• babyskrutt

samtycke för att publicera bilder

Jag har läst och läst och tror att jag har förstått det rätt att man behöver inte en persons samtycke för att publicera en bild på denna personen? Då menar jag publicera helt privat som privatperson i tex en blogg eller på facebook. Det enda jag hittar är att det inte får kränka personen på bilden men att det annars är fritt fram enligt uppdateringen av lagen från januari 2007.

Stämmer detta och stämmer det också om man vill publicera bilder på barn, helt vanliga vardagsbilder på barn i ens närhet? Eller måste man ha föräldrars samtycke? Kan en av föräldrarna begära att bilder inte får finnas på barnet om den andra föräldern säger att det går bra?

Jag är bara ute efter rent lagmässigt och inte etiskt eller moraliskt på det sista med föräldrar med olika åsikt.

Tack på förhand! 

• Svar på tråden samtycke för att publicera bilder
  • bananflugan82

Jo, du får publicera bilder hur du vill egentligen, om du som du själv skriver inte kränker personen. Sen vad kränkning är, är ju en fråga för varje person. Barn är ju lite mer tveksamt.. man får ju göra det, men där får man ju tänka på att någon t.ex. kan ha skyddad identitet osv.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13http://livetochlyckan.blogspot.com/
  • babyskrutt

Tack för svaret! Jag har en speciell situation i åtanke när jag undrar så jag vet att det inte handlar om någon skyddad identitet. :)

• Kjell2

Titta i en vanlig dagstidning, eller internetversionen. Massor med bilder där folk syns till höger och vänster, idrottstävling, statsmiljöer osv. Tidningen har inte frågat alla om det är ok att publicera.

Det som behövs är ett ok från den som äger bildrättigheten, vanligtvis fotografen. Sen kan kränkningslagen rasa in men det krävs att någon driver frågan.

Vidare har vissa siter regler som säger annat, t ex att bilder inte får publiceras där hur som helst. men det är en avtalsmässig fråga och inte en lagfråga.

• Johan70

Nej, man får inte publicera bilder på andra hur som helst, eftersom det strider mot personuppgiftslagen (PUL). Man skall ha deras tillstånd. Att lägga upp det på en blogg eller Facebook anses som en offentlig publicering, oavsett hur "privat" man själv tycker att det är, för alla kan ju surfa dit och titta.

Tidningar och andra nyhetsmedia har ett generellt undantag i PUL som innebär att man kan publicera utan tillstånd om det görs i journalistiskt syfte, eftersom det då har ett allmänt nyhetsvärde.

Svar på tråden samtycke för att publicera bilder