Inlägg från: mammatillnovalie |Visa alla inlägg
  • mammatillnovalie

Gravid, ändra kost & gå ned i vikt

Mingella skrev 2012-03-28 09:11:03 följande:
    Ja, till syvende och sist kommer man ner till en enda punkt: Så här kan jag inte ha det.
    Jag nådde den punkten när jag vägde 104 kg (är 174 cm lång).
    Nu väger jag 78 kg (började gå ner i augusti). Jag har 10 kg kvar innan jag når målvikt.

Men jag tycker att det daltas för mycket också. Tjocka människor (jag har varit där själv ett par gånger) letar efter att andra människor ska hjälpa dom, att dom ska få äta gott ändå, att de ska få vara mätta osv. Det hittas på rent skadliga dieter så som t.ex LCHF därför att tjocka människor använder mat som snuttefilt.

Jag låter hård jag vet, men sanningen är denna: Sluta ät skit. Det finns inga andra vägar.
    Vill man inte det så går det bra att vara tjock också. Men då har man valt det.

Och nej, jag köper inte resonemang som "det är inte så lätt". Vuxna människor.
    Stäng munnen. 
    Haha "mat som snuttefilt" ;) Vad roligt det lät. Så har nog jag gjort, känns som att så fort jag blir uttråkad så äter jag! Helt galet det. Jag är nog ganska lat av mig med, eller bara för bekväm helt enkelt.

Men det är faktiskt inte lätt, speciellt inte om man har sockerberoende osv. Fast jag vet ju inte, jag har ju aldrig egentligen försökt heller. Att tänka att man ska försöka räknas ju inte som att verkligen försöka. Jag kanske tycker det är super lätt att undvika socker osv, om jag äter rätt och med jämna mellanrum :)

Hur som, det ska bli spännande att se om jag klarar att hålla i detta. Jag sätter ingen press på mig, jag tänker inte tvinga mig för då vet jag att jag lägger av lika fort.  
  • mammatillnovalie

Nu har jag ätit dagens första och framför allt viktigaste mål: Frukost!

Den bestod utav 2 ägg med kaviar på (dom vart dock så hårdkokta så dom nästan var seg) Tungan ute 
    Och en portion fiberrik havregrynsgröt med ca 2-3 msk lingonsylt.

Jag vart lagom mätt, känner mig inte hungrig i alla fall. Tänkte äta ett mellanmål vid 11 och lunch vid 13, typ.
    Fast jag vet inte vad jag ska äta för lunch idag.  

• mammatillnovalie
    JS85 skrev 2012-03-28 09:39:25 följande:
    Jag är nu galen i morötter....så jag har köpt hem lite tonfisk (i vatten), sen river jag massa morötter, lite gurka, lite sallad, använder vanlig keso som typ dressing/sås, o gör en rejäl portion (blir mest rivna morötter i den) den brukar jag hålla mig på. Orkar inte stå vid spisen o laga massa, så detta har jag hemma nu så det går fort =)
    Tonfisk har jag provat en gång tror jag, det var väl sådär men gick att äta ;) Tonfisksallad skulle jag kunna tänka mig att äta. Morötter tycker jag också är jätte gott! När jag gör sallad brukar jag ha i rivna morötter, blir lite saftigare då också :) Morötter i lasagne är också jätte gott.

Jag har ju en 2 åring som ska ha en bra lunch också och jag är faktiskt uppväxt med makaroner, pannkaka osv. Min bror åt nämligen INGENTING annat än makaroner och pannkaka! Iofs så kan jag ju göra den maträtten åt henne även fast jag själv inte äter :)

Jag är jätte dålig på att äta lunch, brukar nästan alltid hoppa över den och bara äta frukost samt middag när sambon är hemma och vill ha mat. Däremellan blir det ALLTID något sött som ersätter lunchen, icke bra.

Härligt att det finns folk som vill dela med sig av vad dom brukar äta, eftersom jag har så pass dålig fantasti själv kan man ju få massor av inspiration av andra :) 
  • mammatillnovalie

Jag tänkte laga lunch snart, till min dotter. Så hon får äta vid 11:15 och sedan ta en promenad i vagnen så hon somnar där. Och när hon äter lunch tänkte jag stoppa i mig ett mellanmål. Nu har jag ju inte keso eller kesella hemma men jag får hitta på någonting annat.. Hatar att bli sådär svin hungrig när jag är ute och går, man tror ju man ska svimma. Sedan äter jag lunch efter kl 13:15 för då har jag lämnat henne på dagis.

Jag lär planera mina mattider efter hur hon går på dagis med för jag jobbar väldigt konstiga tider, därför lämnar jag henne så pass sent som 13:15 och då kan jag gå hem i lugn och ro och göra och äta lunch :) Lunch behöver ju inte vara någon brakmiddag, det kan ju vara någonting lätt.

Jag tänkte gå in på affären när hon somnat i vagnen, se vad jag kan köpa hem för att äta idag.

Vår vardag ser ut ungefär såhär:

Morgon mellan 7:00-8:00, ibland tidigare
    Frukost vid senast (beror på när vi klivit upp) 9:00, ibland tidigare
    Lunch vid 12:30, för att hon sover ofta vid 11 tiden när hon ska på dagis till 13:15
    Middag runt 16:30, då gubben har kommit hem ifrån jobbet
    Kvällsfika runt 19:00, lillan ska i säng kl 20 men somnar oftast vid 21 

• mammatillnovalie
    Mingella skrev 2012-03-28 09:51:03 följande:
    Kaviar är jättesött och lingonsylten med. Så här är det ofta, det där extra som man väljer till är egentligen bara ett undermedvetet sätt att få i sig socker.

Du ska få ett schema av mig och jag lovar dig att du går ner i vikt om du äter så här (kan behöva justeras dock och som jag sagt, jag gillar inte egentligen tanken på att du ska äta så här för att gå ner i vikt när du är gravid. Men om det är rekommendationen från din barnmorska så ställer inte jag mig över det).

Den jobbiga biten är att det tar några dagar innan kroppen lärt sig schemat så i början får man ställa mobilalarmet. Sen måste man väga maten. Punkt. Det där lär man sig fort med så att det går smidigt.
    På plussidan får du äta vad du vill (även godis) på lördagarna och på fredag får du byta ut middagen mot vilken middag du vill.

Kl. 07:00 - Frukost: 75 g kesella, 30 g bär (jag köper frysta blåbär/hallon och värmer i mikron)
    Kl. 09:00 - Tidigt mellanmål: 20 g fiberhavregryn (som du gör gröt på), några bär, 0,5 dl mjölk
    Kl. 12:00 - Lunch: 20 g fullkornsbulur/-ris, 100 g nötfärs/biff/kyckling/tonfisk/vit fisk/lax/kotlett, sallad och grönt
    Kl. 15:00 - Sent mellanmål: 75 g kesella med 30 g bär/banan/kardemumma eller 20 g fiberhavregrynsgröt enl. ovan
    Kl. 18:00 - Middag: 150 g sötpotatis, 100 g nötfärs/kyckling/biff/tonfisk/vit fisk/lax/kotlett. Sallad och grönt.
    Kl. 21:00 - Kvällsmat: Kesellamål eller havregrynsmål enligt ovan.

Du äter söndag-fredag och på fredag byter du ut middagen mot vilken middag du vill. Här kan du dra på med kött och bea och pommes eller vad du än vill. Lördagen äter du vad du vill. Godis, chips, pizza eller vad det än är.
    Och så dricker du mycket vatten.

Om du ser några hinder så säg det så kan jag ändra åt dig. Jag lovar att du kommer att må bra med en gång! 
    Jätte snällt med schemat men jag tycker det där ser lite väl häftigt ut för en gravid. Jag ska ju även ge bra och näringsrik mat till bebis i magen :) Det där är nog ett schema jag skulle följa efter graviditeten, för att rasa i vikt vilket jag förmodligen skulle göra med det där :D Men det känns på något sätt fel att gå efter det där nu, när jag har en växande bebis i magen..

BM har sagt att jag ska försöka gå ned i vikt genom att sluta dricka läsk, äta kakor osv osv. Inte banta, och det där känns lite mer som ett bantnings schema. Det är jätte viktigt för mig att äta kolhydrater som pasta osv, dock kan man välja fullkorn såklart. Men det är något bebis måste få i sin näring också, lika viktigt som frukt och grönt. 
  • mammatillnovalie

Har nu varit ute på 1,5 timmes lång promenad utan att känna mig sjukt hungrig. Det var nog tack vare den frukosten jag åt och att jag åt en banan efter promenaden. Har nu gjort en omelett till lunch, hade i lite rökt skinka. Smakar helt okej :)

Kommer dock inte få i mig någon bra middag eftersom jag åker och jobbar kl 16:30, får se om jag hinner slänga ihop någonting innan. Köpte 2 pkt kesella i alla fall. Tänkte köpa grillad kyckling (och ta bort skinnet) och äta men jag glömde bort det såklart. Jaja, löser middagen på något sätt :)

Min mamma och bror kommer hit snart, dom ska fika. Jag ska titta på, haha ;) 

• mammatillnovalie

Jag rörde inte kakorna eller bullarna, sneglade bara lite ;) Kaffe dricker jag inte men the är gott, har lite olika smaker hemma. Gjorde misstaget och köpte kesella naturell 10%, började äta och tänkte "fy fan vad tjockt gegg" och insåg att jag skulle ha köpt kesella light 1%
    Hahah!! Men jag blandade i liiite saft och bär, själva smaken var god. :)

Nu är jag hungrig och försöker desperat komma på en vettig kvällsmat ( hann ju inte äta riktig middag)

• mammatillnovalie

Ja, jag var nog hungrig igår kväll för att jag inte ätit någon middag och jag åt bara en omelett till lunch och banan till mellanmål.. Nästa gång måste jag nog lägga till någonting till te.x omelett för det är inte speciellt mättande i längden :) Jag glömmer nästan bort lite att jag måste äta rejäl mat också eftersom bebben i magen finns där, inte att jag måste äta för två men kanske någon mer mättande mat.

Tänkte göra blodpudding till lunch idag i alla fall :) 

Svar på tråden Gravid, ändra kost & gå ned i vikt