• BFmars2012

Bästa tipsen för att hantera ångest i samband med sömnproblem, utan mediciner.

Har från och till problem med sömnen, men brukar bara vara en eller två nätter och sedan går över. Det som sker är att jag antingen inte kan somna, eller somnar och vaknar efter en eller två timmar, och får i samband med detta ångest. Nu verkar det däremot efter födseln av min andra son ha blivit allvarligare. Har senaste veckan haft besvär varje kväll/natt. Nu inatt kände jag ångesten hela natten, och sov nog max 2 timmar. Idag känner jag mig helt darrig, både av sömnbrist och pga att jag nu oroar mig för att det ska bli lika inatt... Har pratat med BVC och fått en tid hos kurator på tisdag nästa vecka. Men jag vill gärna kunna få sova lite innan dess... Så ni som liksom jag lider av sömnproblem med ångest; dela med er av era bästa tips för att hantera problemet!

• Svar på tråden Bästa tipsen för att hantera ångest i samband med sömnproblem, utan mediciner.
  • Anonym

Prova att möta din ångest. Den blir aldrig värre än när den är som värst så prova att andas igenom den och känn på den. Plötsligt försvinner den. Den kan endast leva om man får panik och stressar upp sig annars dör den ut.

Jag brukar även distrahera mig om jag har sömnångest, har fått det nu när jag är med barn men hade sömnsvårigheter sedan innan. Jag ser på gärna på amerikanska serier med en publik som skrattar (sitcoms) innan jag ska sova. Ofta lägger jag mig med TVn på och en timer så TVn stängs av efter ett tag. På så sätt förändras humöret i rummet, jag känner mig mindre spänd och glada människor som pratar får mig att inte tänka så mycket själv.

Ångest blir även värre av sömnbrist.

Det jag även brukar använda på mig själv nu när jag har gått KBT och lärt mig att känna på min ångest som jag beskrev innan är att säga till mig själv av "den här ångest har ingen grund, den får jag bara av att jag är med barn" (t ex) och då går det över ännu snabbare. Om du dock har ångest över eventuella saker du gjort eller om saker som du vet specifikt, försök att lösa dom dagtid. Bara att vädra tankarna med någon kan vara nog.

Hoppas du får sova lugn snart! 

• Anonym

Prova att ladda ner en app till telefonen med meditation/ mindfulnessövningar. Har hjälpt mig faktiskt.

Svar på tråden Bästa tipsen för att hantera ångest i samband med sömnproblem, utan mediciner.