• Kurt 753

Hundfråga: Tik+hane tillsammans

Vi har en kastrerad Chinese Crested kille  på 5 år som vi haft sen han var liten. Nu har vi en omplaceringstik på 4 år på prov. Dom kom med tiken sist söndag och hon började löpa då, så det va kanske inte bästa tidpunkt och låta dom träffas.
    Tiken är mindre än killen men hon är rätt elak mot killen när vi är hemma. Hon flyger på honnom nu och då, samlar grisöron/godis i sin korg etc. När dom är ute tillsammans går det rätt bra. Kan det bara vara att hon har lite mycket hormoner som springer runt just nu, eller fungerar dom bara inte ihop? Någon som har några tips på va vi kan göra?
    Vi korrigerar henne när hon agerar mot honnom, men han siger inget, bara går och lägger sig en annan plats. 
    Hoppas någon har några tips, vi tycker jättemycket om henne, men om inte han mår bra så kan vi ju inte behålla henne. Blir jätteglad för tips!!!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 00:58
    Han är ju interesserad och vill bort och hälsa men hon bara fräser till honnom då. Fast när vi är ute och rastar så springer hon efter honnom om han kommer för långt bort.

• Svar på tråden Hundfråga: Tik+hane tillsammans
  • potatohead

Inte expert men har vuxit upp med djur, eftersom ni har henne på prov så antar jag att ni ska ha henne ett tag framöver, mest troligt så beter hon sig så där eftersom hon löper, du vet ju hur man själv blir;) Vänta tills hon slutat löpa och kolla hur det går då är mitt tips. De kan vara väldigt sura och fräsiga när de löper.

• Dexter dot com

Tikar är/kan vara vidriga vid löp så förhoppningsvis är det bara nu hon är tjurig. Ta undan alla leksaker,tuggben mm som hon kan försvara och ha stenkoll nu så det inte blir valpar!

• tussilago00

Fast valpar kan det ju inte bli eftersom han är kastrerad! jag skulle oxå vänta tills hon slutar löpa och se hur det går då! Har själv en hane och 2 tikar. Den yngsta har inte börjat löpa än, men när den andra löper, så brukar vi lämna bort hanhunden när hon är som värst vresig!

• Dexter dot com
    tussilago00 skrev 2012-03-29 06:25:49 följande:
    Fast valpar kan det ju inte bli eftersom han är kastrerad! jag skulle oxå vänta tills hon slutar löpa och se hur det går då! Har själv en hane och 2 tikar. Den yngsta har inte börjat löpa än, men när den andra löper, så brukar vi lämna bort hanhunden när hon är som värst vresig!
    Lite trött är man på morgonen....missade helt att hanen var kastrerad Förvånad 
  • potatohead
    Kurt 753 skrev 2012-04-06 11:46:22 följande:
    Tackar, funkar jättebra med dom nu!
    Härligt att höra:)!
Svar på tråden Hundfråga: Tik+hane tillsammans