• Helvetia

sonen vill ha klänning

Jag har en 4årig son som i några månaders tid vill ha klänningar.. han tar på sej mina minnen och leker att det är klänningar, han vill även måla naglarna osv.. min sambo och jag låter honom självklart göra det... Dock har sonen aldrig velat ha på sej klänningar ute förens idag, han är inte feminin så att säga i sina lekar eller så.. Jag är bara en mamma som undrar och funderar.. gör/gjorde era pojkar så? Är det här ett "normalt" beteende?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-28 23:14
    LINNEN, inte minnen;)

• Svar på tråden sonen vill ha klänning
  • Chigitita

När min son var 4 så ville han gärna måla naglarna och ha smink :) Han klädde aldrig ut sej mer än en liten krona kanske eller hatt. ja tror inte det är så konstigt att pojkar vill prova lite. Min bonusson är 4 nu och inte alls intresserad av såna saker :P

• cosinus

MIn äldsta son var på dagis i 2 månader i klänning när han var 3 år. Sen en dag var han bara klar med det och ville inte ha det mer förutom på kalas då han hade klänning i ytterligare ett år ungefär.

Jag förstår honom, hans storasyster var inne i en klänningsfas då och hennes kompis likaså och min son lekte mest med dessa två på dagis så det var väl klart att han ville vara som de.

Lillebror är 4 nu och han har bara velat ha klänning 3-4 ggr totalt. Samtliga på kalas/fester.

Ingen av mina söner har fått några negativa kommentarer ö h t men tröttnat av sig själv och nu tror jag ingen av dem skulle komma på tanken. Den äldre börjar rata rosa också medans 4-åringen fortfarande älskar det.

• Amelie Amela

Min pojke är precis likadan =) Han har alltid fått välja själv vad han velat ha på sig och vilken frisyr osv.
    Tycker inte det är något konstigt med det, dock är det tydligen många som rynkar på näsan åt att låta killar tycka om och göra "tjej" saker... för mig skulle det kännas värre att i mitt tycke förstöra min son med sned vridna
    SÅ HÄR SKALL DET VARA !!! Pojkar där och flickor här.... Fasiken hans favorit färg är rosa och han är stolt över det och jag är stolt över att ha uppfostrat en son som är stark i sig själv och vad han gillar och inte gillar =)

?I'm going to make him an offer he can't refuse.?
  • Esco

Fasen vad glad jag blir när jag läser detta :) Stå på er oavsett ad andra säger! Man ska låta barn vara barn och vill de ha klänning så tycker jag det är gulligt :)

• cruz

Min ena femåring har sedan han var tre år gillat klänningar och hårspännen. Han har klänning på dagis och han bryr sig inte om när endel av killarna retar honom. Han är populär och saknar inte lekkompisar så jag oroar mig inte över eventuell mobbing. Tvärtom tycker jag att många faktiskt börjar fatta att det inte är så stor grej att killar har klänning.

• Bonanza

De allra flesta barn, killar som tjejer, har en fas runt 3-4 år då de är väldigt fascinerade av klänningar, glitter och sånt. Flickorna får leva ut det, men bara de pojkar som har bra föräldrar får också den chansen.

Självklart ska ni låta honom gå igenom den här fasen. På dagis så väl som hemma.

• cloudberry79

Min fyraåring tycker fortfarande att klänningar är det allra finaste klädesplagget, han vill helst ha en (enligt mig) ful och sliten polyesterprinsessklänning så fort det vankas kalas och finkläder. Det får han såklart, även för hans, till en början tveksamme, pappa. När hans far tänkte skicka honom till dagis i prinsessklänningen sa jag dock stopp, den är inte särskilt lekvänlig och kommer bara gå mer sönder av att användas i ribbstolar och studsmattor.

Sur, grinig och på smällen.
  • sweetbird

Det är inte så ovanligt att pojkar vill ha klänning och måla naglarna. Dom rycker ju själv att dom är såååå fina :) min syster son vill klä ut sig jämt, måla naglar mm . Han är 2 hennes bara barn är 7 nu men han va lika dan till 6 års ålder. Sen började barnen i skolan att på peka att han målade naglarna så då ville han sluta. Vi har en pojke på 5 år hemma, han älskar prinsesskläningar och älv vingar. Han vill alltid leka flicka och hà rosa kläder. Han önskar att han va prinsessa. Han får hållas , så får vi se om det ger med sig eller om han bestämmer sig för att fortsätta. Han är väldigt feminin i övrigt så jag tror nog inte han kommer ge upp sina prinsess kläder :) hehe . Han får göra det som han känner sig tryggast med :)

• Sisisisi

Det där med att måla naglarna ser inte ens mina pojkar som något feminint, äldsta sonen blir 7 i sommar och vill gärna ha svarta naglar med nåt mönster på, det är coolt, rockigt  Han har aldrig varit förtjust i glitter och klänningar men lillen som blir 4 i sommar har haft en lång rosa period, han ville allt som var rosa och glittrade. Det uppmuntrades men sen när han va 3,5 var den perioden slut, nu är det svart och starwars som gäller. Alla färglada kläder (utan starwarstryck) vägrar han numer tyvärr. 

Svar på tråden sonen vill ha klänning