• WhiteAngels

Bilkudde

Skillnad på dyr eller billig?
    När började ni?Ålder och kilo? 

• Svar på tråden Bilkudde
  • Pippi Långstrump

Jag gillar BRIOs den har ett extra band som man använder för att göra ett trepunktsbälte till barnet. Den funkar perfekt på långfärdsbussar.

• cosinus

Min äldsta är ännu bara 8 år, 122 cm och 20 kg så hon har fortfarande bältesstol för det mesta.

Dock har vi i andrabilen kuddar som de två äldsta åker på till och från dagis och för det ändamålet har vi bara köpt billigast möjliga på coop respektive biltema. Men ska de alltid sitta på dem och även när man åker långt kan jag tänka mig att de dyrare är skönare. De här känns lite odämpade och hårda.

• strojes

Den enda skillnaden mellan dyr och billig är komforten. Alla som har rätt märkning är godkända, det är ju inte tillåtet att sälja icke godkända bilkuddar i Sverige.

Min äldsta tjej är 7 år, 118 cm lång och 20 kg hon sitter normalt i en bältesstol. Vi har en separat bilkudde som extra när vi har kompis på besök tex.

• strojes
    strojes skrev 2012-03-27 09:34:10 följande:
    Den enda skillnaden mellan dyr och billig är komforten. Alla som har rätt märkning är godkända, det är ju inte tillåtet att sälja icke godkända bilkuddar i Sverige.

Min äldsta tjej är 7 år, 118 cm lång och 20 kg hon sitter normalt i en bältesstol. Vi har en separat bilkudde som extra när vi har kompis på besök tex.
    Hon kommer få sitta i bältesstolen så länge bilbältet inte hamnar helt rätt över axeln på henne. Jag skulle gissa minst ett år till.
  • Sisisisi

Vi har en kudde från maxicosi som har rejäla horn och är mjuk att sitta på. Vi har även en från Jula, den är smalare och inte lika bra horn men är mjukare än den från coop/biltema. De används bara som extra, när sonen ska ha med en kompis hem. Han är 130 cm, väger 29 kg och åker alltid i bältesstol. Det kommer han att göra i flera år till eftersom han bara är 6,5 år.

• WhiteAngels

Coop har tydligen slutat med sina bältesstolar och bilkuddar.ska kolla Jula och Biltema o helgen..

• Sisisisi

Det brukar.finnas många billiga gracokuddar på blocket annars om du vill ha en skönare kudde... På "mitt" coop har de både kuddar och stolar...

• WhiteAngels
    Sisisisi skrev 2012-03-27 13:00:34 följande:
    Det brukar.finnas många billiga gracokuddar på blocket annars om du vill ha en skönare kudde... På "mitt" coop har de både kuddar och stolar...
    Dom bygger om dom flesta coop nu så jag antar att det är så det försvinner.Köper bara nya bilkuddar/stolar.aldrig begagnade.
  • cosinus
    WhiteAngels skrev 2012-03-27 13:12:28 följande:
    Dom bygger om dom flesta coop nu så jag antar att det är så det försvinner.Köper bara nya bilkuddar/stolar.aldrig begagnade.
    Det är ju vettigt när det är bakåtvända stolar där det är viktigt att de inte krockats för att kunna fungera korrekt.

Med en bilkudde kvittar det ju fullkomligt lika om den varit med om en tornado så länge den går sitta på. Den ska ju bara få upp barnet i rätt höjd för bältet, inte ta upp någon i sig.
Svar på tråden Bilkudde