Inlägg från: Mornie Alantie |Visa alla inlägg
  • Mornie Alantie

Vad menas med allt är relativt!

Stackars Einstein. Han måste vara en av historiens mest felciterade personer.

Jag tror inte han avsåg att uttrycket "Allt är relativt" ska appliceras på annat än observatörer i rörelse i förhållande till varandra.

Men jag kan bjuda på ett dåligt skämt:

Einstein sitter på ett tåg på väg till en konferens i Oxford. Han vet inte när de ska vara framme så han frågar konduktören:
    "Ursäkta, när ankommer Oxford till det här tåget?" 

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Mornie Alantie
    themia skrev 2012-04-04 23:18:16 följande:
    Visst är döden relativ - utan liv finns ingen död, och vise versa. Precis som att mörker förutsätter ljus; som att sant förutsätter falskt; som att värme förutsätter kyla osv. osv. ...
    I filosofisk bemärkelse kanske, men inte fysikalisk. Om vi tar exemplet med ljus och mörker så kan man säga att ljus är fotoner och mörker är avsaknad av fotoner. För att ha ett område helt fritt från fotoner, dvs mörker, behöver det inte finnas fotoner, dvs ljus, någon annanstans. Liknande resonemang gäller för de andra exemplen också.
  • Mornie Alantie
    themia skrev 2012-04-06 15:31:12 följande:
    För att kunna tala om fotoner, måste du förutsätta att det finns annat som inte är fotoner.
    (OT: fotoner är f.ö. inte ljus. Ljus är något som vi uppfattar när vi utsätts för fotoner inom ett visst spectrum)
    Om Inget ljus finns, finns heller inget mörker.
    Om inget liv finns, finns heller ingen död.
    Varför måste det finnas något som inte är fotoner för att fotoner ska finnas? Dessutom så var ju inte det frågan. Jag skrev att det inte behöver finnas några fotoner alls någonstans för att ett område av universum ska vara fritt från fotoner. För att göra en liknelse: Det finns inga Mornie-Alantie-partiklar på jorden. Det finns det inte någon annanstans heller, men det påverkar inte existensen eller icke-existensen här.

Och jo, ljus är fotoner. Alla fotoner uppfattas inte som ljus dock. Men det var ju inte det vi talade om.
Svar på tråden Vad menas med allt är relativt!