• Silverbell

    Vad menas med allt är relativt!

    Hur skulle ni vilja förklara den frasen Jag har för mig att det var Einstein som hade tankar om relativism.
    Kan allt vara relativt? Vad är då inte relativt?

  • Svar på tråden Vad menas med allt är relativt!
  • Excentriskan

    Vissa saker är lite svårt att se relativt på.

    Exempelvis Död. Visst kan vissa sväva mellan liv och död. De kan vara död men återupplivas.

    Men två personer som har varit döda i ett år.. De är stendöda. Inte relativt döda.

    Hmm.. Men det kan finnas dna som går att återuppliva? Tja död kanske är relativt det också ;)     


    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Ant3
    ← det är väl en cirkelform, och som aldrig är relativt rund?!
    Eller jag vet inte, lite för tunga grejer för mig innan kaffet är klart, hehe..
  • Ant3
    Miss Behave skrev 2012-03-29 10:45:31 följande:
    Men två personer som har varit döda i ett år.. De är stendöda. Inte relativt döda.
    Hmm.. Men det kan finnas dna som går att återuppliva? Tja död kanske är relativt det också ;)     
    Gaaah! Du ger mig hjärnklåda, kvinna Skrikandes
  • micromat
    Miss Behave skrev 2012-03-29 10:45:31 följande:
    Vissa saker är lite svårt att se relativt på.

    Exempelvis Död. Visst kan vissa sväva mellan liv och död. De kan vara död men återupplivas.

    Men två personer som har varit döda i ett år.. De är stendöda. Inte relativt döda.

    Hmm.. Men det kan finnas dna som går att återuppliva? Tja död kanske är relativt det också ;)     

    Men hur kan du missa zombies.. =P
  • Mornie Alantie

    Stackars Einstein. Han måste vara en av historiens mest felciterade personer.

    Jag tror inte han avsåg att uttrycket "Allt är relativt" ska appliceras på annat än observatörer i rörelse i förhållande till varandra.

    Men jag kan bjuda på ett dåligt skämt:

    Einstein sitter på ett tåg på väg till en konferens i Oxford. Han vet inte när de ska vara framme så han frågar konduktören:
    "Ursäkta, när ankommer Oxford till det här tåget?" 


    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Ferdinand
    Mornie Alantie skrev 2012-03-29 11:09:29 följande:
    "Ursäkta, när ankommer Oxford till det här tåget?" 
    Hehehe...precis min torra humor ;)

    För att förvärra situationen med tanke på resonemanget om den relativa döden. Blir man riktigt filosofisk så kan man ju säga att vi har glömt bort den odödliga själen, om vi lägger till den aspekten så blir det väl att döden aldrig riktigt inträffade, det var kanske så att livet förändrades och att skalet som livet befann sig i, multnade och blev till en annan slags energi?

    Nu har jag kommaterat som en vansinnig... snälla förlåt :( 
    Vissa säger att min kropp har en själ, MIN själ har en kropp ;)
  • themia

    Visst är döden relativ - utan liv finns ingen död, och vise versa. Precis som att mörker förutsätter ljus; som att sant förutsätter falskt; som att värme förutsätter kyla osv. osv. ...
     

  • Mornie Alantie
    themia skrev 2012-04-04 23:18:16 följande:
    Visst är döden relativ - utan liv finns ingen död, och vise versa. Precis som att mörker förutsätter ljus; som att sant förutsätter falskt; som att värme förutsätter kyla osv. osv. ...
    I filosofisk bemärkelse kanske, men inte fysikalisk. Om vi tar exemplet med ljus och mörker så kan man säga att ljus är fotoner och mörker är avsaknad av fotoner. För att ha ett område helt fritt från fotoner, dvs mörker, behöver det inte finnas fotoner, dvs ljus, någon annanstans. Liknande resonemang gäller för de andra exemplen också.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • themia

    För att kunna tala om fotoner, måste du förutsätta att det finns annat som inte är fotoner.
    (OT: fotoner är f.ö. inte ljus. Ljus är något som vi uppfattar när vi utsätts för fotoner inom ett visst spectrum)
    Om Inget ljus finns, finns heller inget mörker.
    Om inget liv finns, finns heller ingen död.
     

Svar på tråden Vad menas med allt är relativt!