• Tjej01

Tvätta håret med bikarbonat och äppelcidervinäger?

Hej. Jag har länge brottats med torrt hår.
    Jag har under det senaste året gått från att tvätta håret varje/varannan dag till ungefär en gång i veckan. Saken är det att direkt efter att jag tvättat håret, men shampo(använder inpackning o balsam också) så blir mitt hår jättetorrt, vilket får mig att sätta en massa grejjer i håret för att få det mer återfuktat, vilket sedan resulterar i att mitt hår blir fettigt på  nolltid. Även fast jag väntar lång tid tid med att tvätta håret, blir det lika torrt vid nästa schampo användning.

Därför har jag nu börjat fundera på att använda den metoden då man tvättar håret med bikarbonat och sedan sköljer håret med äppelcidervinäger. Det jag undrar är: Finns det någon annan här som använder sig av den metoden?

Hur gör man med inpackning, balsam, och andra hårprodukter(till exempel värmeskydd).
    Jag försöker minimera användandet av plattång och liknande verktyg.

Kan jag tvätta håret med bikarbonat och sedan använda min vanliga inpackning + balsam, och sedan skölja med äppelcidervinäger. Kan jag använda mina vanliga hårprodukter...
    eller bör jag byta ut de också?

• Svar på tråden Tvätta håret med bikarbonat och äppelcidervinäger?
  • veh

Jag rekommenderar dig att gå in på sidan www.lockig.se och kolla där...

Bikarbonat och äppelcidervinäger är ju en möjlighet, jag använder mig av balsammetoden. Bikarbonat funkar inte alls för min hårbotten, med äppelcidervinägersköljning fungerar bra, och hjälper till att få bra pH i hårbotten, som gärna kliar för mig annars.

Men torrt hår beror sannolikt på att du tvättar håret med ett schampoo som innehåller sulfater, och det måste du antagligen göra om du har balsam och stylingprodukter som innehåller silikon, protein och liknande.

Så för att kunna ta bort sulfaterna, får du inte tillsätta sådant som måste tvättas bort med sulfater.

På sidan jag länkade till finns det massa stylingprodukter som funkar bra med t.ex. bikarbonat-tvätt, om du vill prova det.

• Wind Up Toy

Första jag tycker du ska göra är att kolla på den här sidan den är toppen!

www.nopoo.se/har/

Där får du veta hur du ska göra INNAN du kör igång med olika metoder och får massa bra tips. Sen finns det en väldigt bra tråd här på FL som jag brukar kolla

www.familjeliv.se/Forum-24-73/m50400938.html

Jag har själv aldrig använt speciellt mycket olika hårvårdsprodukter och styling grejer men var tvungen att tvätta håret varje dag och det såg ändå hemskt ut.
    Idag kör jag med balsammetoden och skäljer med Äcv och mitt hår mår toppen.

Nyckeln är att inte använda silikoner och mineraloljer sen när du har tvättat bort allt det. Alltså innan du börjar med bikarbonat behöver allt sånt tvättas ur med ett "sista schampo" men mer om det kan du läsa på länkarna :)

• Wind Up Toy
    veh skrev 2012-03-29 10:35:14 följande:

Jag rekommenderar dig att gå in på sidan www.lockig.se och kolla där...

Bikarbonat och äppelcidervinäger är ju en möjlighet, jag använder mig av balsammetoden. Bikarbonat funkar inte alls för min hårbotten, med äppelcidervinägersköljning fungerar bra, och hjälper till att få bra pH i hårbotten, som gärna kliar för mig annars.

Men torrt hår beror sannolikt på att du tvättar håret med ett schampoo som innehåller sulfater, och det måste du antagligen göra om du har balsam och stylingprodukter som innehåller silikon, protein och liknande.

Så för att kunna ta bort sulfaterna, får du inte tillsätta sådant som måste tvättas bort med sulfater.

På sidan jag länkade till finns det massa stylingprodukter som funkar bra med t.ex. bikarbonat-tvätt, om du vill prova det.

Ja den sidan är riktigt bra!
  • Tjej01

Kunde inte hitta tips på produkter... bara en lista på typ 100 saker man bör undvika.
    Jag hittade i alla fall på en annan sida tips på att Frucktis Pure and Shine ska vara ett "säkert" balsam.

• Tjej01

Det är  nog mest en produkt som skyddar mot värme som jag skulle behöva. Tittade och såg att den jag har nu innehåller parabener och annat.

• Wind Up Toy
    Tjej01 skrev 2012-03-29 10:43:27 följande:
    Kunde inte hitta tips på produkter... bara en lista på typ 100 saker man bör undvika.
    Jag hittade i alla fall på en annan sida tips på att Frucktis Pure and Shine ska vara ett "säkert" balsam.
    Ja det balsamet är bra!!!
    Jag kan bara använda det ibland då det är lite för "tugnt" för mitt hår jag använde coop x-tra's balsam superbilligt och mitt hår är mjuk, glansigt och håller sig fräscht 4-5 dagar
  • Tjej01

Och jag som är allergisk mot allt "billigt". Kanske får omvärdera lite nu. : P
    Det blir nog att plugga på lite : P

Men jag förstår inte hur andra människor kan använda vanligt schampo, styla håret utan att de känner av något problem? Fast i och för sig tror jag att de flesta får fett hår efter bara några dagar... men ingen annan verkar ju lida v det lika mycket som mig.

Jag ska försöka låta bli att föna håret o platta håret... det har blivit en vana som jag blivit beroende av.

Nu ska jag gå o köpa bikarbonat o lite annat.
    Jag läste någonstans att man kan använda diskmedel som sista "schampo"... Hmm? 

• Wind Up Toy

Jag tror att många märker av det förr eller senare, men det man gör med alla dessa produkter är att maskerar hur dåligt håret mår.

Jag hade inga problem alls fram tills för 2 år sedan då började jag få mjäll å fetare hår och spelade ingen roll vad jag gjorde så var håret platt och trist.

Har också hört folk som använt diskmedel men jag har aldrig själv testat.
    Jag använde änglamark barnschampo som sista om jag inte minns fel.

Sen är det supernoga att man skjöljer och sköljer när man tycker att man sköljt ur noga så fortsätter man typ lika länge till gjorde misstaget i början att inte göra det och fy som jag såg ut haha
    Sen kan det ta ett tag för håret att vänja sig i början fick jag tvätta nästan lika ofta eller typ varannan dag men det blev bättre ganska fort

Spännande! Lycka till och uppdatera gärna hur du tycker det går, och de är väldigt duktiga på att svara på frågor i nopoo tråden här med.

Svar på tråden Tvätta håret med bikarbonat och äppelcidervinäger?