Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym

Onormal hunger.......varför?

Jag har alltid haft problem med att hålla en hälsosam vikt, jag har alltid haft en allt för låg BMI. Just nu är jag 165 och väger 47 kg. Jag har jämt varit smal och inte kunnat lägga på mig vikt oavsett hur jag ätit.
    Aldrig haft tstörningar, ätit som alla andra, oftast mer än alla andra.

det senaste har jag fått probelm med orormal hunger. Särskilt på kvällar och nätterna. Jag äter middag vid 19 och nåt extra innan sängen vid 21. Igår 4 st smörgåsar. Ändå vaknar jag av hungern på natten och på morgen är jag så hungrig att det känns som jag ska svimma. Mår hemskt dåligt, blir yr, skakar och mår illa om jag inte äter. Känns som jag håller på och svälter när det blir så där.

Häromnatten vaknade jag sådär, gick upp och åt snabbt en banan och en yogurt. Började må illa direkt efter och kräktes upp allt. Sen var jag "magsjuk" hela nästa dag.

Jag var så här som gravid, vilket jag inte är nu. Då åt jag minst 3 ggr varje natt, för jag blev så hungrig annars.
    Vad kan detta bero på egentligen?
    Börjar kännas konstigt och besvärligt.
    Jag ska kontakta VC , men vill vänta ett par dagar annars kommer dom bara säga att det är "magflunsan" som spökar......

Nån som har en aning om varför man kan få sån onormal hunger?             

• Svar på tråden Onormal hunger.......varför?
  • Anonym

Har du ändrat kosten på något sätt? Jag blev så när jag åt för lite proteiner.

• Anonym

nej jag har ätit samma i många år. Äter mkt av det mesta, väldigt varierat.
    Träner inte mer än vanligt, har dock ett mkt fysiskt jobb där jag går uppåt 1,5 mil per dag. men jag har jobbat där i snart 10 år .  

• Anonym

har väldigt bestämda tider. Äter en ordentlig frukost, fika, lunch, mellanmål, middag och nåt extra på kvällen......

• Anonym

idag tex har jag ätit:
    2 smörgåsar grovt bröd, ost, tomat, juice, banan
    äpple
    4 pannkakor med jordgubbar och grädde
    2 kanelbullar och en halv mango
    två tallrikar potatisklyftor, kycklingfile, broccoli, tomat (åt först en tallrik, men var hungir efter en halvtimma och åt en till)
    är nu hungrig igen efter en timma och ska nu äta en banan innan sängen

är detta inte normal mängd mat? fattar inte hur min kropp kan göra sig av med maten så fort?        

• Anonym (Känner igen mig!)

Gå till doktorn och be att få kolla upp sköldkörteln. Låter som om den är överfungerande. 

http://www.lio.se/Verksamheter/Barn-och-kvinnocentrum/Barn-och-ungdomsklinikerna/Barns-och-ungdomars-behov/Endokrina-sjukdomar-hos-barn/Skoldkortelsjukdomar/Overfunktion-av-skoldkorteln/ 

Du skulle också kunna testa att äta enligt LCHF, (se www.kostdoktorn.se) vilket normaliserar såväl aptiten som vikten.

När jag drack juice och åt frukt så föll mitt blodsocker snabbt och jag kände mig ofta yr och illamående som du beskriver. Nu har jag inga sådana svängningar alls och kan glömma bort att äta lunch! Det hände aldrig förut.

LCHF är ingen bantningsmetod utan reglerar ofta vikten uppåt lite grand  för dem som är väldigt magra.  

• Anonym

min magsäck är borta och jag äter mer än du. det känns inte som om du äter specielt mkt endå

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-30 17:40:12 följande:
    min magsäck är borta och jag äter mer än du. det känns inte som om du äter specielt mkt endå

Jag menar att jag äter väl inte onormalt lite? ska jag känna mig så hungrig att jag skakar och blir yr när jag äter dessa mängder? Jag är väldigt liten dessutom, men har alltid kunnat äta mkt mat...

tjejerna på jobbet kollar på mig som om jag vore knäpp ibland, äter mer än alla andra tjejerna och ändå är jag hungrigast 
  • Anonym

tack för tipset, har för mig jag lämnat till et sånt test för nåt år sen som inte visade nåt fel, men kan va värt att kolla upp igen.
    Hm, vet inte om jag skulle klara att gå på LCHF, inga kolhydrater är det då va? 
  • Anonym (Känner igen mig!)
    Anonym skrev 2012-03-30 17:44:32 följande:
    tack för tipset, har för mig jag lämnat till et sånt test för nåt år sen som inte visade nåt fel, men kan va värt att kolla upp igen.
    Jo visst äter man kolhydrater. De som finns grönsaker, bär som hallon tex  och i mejeriprodukter!

Du kanske helt enkelt behöver äta mer fett eftersom din kost främst verkar vara byggd på kolhydrater som skapar dina snabba blodsockersvängningar.

Pröva att byta långsamt dra ned på och succesivt byta ut ris, pasta, bröd etc mot grönsaker och mer fett tex i form av nötter, avocado, lax. stek i smör och gör gräddbaserade såser (utan mjöl!). Kolla tex in Anna Haléns kokbok LCHF för kvinnor. Där finns massor av goda recept! 

Lycka till!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-28 20:41:10 följande:
    idag tex har jag ätit:
    2 smörgåsar grovt bröd, ost, tomat, juice, banan
    äpple
    4 pannkakor med jordgubbar och grädde
    2 kanelbullar och en halv mango
    två tallrikar potatisklyftor, kycklingfile, broccoli, tomat (åt först en tallrik, men var hungir efter en halvtimma och åt en till)
    är nu hungrig igen efter en timma och ska nu äta en banan innan sängen

är detta inte normal mängd mat? fattar inte hur min kropp kan göra sig av med maten så fort?        
    Du äter inte speciellt mycket. Jag är lång och väldigt smal, t.o.m underviktig, men äter betydligt mer än det. T.ex så hade jag känt mig väldigt svag om jag bara skulle äta 2 smörgåsar och en banan till frukost. Jag äter det dubbla och blir ändå hungrig ganska fort.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-30 17:44:32 följande:
    Kolhydrater kan man äta, men det ska vara långsamma kolhydrater. Juice är t.ex snabba kolhydrater. Ät enligt tallriksmodellen, det är lättast.
  • Anonym (Minna)

Jag tycker TS definitivt äter tillräckligt för att inte gå omkring och vara hungrig. Mycket mer än vad jag skulle orka stopa i mig Glad

Jag hade en period med konstant hungerkänsla trots att jag åt och åt, då var det magkatarr. Kanske värt att kolla upp?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-30 22:59:15 följande:
    Kolhydrater kan man äta, men det ska vara långsamma kolhydrater. Juice är t.ex snabba kolhydrater. Ät enligt tallriksmodellen, det är lättast.

har alltid trott att jag äter ganska bra enligt tallriksmodellen, men får nog ta o tänka om lite kanske
  • Anonym
    Anonym (Minna) skrev 2012-03-30 23:07:26 följande:
    Jag tycker TS definitivt äter tillräckligt för att inte gå omkring och vara hungrig. Mycket mer än vad jag skulle orka stopa i mig Glad

Jag hade en period med konstant hungerkänsla trots att jag åt och åt, då var det magkatarr. Kanske värt att kolla upp?
    ja det är ju så jag känner......
    dessutom så har jag alltid ätit ungefär samma, det är ju nu helt plötsligt som jag börjat få ont i magen, illamående och konstant hunger.

de sista dagarna nu har blivit värre, det hugger i sidan på magen och gör jätteont, är väldigt uppblåst i övre delen av magen och kan knappt äta alls......blir värre varje gång jag ätit ngt alls. Dricker mkt blåbärssoppa och så just nu för att kunna hålla mig igång. Kvällarna är värst då mår jag jättedåligt....

känner min kropp och nåt stämmer inte, ska ringa VC på måndag och försöka få en tid.     
  • Anonym (Minna)

Gör det! Det tog ju lustig nog en tid innan jag förstod att något var fel för i början kändes det verkligen precis som hunger. Men när jag hela tiden blev hungrig direkt efter att jag ätit förstod jag ju att något det inte var som det skulle!

Så jag tycker det är jättebra att du kollar upp det, så att det inte blir värre!

• miracle20

Du kan testa äta lite mat åt gången, vid magkatarr kan hungerkänsla uppkomma snabbt efter ätit sig mätt. Så testa äta lite mat åt gången och se om besvären försvinner.

• Anonym
    miracle20 skrev 2012-03-31 11:16:34 följande:
    Du kan testa äta lite mat åt gången, vid magkatarr kan hungerkänsla uppkomma snabbt efter ätit sig mätt. Så testa äta lite mat åt gången och se om besvären försvinner.

det är just så det varit för mig. Jag har de sista dagarna fått äta lite och ofta, det verkar funka bättre......ska fortsätta så och se om det hjälper i längden
  • miracle20
    Anonym skrev 2012-03-31 11:51:13 följande:
    det är just så det varit för mig. Jag har de sista dagarna fått äta lite och ofta, det verkar funka bättre......ska fortsätta så och se om det hjälper i längden
    Då kan det vara magkatarr, testa köpa hem lite samarin och testa det när du börjar må dåligt.
Svar på tråden Onormal hunger.......varför?