• Hansen

Deklaration/ avdrag /dagis/ resor

Har en fråga angående hur det är med avdrag resor från dagis till jobb?

Min son går på ett dygnet runt öppet dagis just för att jag är ensamstående och jobbar obekväma arbetstider.
    Hade jag kunna ha ett vanligt dagis så hade han gått över gatan där han gick tidigare och jag hade kunnat ta bussen till jobbet och sparat in betydligt mer pengar än vad jag betalar för resor idag. Det dygnet-runt öppna dagiset ligger några min med bil hemifrån men hade tagit 2 timmar typ att avverka med buss för att lämna och ta sig till jobbet. Jag anser att dagiset jag har idag är ett måste för att jag ska kunna utföra mitt jobb. Hade jag haft ett vanligt dagis så skulle inte jag kunna utföra typ 50% av mitt jobb som är belagt på kvällstid.

Det står på skatteverkets sida:  "Viktigt att komma ihåg är att du bara får avdrag för de utgifter som varit nödvändiga för att utföra ditt arbete. Det betyder att privata levnadskostnader inte är avdragsgilla.

Jag fick dessutom skattepåslag av skatteverket förra året just för att att jag tyckte att jag visst kunde dra av för bilresorna men de tyckte inte dem.

Nån som vet vad som gäller? visst vanligt dagis är inte avdragsgilla men det måste väl finnas undantag? exempelvis om man inte har något val att sätta barnet längre bort pga speciella behov eller sånt.

Nån som vet hur de på skatteverket tänker?

• Svar på tråden Deklaration/ avdrag /dagis/ resor
  • FruLindell

Det står tydligt i "Dags att deklarera" vad som är avdragsgillt och inte. Resor till och från arbete får du dra av de kostnader som är överskjutande 10 000 kr på ett år, och det ska då vara närmaste vägen hemifrån och till jobbet.

Du kanske kan ringa och fråga Skatteverket om hur det funkar när du måste lämna barnet på ett dagis som förlänger resvägen?

• Erki

Fast om du fick avslag förra året så har ju Skatteverket redan sagt att det inte är okej. Tyvärr kan man tycka men dom måste ju sätta gränsen någonstans.

• KungBen

Intressant fråga. Om jag förstår saken rätt så är det inte avdrag för resor till och från jobbet som du har gjort avdrag för utan ett allmänt avdrag. Är jag rätt ute då? 

I sådana fall rör det ju sig om en privat kostnad men samtidigt också en nödvändig kostnad för att du ska kunna arbeta. Och du har ju faktiskt rätt till avdrag för "utgifter för att förvärva och bibehålla inkomster ska dras av som kostnad om inte något annat anges i detta kapitel eller i 9 eller 60 kap." enligt inkomstskattelagen.

Men 9 kap 2 § säger att "den skattskyldiges levnadskostnader och liknande utgifter får inte dras av. Utgifter för gåvor, premier för egna personliga försäkringar samt avgifter till kassor, föreningar och andra sammanslutningar som den skattskyldige är medlem i räknas som utgifter enligt första stycket." 

Om vi nu driver frågan till sin spets är det då verkligen en levnadskostnad eller liknande utgift?

Jag har tyvärr inget bra svar att ge dig. Men din situation är ju inte direkt unik, utan det bör finnas fler personer i en liknande situation. Och frågan borde ju därmed rimligtvis ha tvistats innan - så kolla med skatteverket om det finns något rättsfall på området. Lycka till!

P.S. Det är ju alltid tillåtet att göra ett öppet yrkande i deklarationen. Kanske går ditt avdrag igenom... 

• Ms H

Ett par minuter bort med bil? Det borde väl betyda att det tar ett par minuter gånger två att ta sig till dagis och hem igen, där kan du lämna bilen och åka din vanlig buss till jobbet, eller?

• MaryEllen

Uppfyller du inte kraven på 2 timmars tidsvinst får du inte göra avdrag för resor med bil, oavsett om du reser med bil för att hinna lämna på dagis eller reser direkt till jobbet. Så enkelt är det. Om du hade gjort en tidsvinst hade du fått avdrag för en resa motsvarande avståndet mellan hemmet och arbetet, även om du genom att åka förbi dagis åker en längre sträcka. Omvägen får du alltså stå för själv.

Även om en kostnad har varit nödvändig för att du ska kunna arbeta och få din lön, så är den aldrig avdragsgill om den räknas som privat. Den privata delen av kostnaden "tar över" att det är en nödvändig kostnad för dina inkomster.

Jämför med lunchen du äter på jobbet. Den är inte heller avdragsgill även om du måste äta för att orka arbeta resten av dagen. Kläderna är inte heller avdragsgilla, även om du inte kan gå naken till jobbet.

Svar på tråden Deklaration/ avdrag /dagis/ resor