Inlägg från: yimby |Visa alla inlägg
  • yimby

I statistiken sätter man "svenskfödd" som värdetal 1.

SEXUALBROTT (6 kap. BrB) * Våldtäkt/försök till våldtäkt - överrepresentation av utrikes födda är 5.0

Ville kolla finländarna, de räknas ju oftast in bland nordbor, och där är överrepresentationen 1.4. 

Jag har finskt påbrå, har faktiskt inga problem alls av att veta att mina manliga släktingar skulle, statistiskt sätt, vara mer våldtäktsbenägna än svenskar. Jag vill bara ha statistik, inget annat. Slutsatser kan jag dra själv.
  • yimby
    puss skrev 2012-03-31 17:52:37 följande:
    finns det nån kategori (och det finns det) som begår fler våldtäkter än andra så är det MÄN. det är den första urskiljingen man borde göra.
    Det har du rätt i, men just den här TS tog inte upp frågan om kvinnor eller män våldtar oftare.

Anledningen till att brottsrapporter ens tar upp såna här urskillningskriterier är väl främst för att se om motiven bakom invandring, tidspunkt, mottagande, andra generationen, etc. syns i statistiken roll för brottslighet.
    Svaret är: Ja, det gör det.
    Då kan man undersöka varför. Utan statistik blir det oftast bara felgissningar, ofta till berörda gruppers nackdel.
  • yimby

Min man har ett brottsbenäget ratio på 2,6...tydligen, då. Känner mig faktiskt inte "tiltad" av det.

Svar på tråden Begår invandrare fler våldtäkter?