• mammatillnovalie

Gravid, ändra kost & gå ned i vikt

Hej!

Jag har kommit till den punkten nu att jag känner att jag inte klarar av detta längre. Jag MÅSTE ändra mina kostvanor och jag måste göra det NU. För att försöka göra en lång historia kort:

Min normalvikt är 65kg, det vägde jag innan jag vart gravid med första barnet. Jag kunde inte röra mig mycket under den graviditeten pga kraftig foglossning osv. Jag gick upp runt 25 kg då och efter graviditeten så gick jag dessvärre inte ned mycket. Innan jag vart gravid igen låg min vikt på 82 kg vilket räknas som övervikt för mig.
    Det var alltså 17 kg över min normalt vikt. Jag "hann" inte (jävligt dålig självdisciplin) gå ned till min normal vikt innan jag sedan vart gravid igen. Sist jag vägde mig låg jag på 94 kg och det går ju bara uppåt. Jag är nu i vecka 24. Min barnmorska påminner flitigt om att det blir svårt att få bort detta sedan, vilket jag fick erfara från första grav också.

Nu vill jag ändra mina kostvanor som bara blir allt sämre hela tiden. Jag behöver tips och råd över frukostar, lunch, mellanmål och middagar. Jag avskyr att laga mat men inser att jag lär nog börja tycka det är roligt. Men jag vill inte "banta" i och med att jag är gravid, men jag vill absolut minska i vikt även fast jag är gravid. Jag vet ju att jag inte behöver väga såhär mycket bara för att jag är på tjocken. Jag var smal en gång i tiden, nu blir jag bara fetare och fetare. Till och med dubbelhakan börjar sätta sig till rätta Detta är väldigt jobbigt och påfrestande för mitt självförtroende.

Kan jag äta lingonsylt till fiberrik havregrynsgröt? Kan jag ha ytterst lite kaviar till äggen?
    Tänkte börja med att ändra min frukost som annars består utav vitt bröd, juice eller oboy. Pålägg varierar mellan ost och kokt medwurst. Jag är en person som måste ändra en sak i taget, annars skiter jag i det. Så därför vill jag gärna ha tips om frukostar och mellanmål till att börja med. Ett bra mellanmål när man är gravid? Jag vill inte gå hungrig och vill ha bort mitt sötsug! Stoppar i mig kaka efter kaka varje dag, är beroende utav Coca Cola Zero, vad ska jag byta ut mot det?!

Tacksam för alla svar & tips!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-27 21:41
    PS: Jag vill jätte gärna ha tips på vad man kan äta med kesella. Jag har provat keso en gång och det smakade ju verkligen skit.. Dock har jag hört att kesella med te.x funlight ska vara bra mellanmål?

• Svar på tråden Gravid, ändra kost & gå ned i vikt
  • Mingella

Ja, till syvende och sist kommer man ner till en enda punkt: Så här kan jag inte ha det.
    Jag nådde den punkten när jag vägde 104 kg (är 174 cm lång).
    Nu väger jag 78 kg (började gå ner i augusti). Jag har 10 kg kvar innan jag når målvikt.

Men jag tycker att det daltas för mycket också. Tjocka människor (jag har varit där själv ett par gånger) letar efter att andra människor ska hjälpa dom, att dom ska få äta gott ändå, att de ska få vara mätta osv. Det hittas på rent skadliga dieter så som t.ex LCHF därför att tjocka människor använder mat som snuttefilt.

Jag låter hård jag vet, men sanningen är denna: Sluta ät skit. Det finns inga andra vägar.
    Vill man inte det så går det bra att vara tjock också. Men då har man valt det.

Och nej, jag köper inte resonemang som "det är inte så lätt". Vuxna människor.
    Stäng munnen. 

• mammatillnovalie
    Mingella skrev 2012-03-28 09:11:03 följande:
    Ja, till syvende och sist kommer man ner till en enda punkt: Så här kan jag inte ha det.
    Jag nådde den punkten när jag vägde 104 kg (är 174 cm lång).
    Nu väger jag 78 kg (började gå ner i augusti). Jag har 10 kg kvar innan jag når målvikt.

Men jag tycker att det daltas för mycket också. Tjocka människor (jag har varit där själv ett par gånger) letar efter att andra människor ska hjälpa dom, att dom ska få äta gott ändå, att de ska få vara mätta osv. Det hittas på rent skadliga dieter så som t.ex LCHF därför att tjocka människor använder mat som snuttefilt.

Jag låter hård jag vet, men sanningen är denna: Sluta ät skit. Det finns inga andra vägar.
    Vill man inte det så går det bra att vara tjock också. Men då har man valt det.

Och nej, jag köper inte resonemang som "det är inte så lätt". Vuxna människor.
    Stäng munnen. 
    Haha "mat som snuttefilt" ;) Vad roligt det lät. Så har nog jag gjort, känns som att så fort jag blir uttråkad så äter jag! Helt galet det. Jag är nog ganska lat av mig med, eller bara för bekväm helt enkelt.

Men det är faktiskt inte lätt, speciellt inte om man har sockerberoende osv. Fast jag vet ju inte, jag har ju aldrig egentligen försökt heller. Att tänka att man ska försöka räknas ju inte som att verkligen försöka. Jag kanske tycker det är super lätt att undvika socker osv, om jag äter rätt och med jämna mellanrum :)

Hur som, det ska bli spännande att se om jag klarar att hålla i detta. Jag sätter ingen press på mig, jag tänker inte tvinga mig för då vet jag att jag lägger av lika fort.  
  • mammatillnovalie

Nu har jag ätit dagens första och framför allt viktigaste mål: Frukost!

Den bestod utav 2 ägg med kaviar på (dom vart dock så hårdkokta så dom nästan var seg) Tungan ute 
    Och en portion fiberrik havregrynsgröt med ca 2-3 msk lingonsylt.

Jag vart lagom mätt, känner mig inte hungrig i alla fall. Tänkte äta ett mellanmål vid 11 och lunch vid 13, typ.
    Fast jag vet inte vad jag ska äta för lunch idag.  

• JS85
    mammatillnovalie skrev 2012-03-28 09:31:18 följande:
    Nu har jag ätit dagens första och framför allt viktigaste mål: Frukost!

Den bestod utav 2 ägg med kaviar på (dom vart dock så hårdkokta så dom nästan var seg) Tungan ute 
    Och en portion fiberrik havregrynsgröt med ca 2-3 msk lingonsylt.

Jag vart lagom mätt, känner mig inte hungrig i alla fall. Tänkte äta ett mellanmål vid 11 och lunch vid 13, typ.
    Fast jag vet inte vad jag ska äta för lunch idag.  
    Jag är nu galen i morötter....så jag har köpt hem lite tonfisk (i vatten), sen river jag massa morötter, lite gurka, lite sallad, använder vanlig keso som typ dressing/sås, o gör en rejäl portion (blir mest rivna morötter i den) den brukar jag hålla mig på. Orkar inte stå vid spisen o laga massa, så detta har jag hemma nu så det går fort =)
  • Mingella

Kaviar är jättesött och lingonsylten med. Så här är det ofta, det där extra som man väljer till är egentligen bara ett undermedvetet sätt att få i sig socker.

Du ska få ett schema av mig och jag lovar dig att du går ner i vikt om du äter så här (kan behöva justeras dock och som jag sagt, jag gillar inte egentligen tanken på att du ska äta så här för att gå ner i vikt när du är gravid. Men om det är rekommendationen från din barnmorska så ställer inte jag mig över det).

Den jobbiga biten är att det tar några dagar innan kroppen lärt sig schemat så i början får man ställa mobilalarmet. Sen måste man väga maten. Punkt. Det där lär man sig fort med så att det går smidigt.
    På plussidan får du äta vad du vill (även godis) på lördagarna och på fredag får du byta ut middagen mot vilken middag du vill.

Kl. 07:00 - Frukost: 75 g kesella, 30 g bär (jag köper frysta blåbär/hallon och värmer i mikron)
    Kl. 09:00 - Tidigt mellanmål: 20 g fiberhavregryn (som du gör gröt på), några bär, 0,5 dl mjölk
    Kl. 12:00 - Lunch: 20 g fullkornsbulur/-ris, 100 g nötfärs/biff/kyckling/tonfisk/vit fisk/lax/kotlett, sallad och grönt
    Kl. 15:00 - Sent mellanmål: 75 g kesella med 30 g bär/banan/kardemumma eller 20 g fiberhavregrynsgröt enl. ovan
    Kl. 18:00 - Middag: 150 g sötpotatis, 100 g nötfärs/kyckling/biff/tonfisk/vit fisk/lax/kotlett. Sallad och grönt.
    Kl. 21:00 - Kvällsmat: Kesellamål eller havregrynsmål enligt ovan.

Du äter söndag-fredag och på fredag byter du ut middagen mot vilken middag du vill. Här kan du dra på med kött och bea och pommes eller vad du än vill. Lördagen äter du vad du vill. Godis, chips, pizza eller vad det än är.
    Och så dricker du mycket vatten.

Om du ser några hinder så säg det så kan jag ändra åt dig. Jag lovar att du kommer att må bra med en gång! 

• JS85
    Mingella skrev 2012-03-28 09:51:03 följande:
    Kaviar är jättesött och lingonsylten med. Så här är det ofta, det där extra som man väljer till är egentligen bara ett undermedvetet sätt att få i sig socker.

Du ska få ett schema av mig och jag lovar dig att du går ner i vikt om du äter så här (kan behöva justeras dock och som jag sagt, jag gillar inte egentligen tanken på att du ska äta så här för att gå ner i vikt när du är gravid. Men om det är rekommendationen från din barnmorska så ställer inte jag mig över det).

Den jobbiga biten är att det tar några dagar innan kroppen lärt sig schemat så i början får man ställa mobilalarmet. Sen måste man väga maten. Punkt. Det där lär man sig fort med så att det går smidigt.
    På plussidan får du äta vad du vill (även godis) på lördagarna och på fredag får du byta ut middagen mot vilken middag du vill.

Kl. 07:00 - Frukost: 75 g kesella, 30 g bär (jag köper frysta blåbär/hallon och värmer i mikron)
    Kl. 09:00 - Tidigt mellanmål: 20 g fiberhavregryn (som du gör gröt på), några bär, 0,5 dl mjölk
    Kl. 12:00 - Lunch: 20 g fullkornsbulur/-ris, 100 g nötfärs/biff/kyckling/tonfisk/vit fisk/lax/kotlett, sallad och grönt
    Kl. 15:00 - Sent mellanmål: 75 g kesella med 30 g bär/banan/kardemumma eller 20 g fiberhavregrynsgröt enl. ovan
    Kl. 18:00 - Middag: 150 g sötpotatis, 100 g nötfärs/kyckling/biff/tonfisk/vit fisk/lax/kotlett. Sallad och grönt.
    Kl. 21:00 - Kvällsmat: Kesellamål eller havregrynsmål enligt ovan.

Du äter söndag-fredag och på fredag byter du ut middagen mot vilken middag du vill. Här kan du dra på med kött och bea och pommes eller vad du än vill. Lördagen äter du vad du vill. Godis, chips, pizza eller vad det än är.
    Och så dricker du mycket vatten.

Om du ser några hinder så säg det så kan jag ändra åt dig. Jag lovar att du kommer att må bra med en gång! 
    Ser ju kanon ut!  Så man går ner på detta även om man är gravid? Jag vill bara stanna i vikten jag har nu, jag vet ju att det går (har ett barn sen innan)
    Jag är inte förtjust i kesella och gröt (ingen gröt)....kan man byta ut till Keso och något annat?
  • mammatillnovalie
    JS85 skrev 2012-03-28 09:39:25 följande:
    Jag är nu galen i morötter....så jag har köpt hem lite tonfisk (i vatten), sen river jag massa morötter, lite gurka, lite sallad, använder vanlig keso som typ dressing/sås, o gör en rejäl portion (blir mest rivna morötter i den) den brukar jag hålla mig på. Orkar inte stå vid spisen o laga massa, så detta har jag hemma nu så det går fort =)
    Tonfisk har jag provat en gång tror jag, det var väl sådär men gick att äta ;) Tonfisksallad skulle jag kunna tänka mig att äta. Morötter tycker jag också är jätte gott! När jag gör sallad brukar jag ha i rivna morötter, blir lite saftigare då också :) Morötter i lasagne är också jätte gott.

Jag har ju en 2 åring som ska ha en bra lunch också och jag är faktiskt uppväxt med makaroner, pannkaka osv. Min bror åt nämligen INGENTING annat än makaroner och pannkaka! Iofs så kan jag ju göra den maträtten åt henne även fast jag själv inte äter :)

Jag är jätte dålig på att äta lunch, brukar nästan alltid hoppa över den och bara äta frukost samt middag när sambon är hemma och vill ha mat. Däremellan blir det ALLTID något sött som ersätter lunchen, icke bra.

Härligt att det finns folk som vill dela med sig av vad dom brukar äta, eftersom jag har så pass dålig fantasti själv kan man ju få massor av inspiration av andra :) 
  • Mingella

JS85: Ja, som sagt, jag rekommenderar ju inte att man går ner i vikt när man är gravid. Men självklart kan du äta så här för att stanna i vikt med, men då ska du äta ungefär dubbelt så mycket som det här schemat. 
    Sen måste man känna efter hur man mår och hur det går. Det är egentligen inte så bra att rekommendera ett generellt schema för alla - vi är ju olika.

Men börja och skriv här i tråden så kan jag ju försöka återkoppla.

Det går bra att byta kesellan mot keso. Ett alternativ hade ju kunnat vara att kl. 07 äta ett kokt ägg och en halv avokado. Sen klockan 09 tar du den andra halvan avokado och eventuellt lite keso.

Sen vill jag poängtera att jag inte har någon som helst utbildning i kost eller träning.
    Däremot har jag som som sagt egen erfarenhet och ett stort intresse. Har tränat i över tio år nu.

Det här tänker jag inte ens föreslå för gravida, men för andra så är det ju styrketräning, styrketräning, styrketräning för att tappa vikt (muskler förbränner fett även när du inte tränar). Promenader är bra, men du förbränner enbart under den tiden du går. En bra grej är att i slutet på en promenad göra någon aktivitet som får upp pulsen på max. Inte länge, bara sparka upp pulsen - då förbränner man en stund extra även efter promenaden. 

• mammatillnovalie

Jag tänkte laga lunch snart, till min dotter. Så hon får äta vid 11:15 och sedan ta en promenad i vagnen så hon somnar där. Och när hon äter lunch tänkte jag stoppa i mig ett mellanmål. Nu har jag ju inte keso eller kesella hemma men jag får hitta på någonting annat.. Hatar att bli sådär svin hungrig när jag är ute och går, man tror ju man ska svimma. Sedan äter jag lunch efter kl 13:15 för då har jag lämnat henne på dagis.

Jag lär planera mina mattider efter hur hon går på dagis med för jag jobbar väldigt konstiga tider, därför lämnar jag henne så pass sent som 13:15 och då kan jag gå hem i lugn och ro och göra och äta lunch :) Lunch behöver ju inte vara någon brakmiddag, det kan ju vara någonting lätt.

Jag tänkte gå in på affären när hon somnat i vagnen, se vad jag kan köpa hem för att äta idag.

Vår vardag ser ut ungefär såhär:

Morgon mellan 7:00-8:00, ibland tidigare
    Frukost vid senast (beror på när vi klivit upp) 9:00, ibland tidigare
    Lunch vid 12:30, för att hon sover ofta vid 11 tiden när hon ska på dagis till 13:15
    Middag runt 16:30, då gubben har kommit hem ifrån jobbet
    Kvällsfika runt 19:00, lillan ska i säng kl 20 men somnar oftast vid 21 

• Mingella

Mammatillnovalie: Jag gillar inte heller tonfisk så mycket men jag har ett tips! Tonfisk i vatten, häll av vattnet, stek tonfisken med citronpeppar på. Gott! 

Min lilla flicka älskar maten jag äter. Sötpotatisen är som sagt krämig och lätt för barn att äta. Tonfisken likaså. På hennes köttfärs och bulgur häller jag lite värmda krossade tomater med basilika eller så gör jag någon snabb köttfärssås bara till henne.

Annars går det ju fort att bara koka lite makaroner och steka ett par köttbullar medan du ändå står vid spisen :) 

Svar på tråden Gravid, ändra kost & gå ned i vikt