• nattalie

Vi som fick våra små i mars!

Tänkte starta en tråd där vi som fick barn nu i mars kan följas åt, prata och ge tips!

Vi fick våran lilla Alde den 10:e mars, vårt första barn.

Håller igår gick sambon tillbaka till jobbet igen, så andra dagen idag jag är själv med vår lilla skatt.
    Känns just nu som att det kommer gå bra, hon sover bra på nätterna men dock mindre på dagarna.

Någon mer mars-förälder?   :)

• Svar på tråden Vi som fick våra små i mars!
  • 81 an

Hur är det med era smås nattsömn?
    Vår lilla ligger och gnyr mycket och har svårt att komma till ro.

• 81 an

Mamma till w: Oh va härligt det låter, längtar efter att få se sabaton de kommer hit om en månad å då blir det klackarna i taket för en kväll :)

• Amorea

Ludwig är nog inne i en fas nu. Har somnat 22 hela veckan och vaknat runt 9-10 på morgonen. Sover oroligt och vrider o vänder på sig. Hittar han lite överallt i sängen nu. Intresset för mat har minskat också. Vi har märkt att han är rädd för vardagliga saker också. Elvispen, dammsugaren, matberedaren osv. Även om han har hörselskydd på sig. Det läskigaste av allt är när maken hostar. Han blir helt förstörd av det och gråter helt förtvivlat. Är bara bröstet som får han lugn igen typ. Hoppas det ger med sig snart för maken hostar massor i sömnen.

• Bling1975

Jag har också en orolig liten tjej som vaknar till ofta och vill ha en klappar på pannan och som inte längre vill äta. Det har verkligen varit vårt minsta problem tidigare då hon alltid har sugit i sig ersättningen glatt och kastat sig efter skeden när hon har fått mat. Nu lämnar hon ofta halva flaskan och det hjälper inte att truga, samma med maten. Hur lite kan de äta innan man ska bli orolig? Hon har haft det lite kämpigt med magen men bajsar minst en gång om dagen.

• ily

I fredags var jag och vägde lilla K på BVC...7 månder + några dagar och ynka 5495 g och 63,8 cm...går sååå sakta :(
    Vet ju att hon mår bra och hon äter allt! Men men...

I helgen har jag jobbat för första gången sedan K föddes! Har bestämt att jag ska jobba varannan helg under vintern. Bra pengar inom handels ju! :) Vet dock inte hur mkt jag tjänat denna helg då jag kom hem med en stooor påse med barnkläder från jobbet ;) Massor med newbie! Lite ångest att lämna lilla tokmammiga K (med pappa som inte riktigt duger för tillfället)..men det har ändå gått rätt bra här hemma och det var bara roligt att jobba igen :) och lite nyttigt för både pappa och K och E att klara sig utan mamma tror jag..

• mfe

Jag har inte vågat lämna Maja sedan hon var hos sin farmor 2 timmar sist, lämnat henne max 20 min.. Tror Maja skulle klara det galant men jag som är lite för mammig ;p

Får bara ont i magen om någon håller henne och hon blir lite gnällig och vet att jag måste ändra mig men tar det i min takt :) någon dag kommer jag ju "släppa" iväg henne, men inte än! Dömer absolut inte andra som gör det, helt förståeligt. :)

• Yosan

Här händer det grejer!

Försöker hänga med i tråden men har knappt tid att sitta vid datorn längre då liten ju inte sover lika mycket på dagarna längre och på kvällarna har vi så mycket annat för oss. Vi har äntligen fixat ordning Theos rum så han har fått flytta in där och sova i spjälsängen i en vecka nu. Det var på tiden för korgen började bli för liten och bara några dagar efter kom han på att han kan dra sig upp till sittande i liggvagnen vi har som sovvagn inne och det hade funkat lika bra i korgen. Så nu är det sele i vagnen som gäller.

Det har också äntligen lossnat med att rulla runt. Han har kunnat det länge men inte riktigt fattat grejen med det. Nu rullar han över på mage så fort man lägger honom på rygg och sticker iväg (han drar sig fram med armarna). Det har ju så klart försvårat både blöjbyte och klädpåtagning... Är ju superkul när mamma/pappa "jagar" en.

Underbart att se hur rörlig han har blivit nu. Han tar sig fram överallt genom att dra sig fram med armarna och styra med benen. Det går till och med över mattor och högre trösklar. Ibland ställer han sig i krypställning men har inte fattat grejen riktigt. Det går ju snabbare att åla...

Äter gör han en massa. Gröt morgon och kväll och mat mitt på dagen. Ammar gör han enbart som mellanmål om ens det. Försöker alltid få honom att ta en snutt efter maten för att få i honom vätska då han inte har fattat grejen med pipmugg ännu men det är sällan det går. Har dessutom testat att ge välling istället för gröt på kvällen, men han ska bara bita på flaskan... Hade hoppats att det skulle göra att han sover bättre för som det är nu vaknar han ganska ofta på nätterna och minst en gång men ofta två kräver han mat för att somna om. Då duger minsan tuttarna.

Har dessutom äntligen tagit mig för att byta till sittdelen på vagnen nu i kväll. Får se imorgon om det blir populärt eller inte.

För er som har problem med hårda magar och ändå inte vill sluta upp med maten helt, testa att enbart ge frukt ett tag. De allra flesta frukter är, om jag förstått det rätt, bra för hårda magar eftersom de är så fiberrika. Det enda jag har hört att man ska vara försiktig med är banan och då framförallt om den är grön. Här ger vi katrinplommon i gröten en gång om dagen och annan frukt vid de andra måltiderna coh då funkar magen bra. Skippar vi frukten någon gång så märks det direkt.

• Yosan

Theo är förresten livrädd för vissa människor just nu. Framförallt är det sånna som är lite för "på", som exempelvis hans farmor. Han behöver få känna in människor han inte har träffat på länge eller inte alls ett tag innan de börjar leka/prata med honom eller plockar upp honom. Svärmor blir dessutom så förnärmad över att han blir ledsen när hon ska på och pussa på honom det första hon gör och börjar "resonera" med honom och överrösta honom samt försöka distrahera honom med leksaker etc. Men precis som flera av er har nämnt så funkar vissa personer bra på en gång och jag vet inte alls varför...

• Mabaja

81an: vi är mitt uppe i "separationsfasen"... Sjukt strulig! Sover nästan inte alls om nätterna, bara mamma som duger och blir ledsen bara hon ser pappa (går bra om jag håller i henne och ser pappa men inte tvärtom)...

Sabaton var grymma! Så sjukt längesen jag såg de (bortsett från primo Victoria på en hockeymatch 2011)... Innan dess var typ kålstock (lokal "festival" i Falun) för typ 10 år sen... Du kommer få så sjukt kul!

• Lumo

Ni som har barn med tröga magar: jag skulle åxå helt sluta med mat, eller backa till enstaka skedar/dag. Finns som sagt ingen brådska o det kanske ger mer onytta än nytta just nu. Men tipset om att bara ge frukt är bra. Övermogen banan är lösande, medans omogen är stoppande.

Ni som har barn som dricker dåligt, testa låta barnet dricka ur riktigt glas eller en pipmugg med bra rinn. Mina barn har föredragit det framför att "kämpa" med svårsugda flaskor/muggar. I vissa babymuggar sitter det ju spillskydd. Detta kan man helt enkelt ta bort så rinner det bättre. Men min dotter är mästare på att dricka direkt från glas o dricker då bäst. man kan även smaksätta vattnet med gurka/apelsin/citrus osv o se om de gillar det bättre då... Eller babyjuice. Men försiktigt så det inte blir för surt för magen bara.

Svar på tråden Vi som fick våra små i mars!