• Hon den där

Varför vaktar inte min Schäfer??

Hej

Jag har en schäferhane som strax fyller 2 år. Han visar inga tendeser på att ha vakt i sig, han skäller inte när nån ringer på dörren eller kommer in i lägenheten. Han verkar älska var enda människa han träffar även om han aldrig hälsat på den personen förut.

Självklart vill jag ha en snäll pålitlig hund som inte är överspänd, men jag har ändå skaffat mig en Schäfer för jag vill känna mig trygg när jag är ute och går med han på kvällen och jag vill att han åtminstånde markerar med ett skall när nån kommer in i lägenheten eller ringer på.

Finns det hopp? Eller har jag helt enkelt en hund utan vaktinstinkter?       

• Svar på tråden Varför vaktar inte min Schäfer??
  • buffybus

Låter som en härlig nallebjörn din hund. Har själv haft schäfrar oxå. Den ena hade sjuk överbeskyddning. Hon hade dödat för och skydda mig. Hon skulle till o med skydda mig från min man! Vilket såklart inte funka

• lisen88

Jag tror att han plockar fram sina " vakt/försvars " instinkter om det skulle behövas. jag har haft en sån hund som du har =). älskar allt o alla.

men så en gång för flera år sen var jag ute och gick med honom, han var ca 3 år och gick när de va mörkt ute ( vinter ).  han reagerar på att det är något konstigt bakom oss, alltså ca 30 meter bakom går det en man. jag tänker inte mycke på de och säger åt honom o skärpa sig, men han gav sig inte. han tittade på mig hela tiden och sökte efter en bekräftelse som han ville ha sagt. Typ som " får jag? eller ska jag? " efter några min, hör jag fotstegen alltmer bakom mig och då vänder sig hunden om och vill göra ett utfall och då var manen 5 meter bakom, men han sprang iväg lita snabbt.. Så någon stans där kände min hund av hans energi på långa vägar om att det var något som inte stämde och då talade han om det för mig.

Så jag tror att när de väl händer något så kommer han säkert och agera att passa dig..

men man måste ändå tänka att de är du som är flockledaren, inte hunden. så va noga med att han inte försöker ta den ifrån dig =)

• Hegge
    lisen88 skrev 2012-03-28 11:30:06 följande:
    Jag tror att han plockar fram sina " vakt/försvars " instinkter om det skulle behövas. jag har haft en sån hund som du har =). älskar allt o alla.

men så en gång för flera år sen var jag ute och gick med honom, han var ca 3 år och gick när de va mörkt ute ( vinter ).  han reagerar på att det är något konstigt bakom oss, alltså ca 30 meter bakom går det en man. jag tänker inte mycke på de och säger åt honom o skärpa sig, men han gav sig inte. han tittade på mig hela tiden och sökte efter en bekräftelse som han ville ha sagt. Typ som " får jag? eller ska jag? " efter några min, hör jag fotstegen alltmer bakom mig och då vänder sig hunden om och vill göra ett utfall och då var manen 5 meter bakom, men han sprang iväg lita snabbt.. Så någon stans där kände min hund av hans energi på långa vägar om att det var något som inte stämde och då talade han om det för mig.

Så jag tror att när de väl händer något så kommer han säkert och agera att passa dig..

men man måste ändå tänka att de är du som är flockledaren, inte hunden. så va noga med att han inte försöker ta den ifrån dig =)
    Sant som amen i kyrkanGlad
    En hund reagerar om nått känns fel och det gör den långt innan människan.
  • mikroE

Jag tror att du sänder ut signaler att du är OK med besöket och det märker hunden och ser ingen anledning att vakta.

Du kan ju testa att släppa in en hundkunnig person, själv gå och se om hunden släpper ut personen. En vän till mig upptäckte när hon hade släppt in en hantverkare för att laga något och själv stuckit på ett läkarbesök att hennes hund som aldrig vaktade var typen som släppte in men inte ut. Den stackars hantverkaren fick sitta nästan två timmar i ett badkar där hunden hade jagat in honom när han försökte gå ut...

• lisen88
    Hegge skrev 2012-03-28 12:07:28 följande:
    Sant som amen i kyrkanGlad
    En hund reagerar om nått känns fel och det gör den långt innan människan.
    Exakt, =)
  • Faber

Jag som trodde det var ägarens uppgift att skydda hunden.

Artibus et armis recuperatur gloria
  • lilleskutto
    mikroE skrev 2012-03-28 12:13:34 följande:
    Jag tror att du sänder ut signaler att du är OK med besöket och det märker hunden och ser ingen anledning att vakta.

Du kan ju testa att släppa in en hundkunnig person, själv gå och se om hunden släpper ut personen. En vän till mig upptäckte när hon hade släppt in en hantverkare för att laga något och själv stuckit på ett läkarbesök att hennes hund som aldrig vaktade var typen som släppte in men inte ut. Den stackars hantverkaren fick sitta nästan två timmar i ett badkar där hunden hade jagat in honom när han försökte gå ut...
    haha! stackarn!
    jag ahr jobbat som hantverkare och hört många liknande händelser.
    Det är heller inte bara stora hundar som kan hindra folk från att komma ut igen.
    En fd kollega blev injagad i ett hörn av en jack russel och en pappilon, trots att han hade hund själv hemma :)
  • lilleskutto

måste även tillägga att jag har en schäfertik på 5 år.
    hon har alltid skällt lite när det ringer på dörren, men bara för att säga till oss att nu kommer det någon! aldrig på ett aggressivt sätt...
    vilket jag tycker är jätteskönt.
    men som många andra skrivit så känner sig din (TS) hund säker för att du gör det. Jag kan garantera att om det verkligen skulle gälla så skulle din hund kämpa in i döden för att skydda dig.

det vet jag att min hund skulle göra för mig och min familj

• HäckHäxan
    Hegge skrev 2012-03-28 08:08:08 följande:
    Jag skulle nog säga att om han blir glad i okända människor så betyder du inte tillräckligt mycket för honom. Han ser inte dig som ledare helt enkelt. Det går ju att träna hunden.
    Det där var faktiskt riktigt puckad sammansättning av text!

TS, en vänlig hund är en bra hund. OM du bor så illa att du känner att du måste lägga skyddet på din hund och inte dig själv så rekommenderar jag en flytt!
    Trygghet är att gå vilse utan att tappa bort sig...
  • HäckHäxan

TS var glad att den inte skäller eller gnisslar som andra schäfrar, det är av godo

Jag har en rottis som är likadan, inte ett ljud när någon knackar, kommer in på gårdsplan eller så. Men jag är tacksam. Hur hon är eller blir om någon verkligen händer hoppas jag att vi inte behöver forsa på.

Men jag har min hund som sällskap, jag kommer försvara både mig och hund om jag någon dag måste. Visst kan jag önska att hon kommer hjälpa mig, men jag kommer aldrig lära henne eller hetsa henne till såna handlingar innan dess ändå.

Visst kan de vara gott när de skäller och säger till att någon är på dörren och liknande, min gamla hund gav ett högt skall, min dvärgschnauzer jag hade efter det slutade aldrig skälla, man kunde sätta henne på en plats en bra bit från dörren innan man öppnade osv, hon satt kvar men hon slutade inte skälla och den jag har nu lyfter inte på huvudet OCH jag tycker det är skönt att hon inte bryr sig.

Hur det skulle bli om någon går in när man inte är hemma vet jag inte, men jag har hört från flera att Rottweiler ofta släpper in men inte släpper ut om man inte är hemma.

Trygghet är att gå vilse utan att tappa bort sig...
Svar på tråden Varför vaktar inte min Schäfer??