• FlitigaLis

tågresa med 3 månaders

Om en månad ska jag och min son, då 3 månader åka tåg, 3 timmar. Vi ska på min farmors begravning så det finns inget alternativ, annars hade vi ju tagit bilen med min sambo men han jobbar och måste ha bilen.

Har läst på SJs hemsida att man får ta med ihopfälld vagn på tåget. Men hur gör man under själva resan, ska man behöva sitta och hålla honom hela tiden, hur ska man då tex kunna göra i ordning flaskan åt honom. Visst kan jag göra flaska åt han med han på ena armen i vanliga fall men nu kommer tåget med all säkerhet röra sig också. Tror det blir lite väl knepigt. Dessutom är jag orolig för att komma av och på, med väska, ihopfälld vagn och bebis. Hur gör folk egentligen? Kan man boka biljett så man får ett sån plats med bord?

• Svar på tråden tågresa med 3 månaders
  • pojkens

det beror på vad du åker för tåg. Åker du x2000 så får du se till at tboka plats i vagnen för handikappade, där finns det plats för banrvagnen. de andra vagnarna är små. Åker du dubbeldäckare är det inga problem, då ställer du vagnen innanför dörren eller i vagnen som är avsett för barnvagnar, där skötbord finns. 

Jag bokar alltid en platsbiljett till mina barn. på vanliga tåg kostar biljetten 5 kr för barn under 6 år och då har du två säten så att du faktiskt kan lägga ner din bebis. så åkte vi med vår 3.5 månaders i helgen. sen satt han mycket i famnen ändå men när han somnat så kunde vi lägga ner hnom i mjukliften och sitta lite på sniskan själva.

på x2000 kostar sittplatsen mer för barn men det kan vara värt det ändå. själv skulle jag aldrig på det att funka med bärsjal i 3 timmar att sitta ner själv. det är alldeles för obekvämt. och vagnen vill man ju ha på plats sen för att bära på bebisen i 2 dygn tycker jag inte är en superbra lösning.

• Lena

Du fäller ihop vagnen när du kommer upp på tåget. Det har jag gjort. Boka egen plats till bebisen så kan den ligga där i insatsen till barnvagnen

• EmmaHenke

Jag tog med bilbarnstol som jag satte på bebis säte och sen i vagnen på vägen från tåget till målet, alltså med bebis i...Och så hade jag färdigblandad ersättning.

• FlitigaLis

Att lämna vagnen hemma kommer jag inte göra eftersom jag tänkt att han ska sova i vagnen om natten när vi är borta.

Det får blir ett eget säte till han helt enkelt, det är inte jag som betalar biljetten Flört

• FlitigaLis
    EmmaHenke skrev 2012-03-28 14:24:52 följande:
    Jag tog med bilbarnstol som jag satte på bebis säte och sen i vagnen på vägen från tåget till målet, alltså med bebis i...Och så hade jag färdigblandad ersättning.
    Det var så jag tänkte först, men då fick jag en sak extra och släpa på till och från tåget. Vi får låna en bilbarnstol i stockholm av vänner nämligen så då slapp jag dra med den
  • EmmaHenke

Du ställer ju stolen i vagnen... Inget att bära. Sätter barnet i bilbarnstolen....

• FlitigaLis

oh nej!!! Jag kan ju inte ställa stolen i vagnen med barnet i? Det blir väldigt ostabilt! Men stolen får stanna hemma, tycker våran är så jäkla tung. Tar aldrig ur den ur bilen längre för jag orkar inte bära han i stolen, då är det så mycket smidigare att bära han i famnen typ i affärer och så.

• EmmaHenke

Ok, vår stol stog jätte stabilt i liggdelen på vår vagn, men det är väl olika...

• FlitigaLis

Tänkte på en sak till: Kan man lämna saker i vagnen när den står bland väskor. Typ fårskinn, fil,  kudde, leksak osv? Skulle ni våga?

Ryggsäck får det absolut bli! Har tur eftersom min pappa och hans fru kommer hit nån vecka innan för namnkalas, så då kan jag skicka med dem blöjor så jag slipper bära med mig det, det är ju ganska skrymande om man säger så. Behöver jag bara ha så det räcker för resan

Svar på tråden tågresa med 3 månaders