• Trollbebis

Född i juli - när börja förskola

Hej 

Jag har en dotter som är född juli 2011, helst vill vi att hon ska vara 18 månader då hon börjar på förskolan men de flesta förskolor tar in barn i maj eller augusti. Det verkar som man kan ha tur och få plats för att något annat barn flyttar eller så.

Hur har ni som har barn födda mitt i sommaren tänkt, när har de börjat på förskolan och hur har det varit?

• Svar på tråden Född i juli - när börja förskola
  • EmmaHenke

På mina barns Förskola kan man reservera en plats om man lyckas få en men vill vänta med inskolning.

• Lena

Dottern började vid 13 månader men gick få timmar första året. Det gick kanon!

• Coyote

Det kan vara svårt att få plats i januari, men det går alltid att söka. Vi skolade in vår grabb i januari, så visst tar förskolor emot plats. Kolla hur det brukar vara med den förskola ni vill ha i första hand!

• Mälaröbo

Min son är född i maj och vi skolade in efter semestern. Han var alltså ca 14 månader då. Om man tycker att det är tidigt, men ändå vill ha platsen, kan man ju vara delvis föräldraledig och ha väldigt korta dagar i några månader.
    Min erfarenhet (2 egna barn + tidigare arbete på förskola) säger att det är lättare att skola in dem runt året än runt 1,5 då de ofta har en period av separationsångest.
    Det kan vara lättare att hantera när de redan är inskolade och man VET att de är trygga på förskolan än att hantera det under själva inskolningen och första tiden på förskolan. 

• pigglet

I Skellefteå ska man erbjudas plats inom 1 månad, men det blir ju inte alltid där man helst velat... Vi skolar i alla fall in barn under hela året.

• cosinus

Vi hade helst velat börja i januari men hade vi gjort det hade dottern aldrig fått plats på storebrödernas dagis så vi sökte från månadsskiftet aug/sep.

Sen har man i min kommun iaf rätt att skjuta på inskolningen (hålla platsen 2 månader) så vi tog platsen betalade för den och skolade in i slutet på okt.

Det gick jättebra, hon hade det helt ok från första stund. Men det var först efter jul som man på allvar märkte att hon hade en plan med det hon gjorde på dagis, visste vad hon ville och inte bara vistades där.

Nu när jag kommer (hon blir 2 i juli) så vill hon inte alltid ens hem direkt utan hon vill rita/dega/springa/leka klart ett tag så nu känns hon verkligen som en riktig liten dagistjej. I början var det mest förvaring även om hon hade det bra under tiden.

• Archandra

Varför inte vänta tills hon blir två och låta henne börja i augusti 2013?

Vår äldsta dotter är född i juni och började på förskolan när hon var två år och två månader. Det var perfekt för oss. Dottern kunde gå och prata obehindrat innan hon började, vilket kändes viktigt för oss. Det var inga problem att skola in henne. Hon trivdes verkligen på dagis redan från början.

Vår yngsta föddes i november och kommer att börja i månadsskiftet augusti/september. Vi känner att det är lite tidigt, då hon bara kommer att vara knappt två, men eftersom det är ont om förskoleplatser och vi vill kunna utnyttja vår syskonförtur, är det bara att bita i det sura äpplet.

• cosinus
    cosinus skrev 2012-03-27 20:39:45 följande:
    Vi hade helst velat börja i januari men hade vi gjort det hade dottern aldrig fått plats på storebrödernas dagis så vi sökte från månadsskiftet aug/sep.

Sen har man i min kommun iaf rätt att skjuta på inskolningen (hålla platsen 2 månader) så vi tog platsen betalade för den och skolade in i slutet på okt.

Det gick jättebra, hon hade det helt ok från första stund. Men det var först efter jul som man på allvar märkte att hon hade en plan med det hon gjorde på dagis, visste vad hon ville och inte bara vistades där.

Nu när jag kommer (hon blir 2 i juli) så vill hon inte alltid ens hem direkt utan hon vill rita/dega/springa/leka klart ett tag så nu känns hon verkligen som en riktig liten dagistjej. I början var det mest förvaring även om hon hade det bra under tiden.
    Kan tillägga att barnen gått 8-15 må-ti och to-fr ända fram tills nu för att hon inte ska behöva bli så trött. Framförallt i början innan hon hade vant sig vid att sova ordentligt behöves de lediga onsdagarna. Nu ska de däremot få gå upp på 8-15 alla dagar från april för hela april kommer det automatiskt gå bort en dag i veckan för oss och sen är det bara maj och halva juni kvar innan sommarlov. Till hösten planerar vi nog lediga onsdagar igen. Då har äldsta brorsan börjat 6-års och slipper gnälla varje onsdag över hur tråkigt det är utan kompisar hemma.
  • sussiq82

min son är född juli och vi sökte plats januari men fick inte där vi ville men skolade in och stod kvar i kön till den vi ville ha ändå och flyttade honom efter 6 månader gick galant.

• skruttan8

Vi har alltid väntat så länge som möjligt och mina har varit mellan 18 månader och 2 år. Vi har haft den möjligheten och jag skulle inte ha mage att lämna en 13-månaders på dagis. Tror du borde ha möjlighet att få plats i januari eller kanske vänta tills hon är 2 år.

• Lussekatta

Vår dotter är född i slutet av Juli-09 och vi fick erbjudande om att skola in henne i Okt -10. Vår förskola tar in barn då och då när de större flyttar upp en avdelning och det kan ske under hela året,vilket är mycket bra.
    Hon var alltså 15 månader och det gick bra trots att hon då var en mycket blyg och rädd tjej har hon utvecklats i förskolans miljö till att nu vara en oblyg och utåtriktad tjej som vågar ta för sig!

Har du kollat upp när de har inskolning på de förskolor ni valt? Det är inte säkert att det bara är 2 ggr/år.

• korvmamman

Min dotter är född juni. Började augusti, funkade hur bra som helst. Hon var 2 år och 2 månader. Perfekt att födas på vår sommar med tanke på förskoleålder tycker jag!

• Bellini

Min son ska börja nu i augusti då är han 13 mån, känns skit, på tok för tidigt men jag har varit föräldraledig i tre år så jag behöver jobba, men ska jobba 75 procent o har oregelbundna tider så det blir inte alla dagar i veckan han kommer att gå o inte så många timmar!

• Anne69

Min juli-tjej började vid drygt två års ålder. Och då var hon fortfarande jätteliten.......

• Mollz

Min dotter började i mars förra året, då var hon 20 mån. Gick jättebra men lillasyster kommer inte få börja innan två år iaf.

• ploten

I kommunala förskolor har man rätt att få plats vilken månad man än vill börja (även om det inte är säkert att man får just den förskola man vill ha). Vår tjej är född i augusti och började i november (och vi fick på samma förskola som storebror gick i). Annars kan man ju ta en plats när det är lättare att få och sedan vänta med att ta den i bruk (så länge man betalar för den, förstås). I vår kommun får man vara ledig i tre månader och ändå behålla platsen om man betalar.

Svar på tråden Född i juli - när börja förskola