Prylhyllan nordic skrev 2012-03-27 22:59:51 följande:
Dansk svensk gårdshund heter helt enkelt danish/swedish farmdog på engelska.
Detta hämtat ur wiki:
Rasen är en av Sveriges och Danmarks genuina
lantraser, omtalad sedan 1800-talet. Dess ursprungliga utbredningsområde var
Skåne och Danmark där rasen var vanlig som
gårdshund för att hålla efter
skadedjur. Den fungerade bland annat som vakthund,
sällskapshund och
råttjägare. Det är oklart hur gammal rasen är. Vissa hävdar att den har anor ända tillbaka till
vikingatiden medan andra anser att den är ett par hundra år gammal. Storleksskillnaden mellan tikar och hanhundar är påtaglig för dansk-svensk gårdshund. Rasen har utvecklad vaktinstinkt och den är utpräglat signalkänslig
Jag ska se om sådana hundar finns här.
Äggfis skrev 2012-03-27 23:00:15 följande:
Problemet är att du inte är tydlig med vad du letar efter i mentalitet, aktivitetsnivå, etc. Visst farao finns det större raser som kan funka, men i regel är det trots allt så att ju större hund desto mer kunskap krävs. Och av det jag läst framgår inte ett uns av hur mycket kunskap som verkligen ligger bakom. Därför kan i alla fall inte jag rekommendera nån annan ras än ur grupp 9 för tillfället.
Larmhund = hundar som är genetiskt framtagna för att skälla, dvs de larmar när de anser att det behövs. Typ. Ett begrepp som funnits i ett flertal år.
Jag har inte bott i Sverige på väldigt, väldigt länge så det är väl därför jag aldrig har hört det ordet.
Mentalitet skrev jag väl? Gullig och snäll familjehund. Aktivitet? Hunden har hur mycket inhängnad mark som helst att springa på och att jag kan lägga kanske 5 timmar utan problem i veckan på dressyr. Jag har även skrivit att hunden ska vara inne med oss på nätter och säkert mycket under dagen också om den vill men den ska klara sig ensam ute några timmar vid behov. Vad mer vill du veta?