• suss74

Forum för oss med kolik-bebisar

Hej alla småbarnsföräldrar med kolikbebisar Skrattande

Har haft en riktig "skit-dag"  med mkt kolikskrik och kände plötsligt att jag ville ha lite sympatier och stöttning från andra i samma situation. Har sökt runt lite här på FL men verkar inte finnas ngn aktiv tråd, provar därför att starta upp en ny.

Min tanke var att skapa ett rum där föräldrar med kolikbebisar ffa kan stötta varandra under jobbiga perioder, dela erfarenheter och kanske ge varandra några tips.

Presentation av mig själv:
    Jag är en för det mesta överlycklig mamma till en liten kille på 11 veckor. Det är vårt förstttöa barn, som blev till genom ivf. Vi har med andra ord försökt i massa år, så man kan verkligen säga att han är efterlängtad :)

Vår son föddes 4veckor tidigt, fullt frisk förutom gulsot vilket gjorde att vi var inlagda på neonatal 2veckor för ljusbehandlingar. Relativt snart efter hemkomsten började lillen att uppvisa symptom på magont. I början trodde vi att det var min mjölk som inte räckte till, men efter att min mamma varit på belålsök, med erfarenhet av tre egna barn samt två barnbarn (min systers) med kolik kunde vi konstatera att även vår bebis har kolik. 

Jag upplever att det går lite upp och ned. Som värst var det när han var 6-8veckor, då skrek han från 22 till 04, med mkt korta uppehåll. Ibland även under dagen. Vi gick ständigt med öronproppat bärandes på honom i selen. Nu inträffar koliken mestadels på kvällen, men det är lite olika. Idag har det varit skrik periodvis heeeela dagen. 

Välkomna att gå med i gemenskapen här!! // suss

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 17:46
    Ps. Ser att det infunnit sig lite stavfel här och var. Lite svårt att fokusera ibland när lillen skriker.
  • Svar på tråden Forum för oss med kolik-bebisar
  • CathrinLarsson

Grattis till er lilla son! Måste vara en ändlös lycka när man försökt länge och tillslut lyckats med lite hjälp!

Min tös är 2,5 månad och har också haft riktiga skrikperioder! Vi började med Minifomdroppar efter ungefär 2 veckor vilket löste väldigt mycket. Sen har jag kört massor med magmassage, vlket också har underlättat vid skrikperioderna. I tisdags had ejag en mardrömskväll. Var hemma själv med både tösen och hennes storebror. Vi var själva från halv 4.

Vi hade besök av prästen inför dopet från det att sambon åkte och jobbade natt. Det var ett jobbigt samtal då tösen började gasta, och storebror som var sjuk hade sina breakdowns... Stackars prästen försökte kommunicera med mig när jag flängde fram och tillbaka mellan mina små gaphalsar! Tungan ute

Sen fortsatte hon gasta på i 6 timmar, med undantag för några pauser... Vid 23 hade det släppt och hon kunde äta och sedan somna i sin egen säng! Det är galet slitsamt när man gör allt i sin makt för att hjälpa och inget fungerar!

Har ni testat Minofom? Prata med BVC så kanske ni kan få något bra tips från en person med mycket erfarenhet! Båda mina barn har varit skrikiga den första tiden. Men jag tror jag kunde sluta med Minifom strax efter 3 månader med sonen, hoppas att det är lika med dottern!     

• skogsvitter

Att bara nöja sig med förklaringen "kolik" och tro att det bara är så det är, hör nog dåtiden till. Alltså kolik beror ju alltid på något och det är väl bättre att försöka hitta en lösning istället för att rycka på axlarna och säga "kolik, jahapp". Hur kan du veta att du inte har tillräckligt tex? Hur ofta ammar du och hur beter han sig efter amning? Barn med kolik är väldigt ofta mjölkproteinallergiska alternativt har reflux.

Minifom ska man undvika eftersom de dropparna innehåller parabener vilket riskerar att vara skadligt, därför avråder man i Sverige för mer än nödvändigt av minifom samt att det förbjudits i andra länder, tex Norge. Minifom har dessutom ingen vetenskapligt bevisad effekt trots att massvis av studier har gjorts, det närmste man funnit är en placebo-effekt.

Semper magdroppar kan man dock testa att ge, de innehåller bara goda bakterier och en del märker positiv effekt av dem.

Magmassage kanske kan hjälpa för vissa barn (lugnande med fysisk beröring osv) men vid kolik avråder man faktiskt magmassage eftersom det enligt studier har visat sig förvärra koliken. Dock torde man ju märka själv om barnet reagerar negativt eller positivt, om ditt barn reagerar positivt kanske det i själva verket betyder att det inte är magen som är problemet

Kolik kan också bero på att de har ont på andra ställen, nacken/ryggen tex vilket dessutom tycks vara vanligare bland för tidigt födda eftersom rotationen vid förlossningen (när barnet tränger igenom) ofta uteblir när barnet föds prematurt. Då kan nacke/rygg ta skada under förlossningen. Detta kan en kiropraktor hjälpa med, allt fler får hjälp just med detta hos kiropraktor och det finns massor att läsa om detta när man googlar. Akupunktur blir också allt vanligare, en erkänd metod mot kolik idag och har hjälpt otroligt många familjer! Då tar man dessutom bort sådant i kosten som kan påverka bebismagen negativt, under tiden man får behandling. Man antar med andra ord att moderns kost är högst avgörande.

Kolik är vanligare hos tidigt födda. Kolik är också ett västerländskt fenomen. Värt att poängtera. Kan ha med vår kost att göra, eller något annat. Det vet man inte, men det existerar bara i västvärlden.

Slutligen ska jag kanske presentera mig själv lite kort, jag hade själv en dotter med kolik. Hon var på gränsen till tidigt född (3 veckor tidig) och liten för tiden, 2,6 kg och gick dessutom ner mycket i vikt de första dagarna. Hon hade kolik i ungefär ett halvår och vi lyckades aldrig komma underfund med vad som var orsaken eller bota henne. Dock kände jag varken till akupunktur eller kiropraktik på den tiden, eller reflux för den delen. Hon är 4½ år nu, och under dessa 4½ år har jag läst precis allt som någonsin går att hitta om kolik. Det man vet är att kolik har olika orsaker hos olika barn, det finns ingen gemensam lösning eftersom det kan bero på så otroligt många olika saker. Vissa blir botade från sin kolik så fort de börjar ge ersättning. Då var bebisen de facto alltså "bara" hungrig". Reflux antas av läkare vara ett mycket underdiagnostiserat tillstånd hos spädbarn. Detta visste vi inte heller! Vi utredde henne aldrig för reflux. Det enda vårt BVC tipsade oss om var minifom. Något annat hade de inte att komma med. Någonsin. Idag finns mer kunskap om kolik att hitta, om man vill. Och lösningar finns! Om man vill.

Om reflux hos spädbarn:
    www.magotarm.se/kanalen/artikelarkiv/refluxsjukdom-hos-sma-barn-vanligare-an-man-tror/

Mer reflux hos för tidigt födda

Barn som varit för tidigt födda är en av de två stora grupperna av barn med refluxsjukdom.
  • suss74

CathrinLarsson skrev 2012-03-29 22:22:59 följande:

Grattis till er lilla son! Måste vara en ändlös lycka när man försökt länge och tillslut lyckats med lite hjälp!
     Tack! Ja, det känns fantastiskt verkligen! Och usch vilken jobbig dag du haft! Jag skall oxå vara själv med lillprinsen vid vårt dopsamtal i nästa vecka... 
    skogsvitter skrev 2012-03-29 23:38:30 följande:
    Att bara nöja sig med förklaringen "kolik" och tro att det bara är så det är, hör nog dåtiden till. Alltså kolik beror ju alltid på något och det är väl bättre att försöka hitta en lösning istället för att rycka på axlarna och säga "kolik, jahapp". Hur kan du veta att du inte har tillräckligt tex? Hur ofta ammar du och hur beter han sig efter amning? Barn med kolik är väldigt ofta mjölkproteinallergiska alternativt har reflux.  
    Tack för respons och engagemang! Förstår att du och din man har mycket erfaranehet av ovanstående problem.
    Först och främst vill jag klargöra detta: Jag håller verkligen med dig om att begreppet kolik hör dåtiden till, och att det nog troligen är en sk. "slask-diagnos". Man står helt själv som förälder och varken läkare eller bvc-ssk kan ge ngn vettig förklaring eller beh-förslag. Det är egentligen helt otroligt att det fortf inte läggs mer pengar på forskning kring orsakerna till fenomenet. Om det skulle handla om äldre barn eller vuxna som kan tala för sig, så skulle vi väl aldrig nöja oss med att som du skriver "rycka på axlarna" och konstatera: jaja, det gör ont, men det går över om några månader! 

Jag har, som de flesta föräldrar med "kolik-bebisar" provat  diverse tips och råd tro inget annat Skrattande
    Jag "nöjer mig" mao INTE! Tvärtom vill jag skapa en debatt i ämnet för att få fart på kunskap och delge kunskap vilket du gör här - TACK !!
    Akupunktur gav viss effekt i början, och jag upplever att han fick lättare att rapa efter en beh-serie.
    Minifom har varken gjort från eller till, blir ännu mer skeptisk när jag läser ditt inlägg att det tom kan vara farligt!! 
    Magmassage - ja, där har jag hört både för och emot. Har provat men inte märkt ngt resultat själv.
    Kost - har hittills inte kört mjölkproteinfritt helt fullt ut av två skäl: min syster provade på sina barn utan effekt samt att vi faktiskt haft kolikfria dagar/nätter emellanåt. Utesluter kost md syra, gasbildande samt andra allergener. 
    Tillräckligt med mat? Ja, enl både min magkänsla (nöjd efter matning och som sagt kan ha kolikfria dygn emellanåt) samt en stadig viktkurva som pekar uppåt. Snarare trodde läk i början att han fick för mkt mat, då den gick brant uppför 

Reflux: har själv varit inne på detta, men inte fått ngt gensvar från bvc! Inte heller fått igenom min önskan att ta blodprov för om allergitest för mjölkprotein mm - men skall stå på mig i nästa vecka. 

Oj, låååångt inlägg. Som ni märker blir man som förälder mkt engagerad i ämnet, det sista man vill är ju att ens guldklimp skall lida! Jag känner mig så maktlös ibland.  

Tack igen för inlägg. Ha en fin dag // suss 
  • suss74

Skogsvitter: Glömde ju en punkt från din lista - ja, det finns ju tankar kring rörlighet i nacke/rygg, är själv relativt bra insatt i ämnet. Har haft kollega som kännt igenom nacken, och jag utför beh/töjningar hemma. Men jag tror inte det är hela sanningen även om det kan ligga viss förklaring här hos en del bebisar. Spännande dock, och bör uppmärksammas mera. 

NU är det slut på inlägget för denna gång *fniss*  

• CathrinLarsson
    skogsvitter skrev 2012-03-29 23:38:30 följande:
    Reflux antas av läkare vara ett mycket underdiagnostiserat tillstånd hos spädbarn. Detta visste vi inte heller! Vi utredde henne aldrig för reflux.

Har inte hunnit sätta mig och läsa din länk. Men det var funderingar på reflux hos min son ett tag då han skrek massor och kräktes en hel del. Men då var både BVC-sköterskan och läkare inne på att barn med reflux sällan tillgodoser sig näringsmässigt och att de då inte heller går upp i vikt. Min dotter följer samma mönster som sin bror, men hon går upp stadigt i vikt och har många nöjda stunder, men är däremot dålig på att rapa efter maten...

Det här med Minifom blev jag lite överraskad kring, för det fungerade jättebra när vi började med det till tösen när hon var omkring 2 veckor. När jag för ungefär en veckor sedan testade att sluta, för att se om jag kunde slippa köpa fler svindyra flaskor, resulterade det i skrik mest hela dagarna. Jag började igen och hon är mer nöjd. Det blev påtagliga skillnader!   

Anledningen till att jag benämner det till kolik är för att min tös påminner mig om när hästarna i stallet får kolik. Hon skriker, sparkar med benen och varken rapar eller pruttar. Men efter lite magmassage så brukar luften börja pysa ur och attackerna minskar och när hon tillslut bajsar så brukar det släppa. Det är väldigt likt hur det fungerar med hästarnas kolik. =)  
  • skogsvitter

Svarar bara lite snabbt nu men det stämmer inte att det syns på vikten om de har reflux, det är bara vid sällsynta fall då reflux får så allvarliga konsekvenser. Det är ju inte ens säkert att reflux leder till kräkningar (vilket jag trodde på den tiden, att de då måste ha kaskadkräkningar annars är det inte reflux) tvärtom tycks även det vara en rätt ovanlig konsekvens av reflux (och mjölkallergi, vilket får samma symptom många gånger). Är väl just därför som det också är väldigt underdiagnostiserat, att läkare vet nog inte vad de ska titta efter för symptom. Och idén om att "kolik" har med omogna tarmar att göra och inte går att göra något åt verkar väldigt inrotat hos många fortfarande, kanske allra helst äldre generationens läkare. Tyvärr är det mycket uppenbart att spädbarnskolik de facto inte tas på allvar av många inom vården. Och det är faktiskt mycket, mycket illa.

Svar på tråden Forum för oss med kolik-bebisar