• Sommarfjäril

Matsäck till skolutflykt, behöver inspiration! Vad lagar ni?

Jag börjar bli lite less på mig själv. Nu är det dags för medhavd matsäck igen och jag kan inte komma på någonting vettigt. Min dotter vill absolut inte äta pastasallad vilket jag alltid skickade med henne innan. Hon har själv helt orealistiska önskemål som till exempel våfflor eller hamburgare, så att fråga henne är inte så smart :)

Kan någon av er hjälpa mig med tips? Det ska vara något som går att äta kallt och (helst) är hyfsat snabblagat.

• Svar på tråden Matsäck till skolutflykt, behöver inspiration! Vad lagar ni?
  • Egendomligt

Våfflor fungerar väl också, likaväl som pannkaka, att äta kalla. Men man får ju vara medveten om att de inte får samma frasighet som nygräddade.

• Khaleesi

Eh... En termos med varm choklad, några mackor och kanske några kalla köttbullar. Varför krångla till det?

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Sommarfjäril

Oj, tack snälla för alla tips som ramlat in! Jag tror det får bli pannkaka!

• tuzzla

Mina barn älskar buljongsoppa, så en termos med varma koppen och någon god macka har varit uppskattad utflyktsmål.

Pizzabullar som någon nämnde tidigare likaså.

Brukar baka fyllda bröd. Vanlig ljus matbrödsdeg som kavlas ut och skärs i fyrkanter. Lägg på förslagsvis en skiva skinka och en skiva ost (fast ihopvikt då) och nyp ihop till en bulle.
    Pensla med ägg, strö lite flingsalt på och grädda. Jättegott på utflykt! 

• Pyttismamman

Jag hade ofta hamburgare med bröd på utflykterna i skolan. De äts ju kalla men det var gott minns jag. Annars var det gott med stekta köttbullar och stekt potatis som hölls varmt i termos :)

• annzah

Jag gjorde i ordning tunt skivad kassler och potatissallad till min lunchlåda idag. Kanske kan vara något om hon gillar sånt? Gurk- och morotsstavar till.

• Linda1976

Varför är våfflor orealististiskt?

Idag ska dottern till en bondgård m klassen. Hon har med sig plättar, köttbullar, 1 äpple, 1 juiceflaska, 1 vattenflaska och några Brago havrekex. 

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Sommarfjäril
    Linda1976 skrev 2012-03-29 09:43:22 följande:
    Varför är våfflor orealististiskt?

Idag ska dottern till en bondgård m klassen. Hon har med sig plättar, köttbullar, 1 äpple, 1 juiceflaska, 1 vattenflaska och några Brago havrekex. 
    Nja... Det är väl mest jag som tycker det känns trist med kalla o-frasiga våfflor.
  • Sommarfjäril
    tuzzla skrev 2012-03-28 16:01:14 följande:
    Brukar baka fyllda bröd. Vanlig ljus matbrödsdeg som kavlas ut och skärs i fyrkanter. Lägg på förslagsvis en skiva skinka och en skiva ost (fast ihopvikt då) och nyp ihop till en bulle.
    Pensla med ägg, strö lite flingsalt på och grädda. Jättegott på utflykt! 
    Detta lät supergott! Tack för tipset!
  • Linda1976
    Sommarfjäril skrev 2012-03-29 09:48:54 följande:
    Nja... Det är väl mest jag som tycker det känns trist med kalla o-frasiga våfflor.
    Barn har inte samma smak som vi vettu Jag hade alltid med kalla våfflor på utflykt när jag var liten. Jag tvingade mormor att göra, för hon gjorde dem bäst
    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Sommarfjäril
    Linda1976 skrev 2012-03-29 09:52:05 följande:
    Barn har inte samma smak som vi vettu Jag hade alltid med kalla våfflor på utflykt när jag var liten. Jag tvingade mormor att göra, för hon gjorde dem bäst
    Nää, jag vet! Men jag har varit elak och sagt att våfflor blir det INTE ;)
  • Larvig

Minns än idag hur gott det var med kall kycklinghamburgare och varm chocklad som matsäck på skolutflykter. Tungan ute

Pannkakor, mackor, köttbullar m div tillbehör. bulgur/couscoussallad, varmkorv, yoghurt med musli, piroger, kall pizza (med tjockt botten blir godast), tunnbrödsrulle eller liknande. Finns en hel del!

• Loncelot

Vi har mat termos för barn värmer maten i mikron o ner i termosen går även med korv med bröd

• Frigående Fru

Vintertid är varm soppa i en termos och några kalla pannkakor med socker toppen. Sommartid behålls gärna pannkakorna, men soppan byts mot frukt och bär.

Svar på tråden Matsäck till skolutflykt, behöver inspiration! Vad lagar ni?