• LisaW111

    Lite pepp från er här i denna 40+ kategorin? :)

    Hejsan,  hoppas jag inte kommer och drar ner stämmingen med mina missfalls nyheter :( Men jag skulle bara så gärna få höra någon solskenshistoria idag :)

    Fick idag missfall bekräftat i v 8.. jag fyller 39 år i Maj. Känns ju rätt trist även då jag vet att risken ju är större nu vid 40. Känns så ledsamt nu när man äntligen fått det där +'et. Försökte i 7-9 mån. Har en underbar liten dotter sedan innan 2,5 år gammal.

    Någon av er som lyckats även efter missfall vid denna ålder? Hur lång tid tog för er osv?

    Kram och lycka till alla!!
          

  • Svar på tråden Lite pepp från er här i denna 40+ kategorin? :)
  • LisaW111

    Eller kanske någon i liknande situation som har lust att följas åt?! Kommer sannolikt ge det en chans till i alla falll.

  • LisaW111

    Här var det ingen fart direkt.. kanske inte en så aktiv kategori...

    Pratar lite med mig själv då i alla fall.. Mår hyfsat bra idag trots allt. Blir nog ett nytt försök till nästa månad när allt lugnat sig.
    OM jag nu blir gravid igen lär jag ju oroa ihjäl mig för ytterligare missfall.. urk.... 

    Undras som sagt fall det finns någon som kanske lyckats snabbt efter missfall.. eller om det nu ska ta flera flera månader att  ens bli gravid igen på grund av åldern och att det är svårare.. hmm hmm..?!  

         

  • cattus

    Hej

    Jag tror att alla är uppsplittade på lite olika trådar. var i samma situation för någon månad sedan. Var på koll i v 8 men det hade avstannat redan vid 4-5v. och jag gjorde en skrapning i början på mars. tänkte inte stressa på en ny graviditet direkt men man vill ju så gärna så man undviker ju inte intimitet direkt. Det är 22 dagar sedan och ingen mens än, så kanske....
    Är föresten lite äldre än dig, fyllde nyss 43. har två "vuxna" barn redan sedan tidigare, men detta beslutet har tagit ett antal år... och när jag väl bestämt mig då vill jag naturligtvis NU.. har inte så mycket tid på mig känner jag.    

  • LisaW111

    Jo så är det väl... :) Vad tråkigt att höra såklart men får hoppas på ny tur snart! Ja.. Nej det är kanske ingen stress så här direkt men samtidigt känner man att man pga åldern vill ta alla chanser. Blev ni gravida snabbt nu? För oss var det 9:e försöket... :S hoppas ej det tar lika lång tid nu..

  • cattus

    Båda mina första barn blev jag gravid med direkt när jag bestämt mig och det var faktiskt lika snabbt nu. Haft hormon spiral  i ca 15 år och tog ut den i december. Hade en menstration och blev sedan gravid på en gång. Tyvärr blev det ju inget men kroppen fattade iallafall inte att den skulle göra sig av med det. Fick först tabletter, men det hjälpte inte så det blev en skrapning iallafall till slut. Hoppas på snabb start nu igen..men man är ju äldre så att äggen kankse inte är på tipp topp. Jag har sådan tur att jag oftast känner av ägglossningen, ibland rätt ordentligt så man känner av när det är störst chans att det blir något. Då gäller det bara att pigga upp "gubben"....
    Fick ni försöka länge med första också?

     

  • che71

    Ingen solskenshistoria här, men hänger gärna på?!

    40 år, inga barn..2 missfall..
    Vi har försökt (aktivt med ÄL tester) att få barn i 20 månader nu....oj vad tiden går!

    Först blev vi gravida efter 4 månader bara...men fick missfall efter influensa i v 6 på Nyår 10/11Gråter

    Sen tog det tid...inget hände...sökte hjälp hos gynekolog, so tog hormonprover o allt var bra o
    likaså sambons spermier ..
    men fick Pergotime för att ge "guldägget" (ÄL är ju inte alltid bra varje månad i vår ålder!)...
    så Pergotime kur nr 1 - överstimulerad, 3 äggblåsor..förbud att försöka...Obestämd
    Sen var det strul med mellanblödningar...så nästa Pergotime kur blev efter 2 månader - samma sak- förbud!
    Men då tänkte vi som så att 3 äggblåsor i min ålder, att alla 3 skulle bli befruktade vore rätt osannolikt,
    så för en gångs skull var vi olydiga o försökte ändå...o lyckan var fullkomlig när jag över 1 år efter första missfallet blev gravid i Januari!!Glad
    Vi gjorde ett VUL i v 8 (för att kolla hur många foster o om allt var bra!) o vi fick se hjärtat slå på den lilla!!Hjärta
    Men så blev det missfall för 3 veckor sen Gråter - i v 11 .
    Det känns så jobbigt, eftersom vi försökt så länge o verkligen hade börjat tro på detta, en oktoberbebis skulle det ha blivit.
    Men efter den första hemska, sorgliga veckan känns det bättre...vi ska försöka igen...har några paket Pergotime kvar att prova (på egen hand) ...funkar inte det provar vi IVF även om det inte är så höga odds för en 41 årig kvinna (15% går hela vägen till förlossning enligt IVF klinikens statistik)
    Längtan är stor o väntan så lång!

  • LisaW111

    Hej tjejer, kul m fler svar! Bortrest just denna helgen..... Men återkommer måndag!! Hörs snart! Kram

  • LisaW111

    Hej! Med första barnet var det "lätt" (var 37 år) det gick på bara några gånger. Ska bli "spännande" att se vad som händer nu närmsta månaderna.. om det kommer att gå igen eller bli svårt.

    Stackars dig/er Che71 med 2 på raken.. även extra jobbigt när man väl varit på VUL och sett hjärtat osv. :( Håller tummarna att det ska gå snabbt igen nu!

    Det var faktiskt skönt att vara borta i helgen så att jag fick lite annat att tänka på. Sambon fyllde år. Dottern var med så det var skönt, och väldigt roligt att åka plygplan sa hon ;). Men något litet glas vin blev det i alla fall. Föga tröst i sammanhanget såklart men försökte glädjas åt att jag i alla fall kunde ta ett glas (till skillnad från när man är gravid menar jag).

    Cattus - juste att känna det så tydligt =) bara "jobbigt" att behöva hålla på med ÄL-test och så vidare.   

  • september70

    Hej!! Jag fick missfall i dec 10. Va i v 10 när jag fick en blödning, åkte in till gyn och då hade det stannat av i v 6..  Sen va det ett tufft år 2011. Min mamma fick diagnos cancer i feb 11 och gick bort i nov 11.. Och helt plötsligt va jag gravid i dec Foten i munnen vi som inte försökt ens hihihi.. Är nu i v 18 (17+2) och bli 42 i sep.... (har barn sen innan)

  • LisaW111
    september70 skrev 2012-04-02 10:17:14 följande:
    Hej!! Jag fick missfall i dec 10. Va i v 10 när jag fick en blödning, åkte in till gyn och då hade det stannat av i v 6..  Sen va det ett tufft år 2011. Min mamma fick diagnos cancer i feb 11 och gick bort i nov 11.. Och helt plötsligt va jag gravid i dec Foten i munnen vi som inte försökt ens hihihi.. Är nu i v 18 (17+2) och bli 42 i sep.... (har barn sen innan)

    Hejsan, beklagar verkligen angående din mamma.. :( vilket år för dig!

    Stor både sorg och glädje..  vad roligt med graviditeten ;) och måste kännas skööööönt att vara över de jobbiga första 12 v!

    Jag bara hoppas att det ska gå snabbt för oss nu... vet ju att man ej kan beställa när ;) men jag hade önskat att det kom ett syskon NU så att de kan ha stor glädje av varandra åldersmässigt. Lilla är drygt 2,6 nu.  
Svar på tråden Lite pepp från er här i denna 40+ kategorin? :)