• Tingeling00

Jobb utan kollektivavtal

Nu är det så att jag i dagsläget jobbar på ett av de stora konsultföretagen i Sthlm där jag är uthyrd till en av storbankerna. Jag tjänar ca 26.500kr/mån skulle man kunna säga men jag är timanställd och får väl ut ca. 18-20.000kr beroende på månad.

Jag har nu sökt en massa jobb och blivit erbjuden jobb på ett stort IT-företag som erbjuder mig en tillvidaretjänst med 6mån provanställning. Lönen de erbjuder ligger på 28.000kr/mån och det är en tjänst inom redovisning.

Nu till mitt lilla problem. Det nya företaget erbjuder inget kollektivavtal. De har reglerat en del av de väsentligaste delarna från kollektivavtalen i avtalet så det känns ändå rätt seriöst men det som stör mig mest är att de inte alls betalar in till tjänstepension. Inget. Nada.

Hur skulle ni göra? Jag måste tacka ja eller nej idag :/

• Svar på tråden Jobb utan kollektivavtal
  • Nemi76

Kan de höja lönen som kompensation för tjänstepensionen, så att du kan spara själv i högre utsträckning än annars?

• Tingeling00
    Nemi76 skrev 2012-03-28 14:55:10 följande:

Kan de höja lönen som kompensation för tjänstepensionen, så att du kan spara själv i högre utsträckning än annars?

Nej, jag har redan förhandlat upp från 27 till 28.000kr så de kommer inte att sträcka sig längre. Om man då räknar med att jag själv måste spara till tjäntepensionen så blir det egentligen mindre lön än jag har idag.

Företaget verkar jättetufft och det finns stora möjligheter att läsa sig massa nya saker och bättre på CV:t men jag har precis fyllt 30år och även fast jag är singel just nu så har jag fått för mig att kollektivavtal även reglerar hur bra föräldrarpenning man får och en massa andra saker som övertidsersättning t.ex.
  • Nemi76
    Tingeling00 skrev 2012-03-28 14:59:21 följande:

Nej, jag har redan förhandlat upp från 27 till 28.000kr så de kommer inte att sträcka sig längre. Om man då räknar med att jag själv måste spara till tjäntepensionen så blir det egentligen mindre lön än jag har idag.

Företaget verkar jättetufft och det finns stora möjligheter att läsa sig massa nya saker och bättre på CV:t men jag har precis fyllt 30år och även fast jag är singel just nu så har jag fått för mig att kollektivavtal även reglerar hur bra föräldrarpenning man får och en massa andra saker som övertidsersättning t.ex.

Jag är pinsamt dåligt insatt på det där med föräldrapenning osv men den baserar ju på lönen så den borde inte störas av avsaknad av kollektivavtal. Frågan du måste ställa dig är om du kan tänka dig att gå ner något i lön (vilket det ju i praktiken blir om du sparar själv) men få mer erfarenhet och större möjlighet att utvecklas och då kanske byta arbetsplats senare.
  • Tingeling00
    Nemi76 skrev 2012-03-28 15:01:36 följande:

Jag är pinsamt dåligt insatt på det där med föräldrapenning osv men den baserar ju på lönen så den borde inte störas av avsaknad av kollektivavtal. Frågan du måste ställa dig är om du kan tänka dig att gå ner något i lön (vilket det ju i praktiken blir om du sparar själv) men få mer erfarenhet och större möjlighet att utvecklas och då kanske byta arbetsplats senare.

Jag skulle vilja svara ja på den. Att jag kan gå ner i lön (för ett häftigare jobb och bra erfarenhet) och spara till pensionen på egen hand men om jag skulle ta det nya jobbet så skulle jag få ut ca. 19.000kr netto och idag med min timanställning fick jag t.ex. 19.836kr netto och har då ingen möjlighet (lust) att spara till pensionen också då jag redan försöker spara till semester, lägenhet, buffert etc.

Drömmen är ändå att få ut 19-20.000kr på en fast tjänst med månadslön där jag även omfattas av ett kollektivavtal, det är väl inte orimligt?
  • Nemi76
    Tingeling00 skrev 2012-03-28 15:15:39 följande:

Jag skulle vilja svara ja på den. Att jag kan gå ner i lön (för ett häftigare jobb och bra erfarenhet) och spara till pensionen på egen hand men om jag skulle ta det nya jobbet så skulle jag få ut ca. 19.000kr netto och idag med min timanställning fick jag t.ex. 19.836kr netto och har då ingen möjlighet (lust) att spara till pensionen också då jag redan försöker spara till semester, lägenhet, buffert etc.

Drömmen är ändå att få ut 19-20.000kr på en fast tjänst med månadslön där jag även omfattas av ett kollektivavtal, det är väl inte orimligt?
    Det är ju svårt att säga hur arbetsmarknaden ser ut för dig också... eller hur det är att vara timvikarie i din bransch. Har du gott om jobb och känner att det fungerar bra idag och det inte är omöjligt att få nytt erbjudande hos ett företag som har kollektivavtal och ger dig en bra lön så hade jag nog avvaktat om jag var du...
  • Kaled

Ett stort IT-företag utan varken kollektivavtal eller tjänstepension? Låter väldigt konstigt. Det är inte så att du får tjänstepension efter provanställningen eller nåt sånt?

• sLLi

Jag har själv arbetat för arbetsgivare utan kollektivavtal. Det är upp till dig själv att se till att lägga undan pension (om så behagas). Ofta brukar de ha partners gällande rådgivning kring pension och andra finansiella tjänster.

Gällande föräldrapenning (från FK) så styrs din SGI av din inkomst och ej genom kollektivavtal. Det som kan finnas i ett kollektivavtal är kompensation utöver det som försäkringskassan betalar ut, men det kan även finnas avtalat som en förmån i företaget.

Läs igenom ett kollektivavtal (det du har idag?) och ställ det mot ditt anställningsavtal/förmåner så ser du den trygghet du frånsäger dig genom att ta anställning.

• Kjell2

Hur ser den framtida löneutvecklingen ut? Om den är bra på det nya jobbet jämfört med det gamla jobbet kanske det kan vara värt att ta ett förlustår för att sen komma i kapp och gå om.

• Tingeling00
    Kaled skrev 2012-03-28 15:19:52 följande:
    Ett stort IT-företag utan varken kollektivavtal eller tjänstepension? Låter väldigt konstigt. Det är inte så att du får tjänstepension efter provanställningen eller nåt sånt?

Jag tror att företaget har grunden utomlands och därför finns inget kollektivavtal. Det är ingen inbetalning till tjänstepensionen efter provanställningen heller..
  • Tingeling00
    Kjell2 skrev 2012-03-28 15:23:33 följande:
    Hur ser den framtida löneutvecklingen ut? Om den är bra på det nya jobbet jämfört med det gamla jobbet kanske det kan vara värt att ta ett förlustår för att sen komma i kapp och gå om.

Nja.. Det är nog samma-lika skulle jag påstå.. Det är en chans till mer och varierad erfarenhet på det nya företaget då de jobbar mycket internationellt..
Svar på tråden Jobb utan kollektivavtal