• Emily92

Kan de vara att jag har PCO???

Hej alla!

Måste bara fråga er som vet (för jag har ingen aning)

Jag är 19år och fyller 20 nu i Maj. Min pojkvän är 21 och fyller 22. Vi har varit tillsammans i 1 år och 1 månad :)

Vi har oskyddat sex men har aldrig blivit gravid?
    (har varit så här med andra killar jag haft med. förlorade oskulden som 16åring) 

Jag fick en blödning i juli 2011 då jag gick på p-piller för annars ville inte mensen komma.

Och nu i förgår från ingenstans så fick jag en blödning. Så mellan juli 2011 - mars 2012 hade jag ingen blödning alls.

Men sen vet jag detta:

- Mamma hade svårt att få mig. Tog henne 6år + hormonsprutor.
    - Min kusin har PCO
    - Min moster har PCO

kan det vara så att jag också kan ha PCO? Tycker ni jag borde undersöka mig?      

• Svar på tråden Kan de vara att jag har PCO???
  • slamkrypare

Visst kan du ha det, men det kan lika gärna ha andra orsaker.
    Du behöver inte göra någon undersökning om du inte har andra besvär, om du tycker att det är okej att inte veta när mensen tänker behaga komma och inte direkt planerar en graviditet "inom kort". Om du däremot vill bli gravid så är det nog bra att du kollar upp det där och kanske får lite hjälp på traven för att få ägglossning.

• LadyLee88

Tycker absolut att du ska gå och kolla upp det!

JAg gick till ungdomsmottagning för ca 3 år sedan och sa att jag inte hade mens så ofta och hade smärtor i nedre buken även fast jag inte hade mens.
    Fick ta blodprov och det visade att jag har mer av manliga hormonet testosteron i kroppen.
    Fick remiss till speciallist gyn. Och där fick jag göra ett vul som visade att jag hade ett "pärlband" av blåsor. Ägg som aldrig mogna.

Det var skönt men skrämmande att få höra hur de låg till. Hade ju anat lite då mensen och så strulade och jag aldrig blivit gravid spontant.

Läkaren sa att jag aldrig skulle kunna få barn på egen hand. Skulle behöva piller eller sprutor.

Men nu är jag i v 10 och det är ett litet mirakel för jag behövde ingen hjälp alls. Jag gick däremot ner 9 kg i höstas som satte igång mensen igen. Och det tog sig ju efter några försök :)

Så jag tycker du borde besöka gyn, för dem kan ju ge dig ett svar iaf :) 

Svar på tråden Kan de vara att jag har PCO???