• Anonym (Förvirras)

Ensam vårdnad

Finns det något jag gör nu innan barnet är fött som kan göra att pappan kan få vårdanden?
    då menar jag att ställa honom mot väggen och säga hur JAG känner om hans beteende
    mot mej då han hela tiden sårar mej 

Vi har aldrig varit ett par och kommer aldrig att bli.  Barnet var oplanerat men jag valde att behålla. Han kommer snart flytta 50 mil bort och jag har börjat träffa en annan kille

Är trött på att han sviker mej och vill inte göra något som gynnar honom mera!

jag är i 6 månaden men hans föräldrar vet fortfarande inget

• Svar på tråden Ensam vårdnad
  • Anonym
    h8him skrev 2012-03-29 22:35:49 följande:
    Den biten kan du inte bestämma. Barnet har rätt till umgänge med sin andra förälder enligt lag.

• Anonym (Förvirras)
    Anonym skrev 2012-03-29 22:34:12 följande:
    Ska ha? Jaja men med ev har du även skyldigheter inför pappan ang ungen och du kan komma att få vara med att betala ugresor

det är inte mitt jobb att ringa till pappan och sgäa "har du lust att träffa barnet idag" eller hur?
    h8him skrev 2012-03-29 22:35:49 följande:
    Den biten kan du inte bestämma. Barnet har rätt till umgänge med sin andra förälder enligt lag.

ja, umgängesrätt. det betyder inte att han ska få ta med mitt barn till ett annat land
  • Matteratsi
    Anonym (Förvirras) skrev 2012-03-29 23:11:50 följande:

det är inte mitt jobb att ringa till pappan och sgäa "har du lust att träffa barnet idag" eller hur?

ja, umgängesrätt. det betyder inte att han ska få ta med mitt barn till ett annat land

Jo på semester
  • MadHatter
    Anonym (Förvirras) skrev 2012-03-29 22:14:34 följande:
    Jag ska ha ensam vårdnad ja, det har han vetat om hela tiden. ska man kryssa i ensam vårdnad eller gemensam vårdnad?

kommer inte neka honom umgänge, men för mej är det hans som får ta det steget att höra av sig om han vill träffa sitt barn  
    Ska och ska. Vill pappan ha gemensam vårdnad så kan han ju stämma dig på det och då är det inte du som bestämmer utan tingsrätten efter vad som anses bäst för barnet. 
  • Anonym (Förvirras)
    MadHatter skrev 2012-03-29 23:23:24 följande:
    Ska och ska. Vill pappan ha gemensam vårdnad så kan han ju stämma dig på det och då är det inte du som bestämmer utan tingsrätten efter vad som anses bäst för barnet. 

det vill han ändå inte... han försökte övertala mej till abort för att det inte passade in i hans planer
  • MadHatter
    Anonym (Förvirras) skrev 2012-03-29 23:24:39 följande:
    det vill han ändå inte... han försökte övertala mej till abort för att det inte passade in i hans planer
    Då förstår jag inte din fråga. Pappan får ju inte vårdnaden om han inte vill ha den. En pappa måste aktivt ange att han vill ha gemensam vårdnad annars får mamman enskild vårdnad.  (om man inte är gift alltså)( En mamma däremot måste aktivt frånsäga sig vårdnaden om hon inte vill ha den. )
  • h8him
    Anonym (Förvirras) skrev 2012-03-29 23:24:39 följande:
    Han kan ändra sig, som så många andra pappor. Han lär inte bli utan umgänge om han gör det.
  • Anonym (så här är det)

I min kommun:

ALLTID: Modern blir automatiskt ensam vårdnadshavare vid barnets födsel om inte du är gift med pappan, vilket man kan ändra och skriva på gemensam på faderskapsbekräftelse, det gjorde inte jag, jag vägrade och har inte ännu fått en stämning.

Vill han ha gemensam vårdnad, stämmer han dig.

Om föräldrarna till ett barn inte har gemensam vårdnad är det vårdnadshavaren som har ansvar för att barnets behov av kontakt med den andre föräldern tillgodoses.

Man delar på hälften umgängesresorna efter 10 mil, står på socialstyrelsens hemsida.

Man kan skapa avtal på familjerätten om kontakt och umgänge som är som tingsrättens dom.

Kom ihåg, barnet har rätt till sin pappa, fast han skulle flytta till andra sidan Sverige, vad du än tycker och tänker om honom, har barnet sin rättighet till er båda!

Kan ni inte lösa allt själva, samarbetssamtal hos familjerätten

• Anonym (Been there)
    Matteratsi skrev 2012-03-29 23:14:48 följande:
    Jo på semester
    Inte om hon inte skriver på för ett pass
    Anonym skrev 2012-03-29 22:34:12 följande:
    Ska ha? Jaja men med ev har du även skyldigheter inför pappan ang ungen och du kan komma att få vara med att betala ugresor
     Man ska bidra om man kan men man måste inte. Jag vet!
  • Anonym
    Anonym (Been there) skrev 2012-03-30 00:04:46 följande:
    Inte om hon inte skriver på för ett pass

Jupp, innom Shengen kan man resa med ett annat sorts pass, som bara kräver ena vårdnadshavarens namnteckning, man söker om det "passet" via polisen.

(Vissa av Shengen länderna är undantagna från detta pass, pga terrorhot, bla England)

Svar på tråden Ensam vårdnad