• LinnIzabelle

Vad krävs för att få ett beviljat snitt?

hej!

Efter att jag födde min dotter för 3 år sedan så är jag nu gravid igen. Dock livrädd. Min förra förlossning höll på i 35 timmar och det var de läskigaste timmarna i mitt liv, vill aldrig mera känna den känslan. Så nu undrar jag helt enkelt. hur svårt är det att få ett kejsarsnitt beviljat?

• Svar på tråden Vad krävs för att få ett beviljat snitt?
  • Lolli82

Jag är förlossningsrädd och fick ett snitt beviljat. Ta upp det med din barnmorska så hjälper hon dig med vem du ska prata med. Det gäller att visa att man verkligen menar allvar, stå på sig och visa vad man känner. För mig var det aldrig några promblem.

• Ravenna

Det går, så länge du kommer ihåg att det är DU som äger din kropp och bestämmer över den.

Var påläst.
    Får du inte respons hos din BM eller läkare - byt.
    Var tidigt ute.
    Var bestämd och säker på din sak.
    Skriv ner allting i förväg så att de inte kan prata bort dig.

• längtan8402

jag har fått beviljat snitt , jag var i vecka 20 när jag fick svaret från förlossningsläkaren. han bedömde väll efter mina samtal med aurora kvinnan, jag träffade henne tre ggr. jag grät mkt och släppte på alla mina känslor, jag sa redan direkt att en vaginal förlossning var omöjlig för mig, ens att tänka på, det skulle jag aldrig klara, och det är inte heller bra för barnet att gå med ångest i nio månader fram till förossningen, kan till och med bli fosterdöd pga psykisk ohälsa om det går långt.. jag pratade länge länge med henne och hon förstod mig direkt. kan vara att jag harbipolär sjukdom som de tog "extra hänsyn" eller förståelse för mitt fall och beviljade så pass "snabbt", vissa får genomngå många samtal och träffa en massa innan de beviljar, om de ens gör det. men säg att du har haft förlossnings-skräck sedan barnsben och det är något omöjligt för dig. så kommer du få det. ge dig aldrig och var inte rädd att gråta. då förstår de att det är allvar, konstigt nog

• MissNora

-Ta upp det redan på inskrivningen och lyft det sedan på varje besök.

-Vid aurorasamtal visa känslor och var ärlig.

-Stå på dig!

-Läs på och förbered dig med motargument. Visa att du är fullt medveten om vad ett snitt innebär vad gällande anknytning, läkning etc etc.

-Var beredd på att det kan ta tid.

Lycka till. Jag snittades av andra orsaker i v 37+5 och har en positiv upplevelse av snitt.

• Copyjulia

Jag trodde att det skulle bli en lång och besvärlig process att få beviljat snitt och blev jäteförvånad när allt som krävdes var att jag frågade min läkare på spec.mödravården. 

• Päron1986

Min tråd handlar om typ samma sak, fast jag är redan iv38 och ska träffa förlossningsläkaren för första gången på tors... min bm har inte riktigt tyckt det varit läge att "kämpa/bråka om" snitt... utan mer att jag ska ta en vaginal oavsett..
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m66198836.html

• bebbi

Läs på om snitt med de e ingen lätt utväg stora risker där med.

• missnikita

Jag har fått ett beviljat snitt pga förlossningsrädsla och det var inga problem alls.
    Det är ju bara du som vet vad som är bäst för just dig! 

• 3 barns mamma84

Har fått snitt pga tora barn.
    Om jag inte hade fått stora barn efter 2:a barnet skulle jag inte ha fått snitt alls.
    Min vaginala förlossning var på 24 tim och komplikationer.
    Snittet med 2:a var komplikationer höl på att dö själv.
    Snittet med 3:an var en dröm förlossning.    

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • vägkorsning

Jag fick beviljat snitt med mitt andra barn pga rädsla efter första förlossningen. Säger precis som de andra i tråden. Var påläst. Bestämd och visa att du förstår vad det handlar om.

Svar på tråden Vad krävs för att få ett beviljat snitt?