• FlitigaLis

tågresa med 3 månaders

Om en månad ska jag och min son, då 3 månader åka tåg, 3 timmar. Vi ska på min farmors begravning så det finns inget alternativ, annars hade vi ju tagit bilen med min sambo men han jobbar och måste ha bilen.

Har läst på SJs hemsida att man får ta med ihopfälld vagn på tåget. Men hur gör man under själva resan, ska man behöva sitta och hålla honom hela tiden, hur ska man då tex kunna göra i ordning flaskan åt honom. Visst kan jag göra flaska åt han med han på ena armen i vanliga fall men nu kommer tåget med all säkerhet röra sig också. Tror det blir lite väl knepigt. Dessutom är jag orolig för att komma av och på, med väska, ihopfälld vagn och bebis. Hur gör folk egentligen? Kan man boka biljett så man får ett sån plats med bord?

• Svar på tråden tågresa med 3 månaders
  • Emmove

Bärsjal eller sele? Det funkade fint bär jag åkte 3 timmar med min 5-månaders :) men eftersom jag hade sele så skippade jag vagnen helt!

• FlitigaLis

Vi har en sele som vi ärvt och jag får fruktansvärt ont i ryggen av den men i värsta fall får jag helt enkelt ta den så jag kommer av och på tåget. Tar vagnen med hur som eftersom vi absolut inte vill att han ska börja ogilla vagnen. (har hört att folk får problem med det)

Vi har en sjal också som vi ärvt och jag testa lite idag, det känns som han sitter bättre i sjalen när man sitter med han, men jag skulle aldrig våga gå med han i den. Känns ju som han kan trilla ur väldigt lätt.

• Emmove

Om du knyter sjalen rätt sitter han jättebra! :) hur länge är ni borta? Min son gillar fortfarande vagnen även fast vi hade selen en helg! :)

• FlitigaLis

vi åker dagen innan begravningen och hem dagen efter..

Den sjalen är bara som "hängmatta" typ som man har från ena axeln snett över ner över magen, fatta du? Känner mig lite luddig. Det går inte att knyta den annorlunda

• Emmove

Aha! Då är det kanske lite osäkert. Du kanske kan låna någon sjal eller så? Om du bor i närheten av Norrköping kan du låna en av mig!

• Emmove

Ah synd! Men mitt tips är sjal eller sele och lämna vagnen hemma! Lycka till!

• Emmove

Och färdigblandad ersättning såklart!

• dazazz

Jag har också använt sjal i sådana lägen. Du kanske kan låna av någon när det bara rör sig om två dagar? Annars är jag helt övertygad om att du kan få hjälp, titta ut någon på perrongen som ser snäll ut :) Men jag vet hur det är, man vill gärna veta att man kan klara sig själv. När du blandar välling kan du ju lägga honom i sätet och så sitter du långt ut så kommer han ingenstans. Skriker han så skriker han, kan folk inte leva med det får man låta bli kollektiva transportmedel, det går ju liksom inte att få tyst på en tremånaders med ren vilja ;)

Svar på tråden tågresa med 3 månaders