Inlägg från: Anonym (Väntar också) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Väntar också)

SLE?

Jag väntar också på svar från ANA efter flera diffusa symptom, dock inte ledbesvär. Tyvärr slarvade de bort första testet och jag fick åka in en andra gång.

Jag läser på många ställen att läkare har svårt att diagnosticera sjukdomen även om de vet att vanliga besvär är leder och hud. Jättekonstigt tycker jag. Hur ska de då diagnosticera oss andra som har ännu diffusare problem. Jag misstänker att eftersom detta främst är en kvinnosjukdom så kanske den är mer ointressant än andra och därför underutredd. Ju mer jag läser om sjukdomen, ju mer tänker jag att det är flera olika sjukdomar snarare än en.

Fick du något svar?

Lycka till! 

• Anonym (Väntar också)
    Ammiz skrev 2012-04-02 08:58:23 följande:
    Äsch, måste ju inte vara anonym bara för att det går. Har redan skrivit om det här i en annan tråd.

Zinaria: vilket bra svar!

ANA står för antinukleärantikroppar och är ett test som kan vara negativt, svagt positivt eller positivt. Om det är positivt så görs det följd-tester för vart och en av ett antal kärnantikroppar (antikroppar mot vissa kärnantigen). Som ett del i testet. Som jag förstått det så kan man ha SLE utan att ha dessa, men att det är svårt att få diagnosen då. Mitt prov var svagt positivt men inga kärnantikroppar och alltså "tveksamt klinisk betydelse".

Hudläkaren jag träffade ville ha det till SLE "men jag uppfyllde ju inte kriterierna" (hade inte dessa) vilket verkade förbrylla henne, och hon tog fler prover som jag väntar på nu.

Berätta gärna om vad du får för provsvar!

Jag har också funderat på träning, att det är så tungt att träna nuförtiden och att jag liksom aldrig förbättras, att jag förblir i en usel kondition. Tänker att jag kanske tar i för lite (fast det känns som alldeles lagom men jag ser ju att typ alla andra har 3-kg eller möjligen 5 kg vikter på BT-passet när jag ensam kämpar med mina 1kg) och pressar mig men blir så trött då, kämpar emot en stark lusten att kliva av cykeln och bara lägga mig ned i diket när jag cyklar hem. Sedan får jag galen träningsvärk och är jättestel nästa morgon.

Jag har också alltid haft galet dålig kondis, alltid kämpat mer än alla andra, till ingen nytta. Blivit tröttast, rödast och svettigast först även då jag kört 4 ggr i veckan. Det spelar ingen roll, man kommer aldrig ikapp...
Svar på tråden SLE?