• amorchic

Normal lön??

Jag och min sambo har lite olika uppfattningar om vad en "normal" svenssonlön ligger på...

Vad anser ni vara en "normal" lön...? Vad är väldigt lågt?  

• Svar på tråden Normal lön??
  • Elaifiknow

Beror på många faktorer, men bara sådär väldigt förenklat... Normal lön enligt mig = ca 20-25.000kr innan skatt.  Väldigt låg lön = runt 15.000kr. Men det är en svår fråga du ställer -menar du normal lön för en 19-åring som kommer direkt från gymasiet, eller för en 47-årig ingenjör med 20 års erfarenhet?

• amorchic

Bara rent allmänt.. Inte kanske en 19åring.

Utan vanlig svensson.. kanske svårt att förklara.. 

Jag håller med om att 20-25 är ganska normalt..    

• Relaxia

Jag och min fru har båda universitetsstudier bakom oss och ligger på 26-28.000kr idag efter 5 år i arbetslivet. Ingångslönen var på  22-23.000kr. Bor i stad med runt 150.000 folk.

• tjej87

Normallön för mig är runt 25-35 000 beroende på om man räknar med några års erfarenhet eller ej... En låg lön för mig är 20-25 och under 20 känns som sommarjobbs/ungdomslön typ. De flesta av mina kompisar ligger på 25-30 nu direkt efter examen så om ett par år kommer de flesta av oss nog ligga på 30+.

• Kjell2

Snittlönen ligger väl på ca 27 00 kr/mån idag. Kolla SCB, där finns massor med bra inkomststatistik.

• amorchic

Tack för era svar! De flesta av er ligger därikring jag trodde...

Men att under 20 skulle vara sommarjobbslön stämmer ju tyvärr inte... Inte här iaf! Här tjänar en omvårdnadspersonal med 12 års erfarenhet på runt 19500... 

• sLLi

Precis som du påvisar. Har mycket att göra med geografi och yrkeskategori...

• VärldensbästaH

Normalt för mig, min sambo och umgängeskrets skulle jag säga är 30-35 000 kanske... men över 25 tycker jag nog att lönen bör vara för att vara "normal"...

• wallawalla

Medianlönen för samtliga sektorer och samtliga yrken oavsett kön för år 2010 är 25300 kr.

• 20110209

Hej,

Om du själv vill kolla vad folk med olika yrken har för lön kan du gå in på Lön för Mödan www.lonformodan.se
    Här finns lönestatistik för många olika yrken i privat och offentlig sektor fördelat på kön och utbildningsnivå.

• Anghammarad
    bitterkopp skrev 2015-02-23 16:12:52 följande:

Om man har ett fast heltidsjobb så ca 24-27000 SEK innan lön, enligt mig.

Jag vill också ha 27000 _innan_ lön.  :D
Svar på tråden Normal lön??