Hur höga krav kan man ställa på skolan?
Mitt barn har stora sociala svårigheter i skolan, vilket påverkar betygen negativt. H*n har även hög frånvaro då h*n mår dåligt av skolan.
Mitt barn klarar inte av att planera och organisera arbeten och kommer därför inte igång. Inget blir gjort och arbeten blir inte inlämnade, och då blir naturligtvis betyget därefter ,dvs inget alls.
Barnet mitt är smart och begåvad, men svårigheter gör att det inte kommer fram.
Hur som helst så vill vi föräldrar hjälpa vårt barn att få upp betygen och göra skoldagarna lättare att utstå. Men då känner vi att vi behöver samarbeta med skolans personal. Vi kan inte själva styra upp detta.
Det finns saker som skulle hjälpa oss. Vi skulle vilja att lärarna (det här är högstadiet det handlar om) skulle ha mailkontakt med oss föräldrar där de talar om när det är något speciellt som behöver lämnas in, uppgifter, redovisningar osv och vad som förväntas för att få ett betyg. Sedan ska vi självklart inte göra jobbet åt vårt barn, men hjälpa h*n att komma igång. Starta motorn liksom.
Sedan har mitt barn svårt med förändringar. H*n får liksom panik och ångest när rutiner bryts i skolan. Jag skulle vilja att skolan meddelar oss när något speciellt utöver det vanliga händer, så vi kan förbereda och peppa vårt barn. Typ när de ska jobba med andra klasser under speciella temadagar osv.
Men då till min fråga. Kan man kräva det här av skolan? Det blir ju liksom lite extra arbete för dem och det är kanske inte så populärt, eller ingår sånt här i deras jobb?
Känner mig rådlös och ledsen. Vill så gärna hjälpa mitt barn, men klarar det ju inte själv.
När jag förklarar situationen för skolpersonal och rektor känns det inte som vi blir tagna på allvar. De verkar mest tycka att mitt barn bara ska "skärpa sig" men det är inte så enkelt. Och när jag talar om hur det känns och hur mitt barn mår och vad som skulle hjälpa oss känns det ofta som att lärarna intar en försvarsposition och skyller ifrån sig på andra. Därför känner jag att vi liksom besvärar dem. Skolsköterskan däremot är toppen och väldigt förstående.