• Zoya

Sommarjobb för studenter

Hej,

Innan jag började studera (jan 2012) så jobbade jag i samma butik som säljare/dekoratör/lagersystemansvarig/inköpare i 10år. Jag sa upp mig från det jobbet för att jag är inte intresserad ens att jobba där extra eller på sommaren.

Det var så länge sen jag sökte jobb. Jag har lagt min profil på alla rekryteringssidor men det känns hopplöst att faktisk få ett sommarjobb.
    Ni som studerar hur har ni fått sommarjobb?

• Svar på tråden Sommarjobb för studenter
  • annis02

Ett tips är också att kolla på din kommuns hemsida. Min kommun har lagt upp semestervikariat etcetera där :)

• Zoya

Jag anmälde mig precis till kommunens sida. Att lägga sin profil på olika ställen känns helt hopplöst, känns som att man måste känna folk för att kunna få jobb.

• annis02

Jo, det är klart. En själv får kämpa för ett sommarjobb medan andra glider in på ett bananskal för att de har kontakter.

• BuoBä

Fråga vänner och bekanta vad de gjorde förra sommaren och om de tänker jobba på samma ställe i år. Be dem rekommendera dig. Arbetsgivare gillar referenser. Jag "ärvde" ett sommarjobb på det viset, när personen som haft det innan skulle ut och resa istället. Ta direktkontakt med butiker, turistverksamheter och andra du tror har behov av sommarpersonal.

• BuoBä

Du har förresten inga före detta kollegor som gått vidare till nya företag och som skulle kunna "snacka in" dig?

• BellaMaxi

Nu vet jag inte vart du bor men jag bor i Stockholm och arbetade inom Proffice på diverse uppdrag under min studietid och det var perfekt, hade både sommarjobb och extra jobb kvällar och helger genom dem.

• Mummy

Du är nog alldeles för sent ute tyvärr. Jobbar själv på ett gruppboende varje ledig sommar och där vill de evta redan i januari vilka som vill/kan jobba.
    Men sök på AF hemsida, lämna ansökningar i butiker, restuauranger osv. Det finns inget där du jobbade tidigare? 

• Zoya
    Tycker ni andra som Mummy, att jag söker sommarjobb försent? 
  • La Lola
    Zoya skrev 2012-03-28 21:37:53 följande:
    Tycker ni andra som Mummy, att jag söker sommarjobb försent? 
    Jo, lite sent är det nog....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • misplacedname

Sent vet jag inte; jag har 2 jobb som väntar på svar och har precis sökt ett 3 (som jag egentligen vill ha, prova ett nytt jobb). Inget av jobben är färdiga med rekrytering inför sommaren.

• SHAKAWKAW
    Känner du någon som kan fixa in dig på ett jobb? Själv lyckades jag skaffa mig ett sommarjobb på grund av att min morbror är arbetsledare för ett företag. Gå den vägen om du kan.
  • Zoya

Dumt av mig att fråga om det är försent att skaffa sommarjobb! Såklart det inte är det! Jag skickade precis en ansökan :)

Grejen är att vi är bara lediga från skolan 2 månader och jag har pengar till juni, men behöver minst 8000kr till juli. Så jag skulle kunna jobba bara en kort tid under sommaren och klara mig :) Jag får höra av mig till proffice imorgon.  

Svar på tråden Sommarjobb för studenter