• adis

Bilbarnstols dilema!

Hej,

Hoppas att det finns några här som kommer känna sig träffade med mitt problem så jag undrar hur har ni löst det?
    Jag har en pojke på strax över 3 år och en liten flicka på snart 9 mån. Pojken har nu en Britax twoway stol och flicka en babyskydd.
    Flicka skall flyttas nu till en annan stol och nu kommer dileman. Skall vi köpa en stol till pojken och hon ärver hans stol eller köper vi till henne och han behåller sitt?
    jag vill handla smart (och säkert förstås) nu för att inte behöva köpa en till stol om ett år igen till honom när han fyller 4 år. Vill gärna att han åker bakåt lite till. Båda skall sitta bak i bilen. hur har ni gjort som har varit i likadant sits? hur löste ni problemet?
    Vi har funderat på flera olika lösningar:
    Köpa en stol till honom som är vändbar som vi kan använda och vända när vi tror det blir dags 5-6 år! Men fick veta att det inte är bästa alt de vändbara de är inte lika säkra som riktiga framåtvända stolar.
    Eller han fortsätter i sin twoway tills han växer ur den, den är ju upp till 25 kg. han är inte ens 15 kg nu :( och köper till henne en hon kan använda tills hon är 4-5 år. Nackdelen är ju att när han somnar i twowayen så åker hans huvud ner för den går inte luta mer bakåt. Blir jobbigt när vi åker på semester.
    Ärver hon hans stol så kommer hon ha samma problem om ett år när den där grejen under fäls tillbaka.....ashhh nu blev det kanske för rörigt.
    Är ute bara efter det bästa alt...det kan kosta vad det vill...pengar är inte problem vad gäller mina barn och deras säkerhet!!!

• Svar på tråden Bilbarnstols dilema!
  • Sisisisi

Jag skulle köpa en stol till bebben som passar bra och ha kvar pojken i twoway bakåtvänd så länge som möjligt. Sen köpa bältesstol vid 5-6 år och låta flickan ta över tw så hon kan åka bakåt lika länge.

• Sisisisi

Sy en sleep safe (tror jag det kallas, googla) till pojken så ramlar inte huvudet ner. Jag hade römers huvudkudde till tw och då ramlade inte min sons huvud ner.

• adis

tack sisisisi,

det var användbara tips jag fick från dig :=)
    skall testas

• pigglet

Kan bara hålla med Sisisisi. Behålla twoway till sonen, den är störst och han kommer kunna sitta i den flera år till. Köp en passande stol till dottern, som hon kan ha några år tills sonen vuxit ur sin twoway och hon kan ta över den.

• adis

så skall det bli....tack för tipsen :=)

• adis

Hej Igen, 

det blev en Maxi Cosi Mobi. Så var det problemet löst. Men finns andra problem.....testade montera den i baksättet bakom förarstolen (för vi har ju pojken bakom passagerarstolen i Two Way)
    nackdel 1:
    jag har nästan ingen plats kvar att sitta på....sitter med knäna mot ratten trotts att vi har en stor bil (Bmw 5-serie, touring). det kanske är ok att köra till och från jobbet men vi skall åka lååååånga resor på semester och kan inte tänka mig köra så.
    nackdel 2:
    att ha en 1 åring sitta där bak utan ngn vuxen känns inte heller ok för då blir vi tvungna att stanna varje timme (mata, trösta, ser inte henne....). Att flytta pojken till min sida är inte heller alt eftersom han är större och behöver mer utrymme för ben så jag hamnar i samma sits ändå. 
    att flytta maxi cosi i framsättet har jag testat idag men då kommer det andra problem...
    nackdel 1:
    jag ser inte sidospegeln. farligt att köra, framförallt på tyska autobahn i 150 km/h. plus man får inte använda av någon anledning stödbenet på maxi cosi när den monteras i framsättet. Det skall lutas mot instr panel. Stolen känns inte lika stabil men ändå OK så då har vi kvar spegel problemet. skall testa denna i 14 dgr och sen kanske byta och testa en annan vi tittat på, Britax Multitech II, fast är tveksam om det blir bättre med den. gillar maxi för den har käk enkel lutnings funktion.
    nackdel 2:
    gillar inte att ha ngn barn i framsättet, trots avstängd airbag, frontalkrock mm. (vänner o bekanta säger 75 % svenskar kör idag med barn i framsättet så varför inte jag)
    flytta Two Way och pojke i framsättet funkar inte heller, testade det ok stolen blev så himla instabil, den har ju ingen stödben och det hjälper inte med kilen frame heller. plus samma problem med spegel.
    så vad har jag för alt???? :=)
    jag vet att visa kommer svara ta flyg istället. jag är flygrädd :(

• Cornette

Om det bara är spegeln som är problemet så kan du ju köpa en förlägningsspegel och sätta på så är det problemet löst!

Svar på tråden Bilbarnstols dilema!