintyg som förklarar exakt vad jag inte får göra? Vad ska jag göra?