• Jackie85

Side by side kyl/frys...vilken skall jag välja?

Måste köpa en ny kombinerad Kyl/Frys av modellen Side by Side då jag tyvärr ej får plats med två fullstora, vilket självklart hade vart drömmen annars. Jag väljer mellan två olika modeller. Alternativen ser ut på följande sätt:

Alternativ ett:

Kyl : 462 liter
    Frys: 155 liter (Frysen har en manuell ismaskin och 6 st frysboxar, men inga hyllplan.

Alternativ två:

Kyl: 346 liter
    Frys: 208 liter (Frysen har manuell ismaskin och enbart 2 st frysboxar och istället 4 st hyllplan samt 5 dörrfack.

Vilken hade ni valt och varför? Gällande de nya side by side kyl/frysarna så har de allra flesta bara ett fåtal frysboxar och istället hyllplan...är det verkligen vettigt? Kan man verkligen använda hyllplanen på ett vettigt sätt?

• Svar på tråden Side by side kyl/frys...vilken skall jag välja?
  • BuoBä

Jag skulle ha maximerat antalet boxar i frysen alla gånger. Helt hopplöst att rota runt på hyllor. 

• katalysator

Oj, jag känner tvärt om. Jag gillar hyllor bättre, så jag hade tagit alternativ två. Glad

• Jackie85
    BuoBä skrev 2012-03-30 11:23:13 följande:
    Jag skulle ha maximerat antalet boxar i frysen alla gånger. Helt hopplöst att rota runt på hyllor. 
    Jag är lite inne på samma spår, men samtidigt så är det ju 25% mer utrymme i den med få boxar...knepigt det här.
  • Jackie85

Men 155 liter, vad räcker det till egentligen tro? Jag vill kunna förvara:

Frysta grönsaksmixar, glasspaket, ca 25 kg kött, lite hembakat såsom bullar och bröd...får det plats tro?

• colanappen

jag skulle ha slagit ett öga på energimärknigen oxå...
    men i övrigt gillar jag lådor... risk att man får hela frysens innehåll över sig om det vara är hyllor

• Jackie85
    colanappen skrev 2012-03-30 11:46:08 följande:
    jag skulle ha slagit ett öga på energimärknigen oxå...
    men i övrigt gillar jag lådor... risk att man får hela frysens innehåll över sig om det vara är hyllor
    Alt 1 har en förbrukning på 548 kWh och alternativ 2 har 471 kWh per år.
  • BuoBä
    Jackie85 skrev 2012-03-30 11:37:29 följande:
    Men 155 liter, vad räcker det till egentligen tro? Jag vill kunna förvara:

Frysta grönsaksmixar, glasspaket, ca 25 kg kött, lite hembakat såsom bullar och bröd...får det plats tro?

Du kan stapla och komprimera mycket bättre i lådor än på hyllor, så jag tror inte att de 50 liter som Alt 2 har på pappret ger så mycket extra plats i verkligheten.

Du får nästan gå och titta på hur inredningen ser ut mer exakt och om lådorna är stora nog för det du vill stoppa i. Ismaskinen tar upp en hel del plats (i onödan tycker jag, hur ofta gör man massa is egentligen?).

Svar på tråden Side by side kyl/frys...vilken skall jag välja?