• salta

valp kissar inne....på natten.

Min valp (Boxer) 14v kissar inne varje natt/kväll.

Jag och min sambo måste upp tidigt varje morgon och det leder till att vi lägger oss vid ca 21 varje kväll.
    Rastar hunden sista gången vid 20:30 och sedan gonatt.

Ganska exakt 23:00 kissar han inne varje kväll/natt.

Han sover i köket men har all möjlighet att komma in till vårat sovrum.

Kissar inne och kommer sedan oftast direkt till vårat sovrum och tittar för att sedan återgå till sin säng i köket.
    Vi har ej förbjudit honom att sova i vårat sovrum men han väljer sin säng i köket.

Varför kissar han inne varje natt?

• Svar på tråden valp kissar inne....på natten.
  • Emmeliina

Skämtar du eller? Han är ju en valp :p ni behöver antagligen gå ut med honom ett par gånger under natten också tills han är rumsren vilket kan ta sin lilla tid.

• Diablo

Öh, man går ut med valpen på nätterna när den vaknar och vill kissa! Har man tur så sover den så småningom hela nätterna när den blir äldre. Eller så får man en som jag har som vill ut varje natt i elva år!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Waldo

Välkommen till valplivet!

Det är som att ha ett litet spädbarn. Man får anpassa sig till valpen, Valpen kan inte anpassa sig till er. Liten vovve skiter i att ni går och lägger er kl 21. Det är bara att glatt traska upp och gå på kisserunda.

Och det lär ni få göra tills valpen själv visar att den klarar en hel natt utan att kissa.

• Edda2

Ja så är det att ha valp de kissar inne till en början och ju flitigare man är med rastning ju fortare blir de rumsrena.
    Är ju ett litet problem att valpen kissar inne kl 23 med en annan tanke borde ni då förstå att 20.30 inte räcker för valpen ska kunna hålla sig.
    Vill ni ha kiss på golvet eller inte? Då får ni ta ut valpen vid 23 så är problemet löst?
    Är ju som småbarn de vaknar på nätter mm och valpen behöver komma ut. Så bara att ta ut den..

• glödlampan

Jag har aldrig tagit ut mina valpar på natten. Däremot har jag haft dem i en hage med bädd, vattenskål och en tidning en bit ifrån bädden som den kan kissa på om den behöver. Har du tidningen för nära bädden kommer den inte vilja kissa där eftersom hundar inte gör sina behov nära sin sovplats och då får du gå ut med den ist. Snart kommer den sluta kissa på natten så det är bara att stå ut ;)

• tattines

Om ni vet exakt tid för kissandet har ni ju alla förutsättningar för att förhindra det. Det är bara att slänga på sig kläderna strax innan och gå ut med lillen! Svårare än så är det inte :)

• Lillagris

Begränsa områden för valpen på natten. Sätt upp kompostgaller och har valpen jämte dig på natten. Den kissar mycket sällan eller aldrig i sin egen säng. Dessutom hör du när den vaknar.

JAg har själv en bulldog valp på 14veckor som sover på ett begränsat område jämte mig. Och han har aldrig kissat inne på natten. Så fort du hör valpen röra sig bär ut den direkt utan att sätta ner den och beröm när den kissar inne.

Många gör nog tyvärr så att dom låter valparna spring i hela huset på nätterna eller stänger in dom i ett annat rum och hör då eller uppfattar inte när valpen säger till att den vill gå ut.

Lycka till

• Lillagris
    Lillagris skrev 2012-03-30 17:49:13 följande:
    Begränsa områden för valpen på natten. Sätt upp kompostgaller och har valpen jämte dig på natten. Den kissar mycket sällan eller aldrig i sin egen säng. Dessutom hör du när den vaknar.

JAg har själv en bulldog valp på 14veckor som sover på ett begränsat område jämte mig. Och han har aldrig kissat inne på natten. Så fort du hör valpen röra sig bär ut den direkt utan att sätta ner den och beröm när den kissar inne.

Många gör nog tyvärr så att dom låter valparna spring i hela huset på nätterna eller stänger in dom i ett annat rum och hör då eller uppfattar inte när valpen säger till att den vill gå ut.

Lycka till
    När den kissar ute såklart haha :)
  • OverAll

Såg att denna tråden är för ca en månad sen och lite mer, men vill ändå inflika en kommentar...

Det är en valp ni har, en 14 veckors valp vilket innebär att valpen inte överhuvudtaget ska ha några krav på sig att den måste vara rumsren. Beroende på hur pass uppfödaren har tränat/uppmuntrat beteendet att kissa ute, så varierar det på hur just din valp blir. Vissa valpar säger i princip till från första början att de vill ut, andra är inte lika lätta. och som sagt, det är en valp.

För det första så skulle jag begränsat området som valpen får vara på, exempelvis en babyhage eller kompostgaller. Detta för att valpen på så vis känner sig "tryggare". lägg en tidning och inbjud hunden att kissa på tidningen under natten, men fortsätt på samma vis under dagen eftersom det tydligen fungerar bra för er? Att valpen kissar inne kl 23.00 fast att den varit ute kl 21.30 kan vara en grej som valpen "bara fått för sig" eller så är det helt enkelt så att den inte klarar hålla sig hela natten om den inte kissar vid 23.00.

Vi hade en valp som vi ställde klockan på natten, vid 3-tiden och gick ut med. Det enda som blev resultatet av detta var att vi fick en hund som förväntade sig att gå ut vid tretiden även som vuxen och fick den inte det så kissade han ner golvet. och kan ju tala om att detta är en rhodesian ridgeback, så det var ju inte små pölar!

vad jag vill ha sagt är helt enkelt att det är en valp. Ha tålamod! låt valpen kissa inne kl 23.00, men uppmuntra till att kissa på ett "bestämt" ställe genom att lägga fram en tidning där valpen har kissat hittills. då är det i princip "rent" när ni går upp på morgonen fast att valpen kissat inne. Låt valpen vara kvar där den brukar sova, och begränsa utrymmet. uppmuntra inte kissrundor mitt i natten för de kan vara svåra att jobba bort sen. Och åter igen, ha tålamod! valpen kommer kunna börja hålla sig hela nätterna. jag lovar :) lycka till med den lilla! 

Svar på tråden valp kissar inne....på natten.