• ErrareHumanumEstIgnoscereDivinum

Eksembarn - Hur gör ni för att lindra besvären?

Min son har haft eksem sedan han var drygt ett år gammal, på senare tid har det bara blivit värre. Vi använder bara parfymfritt tvättmedel, inget sköljmedel på barnens kläder, parfymfritt schampo osv. Vi har varit på BVC några rundor och efter ett tag fick vi remiss till allergimottagningen och fick komma på allergiutredning och fick då hydrokortison utskrivet. Det hjälpte till en början, men så fort vi slutar med kortisonet blir det värre igen. På allergimottagningen kollade de ifall han var allergisk mot katt och ägg, det gav svagt utslag vad gäller katt, så vi fick rådet att inte utsätta honom för katter för mycket, vilket inte är ngt problem då vi inte har några husdjur hemma.

Nu är sonen snart fem år, vi har hämtat ut allt vi får på receptet och hans eksem är värre än någonsinn. När vi ringer till allergimottagningen vill de att vi ska kontakta BVC på nytt. Det känns tråkigt att det ska vara så här besvärligt att få hjälp med detta. Går vi till BVC får vi som bäst en mild hydrokortisonkräm utskriven, efter några gånger där kanske vi får en ny remiss till allergimottagningen, men hur lång tid det kommer ta denna gång vet man ju inte. Ni som har barn med besvärliga eksem vad gör ni för att lindra? Har ni kommit på vad eksemen beror på? Vi kommer givetvis kontakta BVC igen,men under tiden vill jag kunna hjälpa min son så gott det går, men vet inte längre vad jag ska göra. Vi har en kräm som är ganska bra, men han har kliat så att han fått sår och då svider den krämen jättemycket.

Alla tips och råd är välkomna!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-27 13:40
    Tack för alla svar! Vad skönt att ha fått nya tips att pröva. Jag hoppas att något av dem hjälper!

• Svar på tråden Eksembarn - Hur gör ni för att lindra besvären?
  • Bittersweet me
    Suneboll skrev 2012-04-04 18:53:18 följande:
    Blodproven visar ingenting, har det gjort det för era barn som haft tex äggallergi? Glutenprovet visar ingenting fast hon blir bättre på glutenfri mat. Dottern är 3.5 år i dag och har haft eksemen sedan 8-10 månaders ålder.

När jag var liten hade jag fruktansvärda eksem. Strax innan jag fyllde fyra hade vi turen att komma i kontakt med en läkare som hade koll på allergier, och som kom på att en provokation (tror jag att man kallar det) skulle göras. Under en tid (jag minns inte hur länge - jag var ju rätt liten! - kanske var det en vecka) åt jag enbart älgkött, potatis och vatten. Därefter sattes diverse kända allergiframkallande livsmedel in, ett i taget. Det visade sig då att jag bl.a. var allergisk mot ett protein i vete. Inte gluten alltså! Däremot åt jag glutenfri kost, eftersom det var enda sättet att undvika proteinet.

Under tiden som utredningen pågick var jag inlagd på sjukhuset. Det här skedde i början på 80-talet. Jag misstänker att sjukvården inte har samma resurser idag, men det är ändå värt att fråga läkare vad de tror om att göra en så grundlig utredning. (INGEN av mina födoämnesallergier syntes på pricktest, så de ger jag inte mycket för!)
  • Färgen

Vilken härlig tråd att hitta, ska lusläsa all tips så fort jag har lite mer tid över!

Min dotter som är 2½ har haft kraftiga eksem sen hon var runt 3 mån. Det började emd att man på BVC sa att hon bara var torr och gav oss rådet med Miniderm, sen ökade de på till Mildison (kategori1 kortison), När det det hjälpte (hon var då runt året) fick vi remiss till barnmottagningen som efter gav henne diagnosen mjölkproteinallergisk, hon blev lite bättre, men eksemen kom tillbaka trots att vi ökat upp til kategori 2 kortison samt Travegyl. När hon strax innan 2 år tog de blodprov på henne och konstaterade äggallergi samt att mjölken var borta.. Eksemen blev värre, vi kom tillbaka för pricktest som åter igen enbart visade ägg.. Så vi testade att plocka bort ägg, mjölk och fisk efter läkarens rekomendation, men när det fortfarande inte gav emd sig så ringde jag själv till en barnallergimottagning. Där fick vi göra ett sk. LAPPTEST, läkaren sa att det är det man ska göra från första början när det handlat om eksem då det är det sättet man fångar upp långsamma reaktioner. När vi i torsdags plockade bort klisterlappen så var det väldigt tydligt vad alla eksemen kommer ifrån: KVALSTER.  Vår nya läkare sa att de upptäkt att det är väldigt vanligt vid envisa eksem att det är kvalser barnen reagerar på, de såg det ofta på lapptesten, men detta testas aldrig på pricktest eller blodprov. Så jag åkte hem och började toktvätta allt i sängen, kuddar, täcken gosedjur filtar ALLT och dottern sov en hel natt utan att klia sönder sig! Vi kommer även att få ut kvalsterskydd via försäkringsbolaget och då hoppas jag vi kommer se ännu mer skillnad (ett tips om ni misstänker allergier på era barn är att ej ha Länsförsäkringsbarnförsäkring för de visade sig inte acceptera eksem som reaktion vid allergi)

Så jag vill ge er rådet att kräva att era barn får ett Lapptest när de ska allergitestas speciellt om de är lite yngre för blodprov och pricktest visar bara snabba reaktioner samt där kroppen har hunnit utveckla antikroppar.

• Färgen

¨å just det... lapptestet gav inget utslag alls på ägg vilket både blodprov och pricktest gjort, vilket läkaren förklarade med att hon haft väldigt svagt värde på sina tidigare prov och det antagligen är för svagt för att sägga sig så kraftigt i huden, dock ska vi inte ta tillbaka äggen i kosten direkt utan föra in det försiktigt.. Så även om man får utslag på blodprov och pricktest så behöver det inte vara det som orsakar alla eksemen.

• Suneboll
    Färgen skrev 2012-04-10 13:54:43 följande:
    Vilken härlig tråd att hitta, ska lusläsa all tips så fort jag har lite mer tid över!

Min dotter som är 2½ har haft kraftiga eksem sen hon var runt 3 mån. Det började emd att man på BVC sa att hon bara var torr och gav oss rådet med Miniderm, sen ökade de på till Mildison (kategori1 kortison), När det det hjälpte (hon var då runt året) fick vi remiss till barnmottagningen som efter gav henne diagnosen mjölkproteinallergisk, hon blev lite bättre, men eksemen kom tillbaka trots att vi ökat upp til kategori 2 kortison samt Travegyl. När hon strax innan 2 år tog de blodprov på henne och konstaterade äggallergi samt att mjölken var borta.. Eksemen blev värre, vi kom tillbaka för pricktest som åter igen enbart visade ägg.. Så vi testade att plocka bort ägg, mjölk och fisk efter läkarens rekomendation, men när det fortfarande inte gav emd sig så ringde jag själv till en barnallergimottagning. Där fick vi göra ett sk. LAPPTEST, läkaren sa att det är det man ska göra från första början när det handlat om eksem då det är det sättet man fångar upp långsamma reaktioner. När vi i torsdags plockade bort klisterlappen så var det väldigt tydligt vad alla eksemen kommer ifrån: KVALSTER.  Vår nya läkare sa att de upptäkt att det är väldigt vanligt vid envisa eksem att det är kvalser barnen reagerar på, de såg det ofta på lapptesten, men detta testas aldrig på pricktest eller blodprov. Så jag åkte hem och började toktvätta allt i sängen, kuddar, täcken gosedjur filtar ALLT och dottern sov en hel natt utan att klia sönder sig! Vi kommer även att få ut kvalsterskydd via försäkringsbolaget och då hoppas jag vi kommer se ännu mer skillnad (ett tips om ni misstänker allergier på era barn är att ej ha Länsförsäkringsbarnförsäkring för de visade sig inte acceptera eksem som reaktion vid allergi)

Så jag vill ge er rådet att kräva att era barn får ett Lapptest när de ska allergitestas speciellt om de är lite yngre för blodprov och pricktest visar bara snabba reaktioner samt där kroppen har hunnit utveckla antikroppar.
    Vår dotter är testad för kvalster, men bara med blodprov. Att vi tagit bort gluten beror på att hon blev sämre varje gång hon var hos sin mormor som serverar mkt mjölmat...det var bara en chansning. I sommar när vi är lediga ska jag testa med provokation, då äter hon ju bara hemma. Kvalster kan ju vara en sån sak som oxå är annorlunda hos mormor.
  • Suneboll
    Bittersweet me skrev 2012-04-10 13:38:28 följande:
    När jag var liten hade jag fruktansvärda eksem. Strax innan jag fyllde fyra hade vi turen att komma i kontakt med en läkare som hade koll på allergier, och som kom på att en provokation (tror jag att man kallar det) skulle göras. Under en tid (jag minns inte hur länge - jag var ju rätt liten! - kanske var det en vecka) åt jag enbart älgkött, potatis och vatten. Därefter sattes diverse kända allergiframkallande livsmedel in, ett i taget. Det visade sig då att jag bl.a. var allergisk mot ett protein i vete. Inte gluten alltså! Däremot åt jag glutenfri kost, eftersom det var enda sättet att undvika proteinet.

Under tiden som utredningen pågick var jag inlagd på sjukhuset. Det här skedde i början på 80-talet. Jag misstänker att sjukvården inte har samma resurser idag, men det är ändå värt att fråga läkare vad de tror om att göra en så grundlig utredning. (INGEN av mina födoämnesallergier syntes på pricktest, så de ger jag inte mycket för!)
    Hur svårt är inte det att komma på, suck!!!!!
  • Mammatillhönan

Hej. Min dotter har eksem på magen. Gick till vår life butik och fick en kräm gjord på svartavinbär, Q-repair heter den och så köpte jag ringblomsalva. Det har funkat jätte bra för oss .. Miniderm funkade inte alls.

• Manna0305

Jag tvättar alla barnens kläder innan de får ha dem på sig. Min minsta tös har eksem. Hon kan bli alldels röd efter hon har haft kläder på sig från t.e.x H&M,Lindex, Kappahl m.m  fast de är använda av 2 barn innan.Jag köper fortfarande kläder från dem.  Men så köpte jag L&B kläder och då  reagerar hon inte. L&Bs kläder är Öko-Tex.

Öko-Tex märket som du finner på merparten av våra kläder är ett bevis på att dom uppfyller kraven för Öko-Tex. Våra kläder uppfyller kraven för Öko-Tex klass I som har de strängaste kraven av alla klasser. Öko-Tex är ett internationellt kontrollorgan som är världsledande för textilier och som garanterar att kläderna inte innehåller några skadliga tillsatser som kan vara farliga för vår hud och hälsa. Några exempel på vad som kontrolleras är bland annat färghärdigheter, pH-värde, formaldehyd, tungmetaller, acrylaminer, bekämpningsmedel, flamskyddsmedel, ftalater, flyktiga organiska värden och biocider.

Det finns fyra olika klasser inom Öko-Tex (klass I, II, III och IV). Kraven är högst för klass I som är anpassat för barn och personer med känslig hud. De minst omfattande kraven har klass IV som endast får användas för textilier som inte används som kläder, såsom till exempel dukar och möbeltextilier.

• Kontra

Man ska inte smörja atopiska eksem med mjukgörande som innehåller kemikalier, ex miniderm som Bvc gärna rekommenderar. Testa weledas, inga kemikalier samt inget vatten i den(vet inte om alla deras är vattenfria, så dubbelkolla det).
    Sen tror jag som många andra här att man får dessa eksem av en anledning.

• Suneboll
    Kontra skrev 2012-04-19 05:15:22 följande:
    Man ska inte smörja atopiska eksem med mjukgörande som innehåller kemikalier, ex miniderm som Bvc gärna rekommenderar. Testa weledas, inga kemikalier samt inget vatten i den(vet inte om alla deras är vattenfria, så dubbelkolla det).
    Sen tror jag som många andra här att man får dessa eksem av en anledning.
    Weleda funkar inte för oss, hon reagerar på den ibland...däremot funkar ekologisk kallpressad kokosolja utmärkt, vi kör den utan lukt för att hon ska slippa lukta kokos jämt...den är från Biofood, dessutom blir det jättemkt billigare än att hålla på med miniderm och propyless och sånt skit
Svar på tråden Eksembarn - Hur gör ni för att lindra besvären?