Deklaration/ avdrag /dagis/ resor
Har en fråga angående hur det är med avdrag resor från dagis till jobb?
Min son går på ett dygnet runt öppet dagis just för att jag är ensamstående och jobbar obekväma arbetstider.
Hade jag kunna ha ett vanligt dagis så hade han gått över gatan där han gick tidigare och jag hade kunnat ta bussen till jobbet och sparat in betydligt mer pengar än vad jag betalar för resor idag. Det dygnet-runt öppna dagiset ligger några min med bil hemifrån men hade tagit 2 timmar typ att avverka med buss för att lämna och ta sig till jobbet. Jag anser att dagiset jag har idag är ett måste för att jag ska kunna utföra mitt jobb. Hade jag haft ett vanligt dagis så skulle inte jag kunna utföra typ 50% av mitt jobb som är belagt på kvällstid.
Det står på skatteverkets sida: "Viktigt att komma ihåg är att du bara får avdrag för de utgifter som varit nödvändiga för att utföra ditt arbete. Det betyder att privata levnadskostnader inte är avdragsgilla.
Jag fick dessutom skattepåslag av skatteverket förra året just för att att jag tyckte att jag visst kunde dra av för bilresorna men de tyckte inte dem.
Nån som vet vad som gäller? visst vanligt dagis är inte avdragsgilla men det måste väl finnas undantag? exempelvis om man inte har något val att sätta barnet längre bort pga speciella behov eller sånt.
Nån som vet hur de på skatteverket tänker?