• Anonym

Hur höga krav kan man ställa på skolan?

Mitt barn har stora sociala svårigheter i skolan, vilket påverkar betygen negativt. H*n har även hög frånvaro då h*n mår dåligt av skolan.

Mitt barn klarar inte av att planera och organisera arbeten och kommer därför inte igång. Inget blir gjort och arbeten blir inte inlämnade, och då blir naturligtvis betyget därefter ,dvs inget alls.

Barnet mitt är smart och begåvad, men svårigheter gör att det inte kommer fram.

Hur som helst så vill vi föräldrar hjälpa vårt barn att få upp betygen och göra skoldagarna lättare att utstå. Men då känner vi att vi behöver samarbeta med skolans personal. Vi kan inte själva styra upp detta.

Det finns saker som skulle hjälpa oss. Vi skulle vilja att lärarna (det här är högstadiet det handlar om) skulle ha mailkontakt  med oss föräldrar där de talar om när det är något speciellt som behöver lämnas in, uppgifter, redovisningar osv och vad som förväntas för att få ett betyg. Sedan ska vi självklart inte göra jobbet åt vårt barn, men hjälpa h*n att komma igång. Starta motorn liksom.

Sedan har mitt barn svårt med förändringar. H*n får liksom panik och ångest när rutiner bryts i skolan. Jag skulle vilja att skolan meddelar oss när något speciellt utöver det vanliga händer, så vi kan förbereda och peppa vårt barn. Typ när de ska jobba med andra klasser under speciella temadagar osv.

Men då till min fråga. Kan man kräva det här av skolan? Det blir ju liksom lite extra arbete för dem och det är kanske inte så populärt, eller ingår sånt här i deras jobb?

Känner mig rådlös och ledsen. Vill så gärna hjälpa mitt barn, men klarar det ju inte själv.

När jag förklarar situationen för skolpersonal och rektor känns det inte som vi blir tagna på allvar. De verkar mest tycka att mitt barn bara ska "skärpa sig" men det är inte så enkelt. Och när jag talar om hur det känns och hur mitt barn mår och vad som skulle hjälpa oss känns det ofta som att lärarna intar en försvarsposition och skyller ifrån sig på andra. Därför känner jag att vi liksom besvärar dem. Skolsköterskan däremot är toppen och väldigt förstående.

• Svar på tråden Hur höga krav kan man ställa på skolan?
  • Anonym

Går ditt barn i vanlig klass så måste h*n börja ta ansvar. Köp en almanacka som h*n kan anteckna all information i.
    På min skola går elever med samma problematik som ditt barn i en specialklass, de ämnen de klarar bra är de i vanlig klass, och andra ämnen fixar de i sitt lilla rum. Oftast har de sv, so, engelska i lilla gruppen eftersom de ämnena är för "fria". Lärarna som har hand om de eleverna har fått extra tid så de hinner med mail till föräldrar om allt som är på G. Den tiden är svår att hitta för vanliga lärare...

Har h*n en mobil med kamera?
    Isåfall kan h*n ta bild av tavlan i skolan där all viktig information skrivs (så slipper h*n skriva för hand om det känns jobbigt)

Jag har haft elever som tagit kort på tavlan även vid vanlig genomgång för att slippa skriva av...

• Anonym

har ni kontaktat skolans specialpedagog? Om ni har pratat med klassens lärare men inte riktigt nått fram så ringer ni direkt till spec.pedagogen och ber om ett möte med denne. Såklart är det bäst om klassläraren är med men ni kan ju ta ett snack först.

Jag undervisar på gymnasiet men vi gör en massa olika individuella lösningar precis hela tiden. Jovisst kan det ta lite extra tid men det är värt det i längden, Det beror mycket på hur just varje skola lägger upp sitt arbete och hur rektorn tänker om att sätta in stödinsatser men det du skrev om här är inga märkvärdiga saker. Klart de ska kunna maila emellanåt eller ha lit extra kontakt med er om det behövs.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-28 21:52:12 följande:
    Går ditt barn i vanlig klass så måste h*n börja ta ansvar. Köp en almanacka som h*n kan anteckna all information i.
    På min skola går elever med samma problematik som ditt barn i en specialklass, de ämnen de klarar bra är de i vanlig klass, och andra ämnen fixar de i sitt lilla rum. Oftast har de sv, so, engelska i lilla gruppen eftersom de ämnena är för "fria". Lärarna som har hand om de eleverna har fått extra tid så de hinner med mail till föräldrar om allt som är på G. Den tiden är svår att hitta för vanliga lärare...

Har h*n en mobil med kamera?
    Isåfall kan h*n ta bild av tavlan i skolan där all viktig information skrivs (så slipper h*n skriva för hand om det känns jobbigt)

Jag har haft elever som tagit kort på tavlan även vid vanlig genomgång för att slippa skriva av...
    Jag har funderat lite till...

Att mejla stora uppgifter, prov och redovisningar samt meddela när något ska vara annorlunda (utflykter, tema, samarbetsövningar osv i skolan går snabbt, att mejla om varje läxa och genomgång kan vara tidsödande och kan vara något en lärare inte vill göra hela tiden men kan gå med på under en kortare period tills bättre lösning är fixad. Tex att hen fotar tavlan och mms'ar dig som förälder så ni får infon direkt och kan sammanställa den.

Vad gör ni/skolan åt frånvaron? Har ditt barn någon som har extra kontakt med hen för att hjälpa till att bryta mönstret?
  • Anonym

Ja, jag är samma TS som anonym i inlägget ovan har länkat. Ber om ursäkt att jag skapade en ny tråd, men jag har så otroligt mycket frågor och jag är så himla orolig. Jag har inte direkt någon att prata med om detta så jag har skrivit av mig lite här.

Det är så mycket som snurrar i mitt huvud och jag är väldigt stressad nu för det är så körigt och  mycket så om jag ska vara ärlig, så glömde jag bort att jag redan hade skrivit en tråd tidigare. (ja, jag tror min hjärna håller på att lägga av ; )   När jag kom på det tänkte jag radera denna tråd, men hittade inte hur man gör. Man kanske inte kan göra det själv?

Tack i alla fall för era svar. Jag ska försöka sluta älta detta nu

• Anonym

Ingen orsak! Jag bara undrade lite. Det var jag som skrev sista inlägget i förra tråden så jag kände bara igen lite.

Har inga fler direkta tips att ge. Hoppas du får hjälp med din son. Det hjälper enormt att få pratat med andra föräldrar i samma situation, tycker jag.

Lycka till och älta på så mycket du bara behöver, klart att du undrar och funderar när det gäller din son!!!

• Anonym

"Jag är leg. psykolog och arbetar inom skolan i Rättviks kommun. Jag är speciellt intresserad av särskilt begåvade barn och ungdomars situation både privat och i skolan. Därför arbetar jag ideellt med rådgivning samt administrering av flera "hemliga" stödgrupper här på facebook. Om man tror sig ha ett särbegåvat barn/elev och vill ha kontakt med mig (Anita Kullander) eller bli medlem i informationsgruppen för föräldrar eller pedagoger, så skriv ett mail till anita.kullander@bredband.net."

Så här skriver Anita Kullander på facebooksidan "Filurum Sverige" som är en sida med mycket länkar till lite av varje. Känner lite att jag tjatar här men tycker verkligen att hennes initiativ till denna sida och dessa hemliga grupper är toppen!

Skicka mail, ring henne och var sedan med och dela erfarenheter! Välkomna!

• Indianica

Nu har jag en son som är yngre än ditt barn, men han var tidigare extremt glömsk och strulig med läxor och inlämningsuppgifter. En fördel med årskurs tre är att de bara har en lärare, på högstadiet ska tyvärr många lärare samordna allt... Men jag ser det som självklart att skola och hem ska samarbeta.

Men sedan måste ni nog, liksom vi gör, "ligga på" ert barn. Jag har t ex min sons schema och vet att han får läxor och uppgifter. Jag frågar därför inte "om" han har uppgifter att göra, utan vad han ska göra och vi gör dem tillsammans, för sitter han själv kör han fast rät tomgående. Han sitter aldrig ensam och gör sina läxor, utan vi kliver tillsammans upp kl 6.30 och sitter ihop och gör hans uppgifter till kl 7.30 då han äter frukost. Samma procedur efter skolan. Han kommer hem, äter mellis och vi sätter oss med hans läxor i 1,5 timme. På högstadiet är det definitivt så att läxor, plugg och inlämningsuppgifter alltid förekommer, det behöver du inte fundera på, utan du får helt "enkelt" engagera dig och se till att saker görs. Ha t ex läxarbetet i köket framöver där du lätt kan ha koll på att arbete pågår.

Jag hänger också varje söndagkväll upp en lapp på sonens rum där hans fröken skrivit veckans planering och uppgifter/läxor.Jag kräver hela tiden att han ska ha koll på vad som ska göras och när det ska göras. Jag hjälper honom att lägga upp planeringar, t ex har han läsläxor som kräver att han för att hinna läsa ut boken, läser ett visst antal sidor i en bok varje dag. Tillsammans räknar vi ut hur många sidor han måste läsa per dag i en viss bok osv. På kvällen går vi tillsammans igenom kommande dags händelser och lägger ned allt som ska med i väskan.

Nu är min son mycket yngre än ditt barn, men jag tycker du ska göra samma sak, dvs ta kontrollen. Jag förstår att det på många sätt är skillnad pga åldern, men likheten är att vi båda är föräldrar och att det är vår uppgift att se till att barnen gör de här sakerna.

Sedan kanske det skiter sig ibland ändå, det blir kaos, ditt barn kanske blir otryggt en dag för att något händer och jag vill inte förringa det, men sådant är livet, det går vidare ändå och det väsentliga är att sådant inte upprepas varje dag!

Svar på tråden Hur höga krav kan man ställa på skolan?