• Annzi

Nya födelsemärken?

Hej, jag är lite orolig, jag har ganska många födelsemärken på hela kroppen, även några i ansiktet, men jag har märkt att jag har fått två nya i ansiktet, väldigt små en så länge men bör man gå till sjukhuset varje gång man får ett födelsemärke?
    är ganska rädd för att få hudcancer så jag är ju försiktig med solen, om jag sitter ute i solen brukar det bli max 20 min ungefär. min pappa har också väldigt många födelsemärken så det är väl i mina gener.
    men som sagt, bör man gå till sjukhuset så fort man får ett nytt födelsemärke? eller räcker det med att hålla koll på det?

• Svar på tråden Nya födelsemärken?
  • Maruba

Ring vårdcentralen och be dem se över dina märken om du är orolig. De kan ge många bra tips. Bättre att veta mer än att fundera tycker jag.

Har själv tagit bort fyra stycken (två av dem innehöll cellförändringar) och fått lära mig vad jag ska titta efter. Dock är jag själv inte läkare och vill därför inte ge råd över fl. :)

Lycka till!

• Annzi
    Maruba skrev 2012-03-27 22:26:22 följande:
    Ring vårdcentralen och be dem se över dina märken om du är orolig. De kan ge många bra tips. Bättre att veta mer än att fundera tycker jag.

Har själv tagit bort fyra stycken (två av dem innehöll cellförändringar) och fått lära mig vad jag ska titta efter. Dock är jag själv inte läkare och vill därför inte ge råd över fl. :)

Lycka till!
    okej, ska göra det i veckan.
    men är det okej om märkena är bara runda? jag har hört att det är när dom ser ojämna ut eller ser ut som en fläck det är då man ska reagera
  • zetika

När jag var och kollade upp mina så sa dom att man får nya leverfläckar ända tills man blir 30 år.
    Men kolla upp det om du är orolig.
    Jag har tagit bort 2 st och båda mina var friska.

• nytt eller gammalt

Jag får nya hela tiden, jag är sjukt prickig. Det är inte snyggt men vad gör man... Glad över att de inte finns i ansiktet iaf. Jag ringde VC och ville kolla men tanten i luren fnös och sa att de har faktiskt sjuka personer att ta hand om. Trots att jag sa att endel växer konstigt. Om de både växer över 5mm, kliar och blöder ska man iaf kolla har jag läst.

Svar på tråden Nya födelsemärken?