• Anonym (Undrande)

Föräldrapenning - aldrig jobbat/studerande/arbetslös

Hej!

Jag har läst igenom försäkringskassans sidor om föräldrapenning men förstår ändå inte riktigt. Vad har man rätt att få, och vem har rätt att få det?

Själv har jag aldrig haft någon anställning, men studerar just nu. Om jag skulle få barn under tiden jag studerar, eller i ett studieuppehåll (studerar på gymnasial nivå nu men planerar söka till universitet sedan), vad kan jag få ut då? Är detta mest beroende av lön och sjukpenning (hur fungerar ens sjukpenning?)?

Det är en djungel för mig. Skulle uppskatta om någon vänlig själ kan hjälpa mig att reda ut detta. <3

• Svar på tråden Föräldrapenning - aldrig jobbat/studerande/arbetslös
  • Försäkringskassan

Hej!

Har man aldrig arbetat förut och väntar barn får man föräldrapenning enligt grundnivå som ligger på 180 kr per dag.

Har man arbetat och fått en inkomst som överstiger 180 kr per dag under 240 dagar innan barnets födelse baseras första föräldrapenningsdagen efter inkomsten som är mer än 180 kr per dag. Hur mycket exakt per dag beror på vilken inkomst man har.

För att få sjukpenning måste man ha haft en inkomst i minst 6 månader för att kunna få ersättning. Då vi bara besvarar på frågor kring föräldraförsäkringen och om du har ytterligare frågor kring sjukpenning kan du höra av dig till Kundcenter 0771- 524 524 eller läsa mer i vår hemsida: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/  

Hälsningar
    Kim, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning - aldrig jobbat/studerande/arbetslös