Mingella skrev 2012-03-28 09:51:03 följande:
Kaviar är jättesött och lingonsylten med. Så här är det ofta, det där extra som man väljer till är egentligen bara ett undermedvetet sätt att få i sig socker.
Du ska få ett schema av mig och jag lovar dig att du går ner i vikt om du äter så här (kan behöva justeras dock och som jag sagt, jag gillar inte egentligen tanken på att du ska äta så här för att gå ner i vikt när du är gravid. Men om det är rekommendationen från din barnmorska så ställer inte jag mig över det).
Den jobbiga biten är att det tar några dagar innan kroppen lärt sig schemat så i början får man ställa mobilalarmet. Sen måste man väga maten. Punkt. Det där lär man sig fort med så att det går smidigt.
På plussidan får du äta vad du vill (även godis) på lördagarna och på fredag får du byta ut middagen mot vilken middag du vill.
Kl. 07:00 - Frukost: 75 g kesella, 30 g bär (jag köper frysta blåbär/hallon och värmer i mikron)
Kl. 09:00 - Tidigt mellanmål: 20 g fiberhavregryn (som du gör gröt på), några bär, 0,5 dl mjölk
Kl. 12:00 - Lunch: 20 g fullkornsbulur/-ris, 100 g nötfärs/biff/kyckling/tonfisk/vit fisk/lax/kotlett, sallad och grönt
Kl. 15:00 - Sent mellanmål: 75 g kesella med 30 g bär/banan/kardemumma eller 20 g fiberhavregrynsgröt enl. ovan
Kl. 18:00 - Middag: 150 g sötpotatis, 100 g nötfärs/kyckling/biff/tonfisk/vit fisk/lax/kotlett. Sallad och grönt.
Kl. 21:00 - Kvällsmat: Kesellamål eller havregrynsmål enligt ovan.
Du äter söndag-fredag och på fredag byter du ut middagen mot vilken middag du vill. Här kan du dra på med kött och bea och pommes eller vad du än vill. Lördagen äter du vad du vill. Godis, chips, pizza eller vad det än är.
Och så dricker du mycket vatten.
Om du ser några hinder så säg det så kan jag ändra åt dig. Jag lovar att du kommer att må bra med en gång!
Jätte snällt med schemat men jag tycker det där ser lite väl häftigt ut för en gravid. Jag ska ju även ge bra och näringsrik mat till bebis i magen :) Det där är nog ett schema jag skulle följa efter graviditeten, för att rasa i vikt vilket jag förmodligen skulle göra med det där :D Men det känns på något sätt fel att gå efter det där nu, när jag har en växande bebis i magen..
BM har sagt att jag ska försöka gå ned i vikt genom att sluta dricka läsk, äta kakor osv osv. Inte banta, och det där känns lite mer som ett bantnings schema. Det är jätte viktigt för mig att äta kolhydrater som pasta osv, dock kan man välja fullkorn såklart. Men det är något bebis måste få i sin näring också, lika viktigt som frukt och grönt.