• Sommarfjäril

Matsäck till skolutflykt, behöver inspiration! Vad lagar ni?

Jag börjar bli lite less på mig själv. Nu är det dags för medhavd matsäck igen och jag kan inte komma på någonting vettigt. Min dotter vill absolut inte äta pastasallad vilket jag alltid skickade med henne innan. Hon har själv helt orealistiska önskemål som till exempel våfflor eller hamburgare, så att fråga henne är inte så smart :)

Kan någon av er hjälpa mig med tips? Det ska vara något som går att äta kallt och (helst) är hyfsat snabblagat.

• Svar på tråden Matsäck till skolutflykt, behöver inspiration! Vad lagar ni?
  • Sensimillia

En matig baguette kanske skulle kunna vara något? Eller kok korv som man tar med i termos?

• Sommarfjäril
    Sensimillia skrev 2012-03-28 14:12:29 följande:
    En matig baguette kanske skulle kunna vara något? Eller kok korv som man tar med i termos?
    Kokt korv skulle hon gilla! Har inte tänkt på att man kan skicka med varm mat i termos. Tack!
  • La Lola

Köp en mat-termos o skicka med något varmt?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Sommarfjäril
    Jeaney71 skrev 2012-03-28 14:19:04 följande:
    Tunna pannkakor. Brukar sockra lite och vika ihop = lätt att äta.
    Tack! Skulle nog uppskattas.
    La Lola skrev 2012-03-28 14:22:08 följande:
    Köp en mat-termos o skicka med något varmt?
    Mmm, bra idé, måste bara komma på lite "något varmt-rätter" . Tack! Vi har faktiskt en gammal mattermos skräpandes hemma men hade inte tänkt på att den kunde användas i de här sammanhangen (hjärnsläpp)!
  • La Lola
    Sommarfjäril skrev 2012-03-28 14:25:16 följande:
    Tack! Skulle nog uppskattas.

Mmm, bra idé, måste bara komma på lite "något varmt-rätter" . Tack! Vi har faktiskt en gammal mattermos skräpandes hemma men hade inte tänkt på att den kunde användas i de här sammanhangen (hjärnsläpp)!
    Chili con carne? Grytor med potatis i?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Fru  Svensson

Min dotter har matsäck varje onsdag på dagis och hon har ofta med mat spagetti och köttfärssås , korv med bröd, korvstroganoff med ris

• Mys mymla

Pizza bullar med gurkstavar/morot stavar och mini majskolvar till

Pannkakor och så en liten sallad till i en burk, frukt och dircka

Baguetter med ost/skinka/gurka/tomat/sallad/ köttbullar 

Grillad kyckling i bitar i en burk och baguette bitar att äta till och grönsaker.

Mattarmos kan du ju ha köttfärssås och ris i , korv och så korv bröd i en påse, Pasta och köttbullar är enkelt om det är lite större pasta bitar

Pasta sallad med köttbullar och favorit grönsakerna och pasta funkar med kall som varm.

• amia01

Här hemma är  barnens utflyktsmeny ALLTID pannkakor eller plättar med socker.

Går snabbt att steka några på morgonen, sockra lite och rulla ihop. Alternativt en hög plättar med socker medskickat i en tom kryddburk.Till det givetvis en flaska standardmjölk.

Fick själv ofta pannkakor med på utfykter när jag var liten, och kommer ihåg hur gott det var  Så därför vill jag unna mina barn det också

• BuoBä
    Sommarfjäril skrev 2012-03-28 14:09:45 följande:
    Jag börjar bli lite less på mig själv. Nu är det dags för medhavd matsäck igen och jag kan inte komma på någonting vettigt. Min dotter vill absolut inte äta pastasallad vilket jag alltid skickade med henne innan. Hon har själv helt orealistiska önskemål som till exempel våfflor eller hamburgare, så att fråga henne är inte så smart :)

Kan någon av er hjälpa mig med tips? Det ska vara något som går att äta kallt och (helst) är hyfsat snabblagat.
    När vi hade utflykter med skolan och fick matsäck från skolköket så var det ofta kalla hamburgare i bröd, med ett salladsblad och gurka eller tomat (ingen dressing eller ketchup dock). Men dottern måste såklart vara med på att det är mer som en macka i hamburgerform. så hon inte blir besviken.  
Svar på tråden Matsäck till skolutflykt, behöver inspiration! Vad lagar ni?