Inlägg från: NollSjuTjugo |Visa alla inlägg
  • NollSjuTjugo

Varför vaktar inte min Schäfer??

Nu är det ju ganska vanligt att schäfrar inte har speciellt mycket skärpa & försvar i sig, så det är inget konstigt. Var glad att du har en hund som är trevlig! Att han inte skäller när det ringer på dörren behöver inte heller betyda att han inte skulle försvara dig om du t.ex blev överfallen. En hund som är bra mentalt kan ju oftast skilja på hot och hot. Med det menar jag att hunden plockar fram sin skärpa (alltsa blir förbannad) om den/du blir hotad på riktigt.

Har du mentalbeskrivit hunden? Det kan jag rekommendera, då får du en bild av vilka egenskaper som finns i din hund, hur den använder dom och o den är bra mentalt (kan avreagera på saker den blir räd för, kan använda skärpan på ett sunt sätt osv.) Mentalbeskrivning säger inte allt men ger en vink om vilken typ av hund man har.

Och tro inte på, som någon skrev, att du inte skulle vara värdefull i hunden ögon för att den är glad mot folk. Det påståendet stämmer inte.

• NollSjuTjugo

Jag menar att schäfern är ju inte framavlad till att vara en vakthund så som vissa raser t.ex hovawart. Raser där man avlat för att försvaret ska "ligga precis under ytan" har ju betydligt lättare att plocka fram det. Sen är det ju så att människors önskemål har förändrats genom tiden, vi behöver inte längre hundar för att t.ex vakta vår boskap utan vi kanske mer vill använda de till sällskap eller täving. Det medför ju att vissa egenskaper värdesätts mer än andra t.ex tillgänglighet mot folk, det medför i sin tur att individer som brister i tillgänglighet sållas bort som avelsmaterial och det blir fler hundar med egenskaper som passar den moderna människan. T.ex så är dagens hovawart (tar den rasen som ex, eftersom den är framavlad til vakt) betydligt mindre försvarsbenägna än de var förr.

Schäferns temperament beskrivs så här i rasstandarden: Uppförande och karaktär:
    En schäfer skall ha ett jämnt humör och goda nerver, vara självsäker och frimodig och fullständigt godlynt (utom i retningsläge) och därtill skall den vara uppmärksam och följsam. Den måste besitta mod, kamplust och hårdhet för att vara lämplig som sällskaps, vakt-, skydds-, tjänste- och vallhund.

Där jag har fetat texten står just det som jag pratade om tidigare :) Om beskrivaren på MH:t tyckte du ska vara stolt, så tror jag faktiskt du ska vara det. Du verkar ju liksom ha hittat en hund som är precis so en schäfer ska vara. Jag tror mycket väl det finns försvar i honom, det finns ju egentligen i alla hundraser men på en del ligger det ju så djupt begravt att det är svårt att få dom plocka fram det, och skulle det vara allvar någon gång så tänder han nog till ska du se :)

• NollSjuTjugo
    Hon den där skrev 2012-03-28 08:49:02 följande:
    Jag måste bara fråga varför du tror att det är ganska vanligt att schäfern inte har så mycket skärpa och försvar i sig?
    Tror och tror...jag har haft flera schäfrar själv, är aktiv i hundvärlden som instruktör, b-figurant, tävlar och tränar bruks och lydnad så jag har sett att många schäfrar har dessa egenskaper ganska långt inne... Det beror ju också förstås mycket på vilka linjer den kommer ifrån. Schäfern är ju ett klockrent exempel på en ras som blivit riktigt uppdelad i utställningslinjer och brukslinjer. Därmed inte sagt att en "utställningschäfer" inte kan vara bra mentalt eller arbetsvillig.

Jag är så klart ingen expert inom området, utan skriver utifrån mina erfarenheter. Och tro mig, det ÄR ganska vanligt att schäfrar inte uppvisar några större tendenser till att vakta eller vara skarpa.
Svar på tråden Varför vaktar inte min Schäfer??