• Anonym (orolig.)

SLE?

Var på hudmottagningen för vad jag vi tror är psoriasis, passade på att gnälla lite om min ledvärk, så prover togs.
    Normalt blodstatus och leverstatus, dock positiv ANA. Har värk i händer, handleder, fotleder. Ingen synbar svullnad, det bara känns svullet. Ingen påtaglig morgonstelhet, utan det kommer och går som i skov. En trötthet som gör att jag i stort sätt bara orkar jobba, knapt ta hand om hemmet eller träffa vänner. 24 år gammal..
    Dum som jag är gogglade jag fritt och kom in på SLE, och insåg var det röda på mina kinder och över näsan skulle kunna vara.
    Väntar på att bli uppringd av sjukhuset, gissar att det blir remiss till reumatologen.

Kan det vara SLE? Hur lever man med SLE? Finns det lindring? Hur funkar det när man vill ha barn?

• Svar på tråden SLE?
  • Anonym (anna)

Hej! Är i ungfär där också, utreds för SLE och väntar på provsvar och puffar lite på tråden åt dig.

Hur gick det? Blev det remiss? Hittade de några specifika kärnantikroppar hos dig?

Jag undrar också, har till exempel läst att det finns bra medicinering för att häva inflammationer men den där trötthet, finns det något som biter på den?

• Anonym (orolig.)

Har kommit så långt efter tre dagar telefontrakaserade, att min hudläkare ska ringa upp mig på måndag..
    Är lite dåligt på det här med kärnantikroppar, är det olika former av ANA?  Tas det provet samtidigt eller kompletteras det efter att man fått en positiv ANA?

Gissar att inflammationerna och tröttheten hänger ihop, så är det iaf för mig, så om man lyckas häva inflammationerna så kanske ochså tröttheten minskar?

Hur brukar det vara med träning och SLE? Jag har svårt att träna, för att jag efteråt blir så extremt trött, måste sova efteråt även om det är mitt på dagen. Och om jag tar ut mig det minsta så kommer dagarna efter vara ett töcken av värk och trötthet. Tråkigt, när man vill träna för att bli pigg.

• Zinara

Min mamma har SLE och hon har varit världens bästa mamma. Hon har inte kunnat gjort allt fysiskt som friska föräldrar kan som spela fotboll och dyl, men i ärlighetens namn finns det massor med friska föräldrar som inte gör sånt heller.

Lever själv med 2 andra värksjukdomar och väntar just nu mitt tredje barn. Det man inte kan göra kompenserar man med annat. Man gör mer spontana saker eftersom man inte vet hur man mår från dag till dag. Tex förra sommaren åkte vi spontant till skansen när jag hade en bättre dag och jag minns fortfarande dagar mamma hämtat mig från dagis för att gå på grönan, skansen eller kanske eriksdalsbadet.

Det som är viktigt med sjukdomer som går i skov är att inte ta ut sig när man har bra dagar. Man gör lite på dåliga dagar och lite mer på bra dagar. Vad gäller träning får man träna i lugnare tempo än vad man klarar som frisk.

Det mesta är bara att anpassa sig till sin sjukdom. Jag tar tex 10 min extra på mig till Centrum så jag vet att jag kan gå lungt utan att riskera att bli sen. Promenerar varje dag om vädret tillåter och har lärt mig genom åren hur mycket jag orkar gå beroende på hur ont jag har. Det går acsolut att lära sig leva med men det tar lite tid.

• Ammiz

Äsch, måste ju inte vara anonym bara för att det går. Har redan skrivit om det här i en annan tråd.

Zinaria: vilket bra svar!

ANA står för antinukleärantikroppar och är ett test som kan vara negativt, svagt positivt eller positivt. Om det är positivt så görs det följd-tester för vart och en av ett antal kärnantikroppar (antikroppar mot vissa kärnantigen). Som ett del i testet. Som jag förstått det så kan man ha SLE utan att ha dessa, men att det är svårt att få diagnosen då. Mitt prov var svagt positivt men inga kärnantikroppar och alltså "tveksamt klinisk betydelse".

Hudläkaren jag träffade ville ha det till SLE "men jag uppfyllde ju inte kriterierna" (hade inte dessa) vilket verkade förbrylla henne, och hon tog fler prover som jag väntar på nu.

Berätta gärna om vad du får för provsvar!

Jag har också funderat på träning, att det är så tungt att träna nuförtiden och att jag liksom aldrig förbättras, att jag förblir i en usel kondition. Tänker att jag kanske tar i för lite (fast det känns som alldeles lagom men jag ser ju att typ alla andra har 3-kg eller möjligen 5 kg vikter på BT-passet när jag ensam kämpar med mina 1kg) och pressar mig men blir så trött då, kämpar emot en stark lusten att kliva av cykeln och bara lägga mig ned i diket när jag cyklar hem. Sedan får jag galen träningsvärk och är jättestel nästa morgon.

• Anonym (Väntar också)

Jag väntar också på svar från ANA efter flera diffusa symptom, dock inte ledbesvär. Tyvärr slarvade de bort första testet och jag fick åka in en andra gång.

Jag läser på många ställen att läkare har svårt att diagnosticera sjukdomen även om de vet att vanliga besvär är leder och hud. Jättekonstigt tycker jag. Hur ska de då diagnosticera oss andra som har ännu diffusare problem. Jag misstänker att eftersom detta främst är en kvinnosjukdom så kanske den är mer ointressant än andra och därför underutredd. Ju mer jag läser om sjukdomen, ju mer tänker jag att det är flera olika sjukdomar snarare än en.

Fick du något svar?

Lycka till! 

• Anonym (Väntar också)
    Ammiz skrev 2012-04-02 08:58:23 följande:
    Äsch, måste ju inte vara anonym bara för att det går. Har redan skrivit om det här i en annan tråd.

Zinaria: vilket bra svar!

ANA står för antinukleärantikroppar och är ett test som kan vara negativt, svagt positivt eller positivt. Om det är positivt så görs det följd-tester för vart och en av ett antal kärnantikroppar (antikroppar mot vissa kärnantigen). Som ett del i testet. Som jag förstått det så kan man ha SLE utan att ha dessa, men att det är svårt att få diagnosen då. Mitt prov var svagt positivt men inga kärnantikroppar och alltså "tveksamt klinisk betydelse".

Hudläkaren jag träffade ville ha det till SLE "men jag uppfyllde ju inte kriterierna" (hade inte dessa) vilket verkade förbrylla henne, och hon tog fler prover som jag väntar på nu.

Berätta gärna om vad du får för provsvar!

Jag har också funderat på träning, att det är så tungt att träna nuförtiden och att jag liksom aldrig förbättras, att jag förblir i en usel kondition. Tänker att jag kanske tar i för lite (fast det känns som alldeles lagom men jag ser ju att typ alla andra har 3-kg eller möjligen 5 kg vikter på BT-passet när jag ensam kämpar med mina 1kg) och pressar mig men blir så trött då, kämpar emot en stark lusten att kliva av cykeln och bara lägga mig ned i diket när jag cyklar hem. Sedan får jag galen träningsvärk och är jättestel nästa morgon.

Jag har också alltid haft galet dålig kondis, alltid kämpat mer än alla andra, till ingen nytta. Blivit tröttast, rödast och svettigast först även då jag kört 4 ggr i veckan. Det spelar ingen roll, man kommer aldrig ikapp...
  • Anonym (orolig.)

Jag väntar fortfarande på svar.. gjorde en biopsi på mina hudförändringar för kanske tre veckor sedan, men biopsier brukar ju ta evighter att få svar på. Försöker hålla huden någolunda med kortison under tiden, men det blir bara värre och värre, nu börjar jag tom få komentarer om mina rödfläckiga armar.. Ledvärken oförändrad, men läkaren verkan ändå tro mer på psoriasisartrit, vi får se.
    Någon som vet vad vita och röda i urinen kan bero på? Kommer och går, urinodling blank, smärta över urinblåsan kommer och går..

Att träna är hopplöst jättesvårt, får så ont efteråt och blir extremt trött. Men det skulle nog vara bra ändå..

• Ammiz
    Anonym (orolig.) skrev 2012-04-20 22:13:29 följande:
    Jag väntar fortfarande på svar.. gjorde en biopsi på mina hudförändringar för kanske tre veckor sedan, men biopsier brukar ju ta evighter att få svar på. Försöker hålla huden någolunda med kortison under tiden, men det blir bara värre och värre, nu börjar jag tom få komentarer om mina rödfläckiga armar.. Ledvärken oförändrad, men läkaren verkan ändå tro mer på psoriasisartrit, vi får se.
    Någon som vet vad vita och röda i urinen kan bero på? Kommer och går, urinodling blank, smärta över urinblåsan kommer och går..

Att träna är hopplöst jättesvårt, får så ont efteråt och blir extremt trött. Men det skulle nog vara bra ändå..
    Samma här, tog också hudprover för ca 3 veckor sedan och väntar på svar.
    Hur ser dina utslag ut?
  • Anonym (orolig.)

När det började trodde man exem, hade det bara på benen (snart tio år sedan) nu är det över hela kroppen, men värst på ben, rumpa och armar. Ilsket röda prickar, en del ihopklumpade till cm stora fläckar. En del fjällar lite, men inte alls som man tänker sig psoriasis, utan för det mesta är det bara ilsket rött, upphöjda prickar. Gör ont ibland, kliar ibland.

• Ammiz
    Anonym (orolig.) skrev 2012-04-21 22:49:07 följande:
    När det började trodde man exem, hade det bara på benen (snart tio år sedan) nu är det över hela kroppen, men värst på ben, rumpa och armar. Ilsket röda prickar, en del ihopklumpade till cm stora fläckar. En del fjällar lite, men inte alls som man tänker sig psoriasis, utan för det mesta är det bara ilsket rött, upphöjda prickar. Gör ont ibland, kliar ibland.
    Ok. Jobbigt att haft dem så länge!  De ser inte alls ut som mina. Mina är större områden, 1-2 cm i diameter, oftast inte runda dock. De är röda, ibland rosa då de ser ut att läka och ibland ilsket röda, de fjällar ibland, men gör aldrig ont och kliar aldrig. En del läker och försvinner och andra dyker upp. Värst på ryggen, men har/har haft en del fläckar på ben/mage/bröst/armar också.
  • Ruggugglan

Hej! Jag puffar upp den här tråden och passar på att skriva själv. Hur går det för dig TS?

Jag misstänker att jag har SLE. Jag ör 24 år gammal och jag har sedan jag var 4 år gammal haft problem med kronisk njurinflammation. De har inte hittat anledningen till varför jag får det. Jag åkte in och ut på sjukhus och sen blev det lugnt i 6års åldern. 9 år senare, när jag var 15 år så insjuknade jag igen. Gick på kortison i ett år innan det lade sig. Under mina graviditeter fick jag preeklampsi. Det är tydligen lättare att få pga njurinflammationen. Enligt min njurläkare så kan jag nästan se mig som frisk eftersom vuxna oftast inte får njurinflammation.

Däremot har jag andra symtom som ingen kunnat svara på varför jag har dom eller varför de kommer.

-Ledvärk som kommer i skov sedan jag var liten. Leder kan utan förvarning svullna upp.

-Trötthet. I perioder kan jag vara extremt trött och nästan sitta upp och somna.

-Haft problem med huvudvärk sedan jag var liten.

-Känslig hud och får lätt utslag. Men det har jag alltid tagit i samband med att jag helt enkelt är allergisk mot ngt.

-Efter att jag fick min son för snart tre år sedan fick jag problem med mina händer. De är "överkänsliga" och efter att ha haft dom i vatten så känner jag obehag i hela kroppen och får gåshud om jag tar i vissa material. Varit hos läkare som inte kunde hitta felet, men sade att det måste vara ngt med nerverna. Det är värre vissa perioder.

-Får oklar feber i perioder. Sökte för det i början av förra året men de hittade inte orsaken då.

Nu har jag oklar feber igen och har upp mot 39 grader utan andra symtom. Jag har väldigt dålig erfarenhet utav vården och drar mig från att söka. Jag satt och googlade oklar feber och fick upp autoimmuna sjukdomar och cancer. Blev nojig och ja, det är korkat att googla symtom. Av en slump fick jag dock upp SLE och det är väldigt många symtom jag känner igen mig i.

Ska ringa vårdcentralen och säga att jag misstänker SLE, Jag hoppas bara att de tar mig på allvar. Rätt ofta så får jag kämpa för min sak. Jag känner mig nästan som en hypokondriker samtidigt som jag faktiskt har problem

Däremot är det lite skrämmande att inflammation i blodkärlen är ett symtom och att SLE kan vara ärftligt. Min dotter fick Kawasakis sjukdom när hon var 1 år gammal. Jag hoppas verkligen inte att det kan ha samband.

• Anonym (orolig.)
    Ruggugglan skrev 2012-11-14 10:32:45 följande:
    Hej! Jag puffar upp den här tråden och passar på att skriva själv. Hur går det för dig TS?

Jag misstänker att jag har SLE. Jag ör 24 år gammal och jag har sedan jag var 4 år gammal haft problem med kronisk njurinflammation. De har inte hittat anledningen till varför jag får det. Jag åkte in och ut på sjukhus och sen blev det lugnt i 6års åldern. 9 år senare, när jag var 15 år så insjuknade jag igen. Gick på kortison i ett år innan det lade sig. Under mina graviditeter fick jag preeklampsi. Det är tydligen lättare att få pga njurinflammationen. Enligt min njurläkare så kan jag nästan se mig som frisk eftersom vuxna oftast inte får njurinflammation.

Däremot har jag andra symtom som ingen kunnat svara på varför jag har dom eller varför de kommer.

-Ledvärk som kommer i skov sedan jag var liten. Leder kan utan förvarning svullna upp.

-Trötthet. I perioder kan jag vara extremt trött och nästan sitta upp och somna.

-Haft problem med huvudvärk sedan jag var liten.

-Känslig hud och får lätt utslag. Men det har jag alltid tagit i samband med att jag helt enkelt är allergisk mot ngt.

-Efter att jag fick min son för snart tre år sedan fick jag problem med mina händer. De är "överkänsliga" och efter att ha haft dom i vatten så känner jag obehag i hela kroppen och får gåshud om jag tar i vissa material. Varit hos läkare som inte kunde hitta felet, men sade att det måste vara ngt med nerverna. Det är värre vissa perioder.

-Får oklar feber i perioder. Sökte för det i början av förra året men de hittade inte orsaken då.

Nu har jag oklar feber igen och har upp mot 39 grader utan andra symtom. Jag har väldigt dålig erfarenhet utav vården och drar mig från att söka. Jag satt och googlade oklar feber och fick upp autoimmuna sjukdomar och cancer. Blev nojig och ja, det är korkat att googla symtom. Av en slump fick jag dock upp SLE och det är väldigt många symtom jag känner igen mig i.

Ska ringa vårdcentralen och säga att jag misstänker SLE, Jag hoppas bara att de tar mig på allvar. Rätt ofta så får jag kämpa för min sak. Jag känner mig nästan som en hypokondriker samtidigt som jag faktiskt har problem

Däremot är det lite skrämmande att inflammation i blodkärlen är ett symtom och att SLE kan vara ärftligt. Min dotter fick Kawasakis sjukdom när hon var 1 år gammal. Jag hoppas verkligen inte att det kan ha samband.
    Läkarna kom fram till att det absolut inte är SLE, så det är väl bra. Däremot är symtomen kvar, men man får väl lära sig att leva med dem. Autoimmuna sjukdomar är ju lite luriga, kan poppa upp lite när som, men som jag ser det nu, försöker jag leva så jag mår så bra som möjligt..

Sommaren var hemsk, trots semester mådde jag riktigt dåligt, konstant trött och behövde sova mer eller mindre dygnet runt. Jätteont i kroppen, kissade blod i perioder. Men hösten har blivit succesivt bättre. Lederna är helt okej, händerna fungerar igen. Kanske beror det på att jag jobbar mindre kliniskt och mer administrativt?

Huden har jag fått en egen ny konstig diagnos för. Som hudläkarna tyckte var för mild för att behandla, men då gick jag i taket, då jag har stora besvär av huden..Tänk att inte kunna ha vissa kläder för att de gör ont mot huden, att sängkläderna skaver så man måste ligga still och sova, någon rör armen och man skriker till av smärta.. Jag tjatade till mig en för diagnosen experimentell behandling, som jag nu är snart halvvägs igenom, och det verkar fungera:) Så skönt att börja få någorlunda normal hud igen, känslan är obeskrivbar.

Det viktigaste tycker jag är att man blir tagen på allvar. Att läkarna inte bagatelliserar ens symtom. Att de inte försöker förklara hur man ska må.
    Sedan får man nog acceptera att man inte alltid kan få svar, men så länge man får veta att det inte är något farligt,och blir erbjuden någon form av lindring, så kan man kanske hitta ett sätt att hantera vardagen.
  • Anonym (Mamma)

Hur gick det för er? Har positivt ana prov ni som haft det fick ni diagnos el är ni friska?

• Anonym (Jo)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-09-12 19:26:44 följande:
    Hur gick det för er? Har positivt ana prov ni som haft det fick ni diagnos el är ni friska?
    Undrar jag med.
Svar på tråden SLE?